Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA
atu daripada cabaran yang dihadapi oleh Pusat Pengajian Tinggi awam ialah meningkatkan kualiti graduan. ini adalah rentetan daripada spekulasi pelanggan iPT a terutamanya pihak industri yang mewar-warkan bahawa graduan iPT a lemah dalam segala aspek termasuklah aspek y...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/1/HashimFauzyYaacob2009_KompetensiKomunikasiDanPencapaianAkademikPelajar.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.14558 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.145582017-08-13T01:18:31Z http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/ Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA Yaacob, Hashim Fauzy Md. Shah, Ishak Daud, Muhammad HD28 Management. Industrial Management atu daripada cabaran yang dihadapi oleh Pusat Pengajian Tinggi awam ialah meningkatkan kualiti graduan. ini adalah rentetan daripada spekulasi pelanggan iPT a terutamanya pihak industri yang mewar-warkan bahawa graduan iPT a lemah dalam segala aspek termasuklah aspek yang berkaitan dengan bidang yang dipelajari. susulan dari spekulasi ini, timbul pertanyaan dari pelbagai pihak berkaitan mengapa graduan iPT a begitu rendah kualitinya. apabila dikaitkan dengan faktor sikap malas, siti Hawa munji (1987) telah menyokong faktor ini malah beliau menambah bahawa kualiti pelajar iPT a menurun adalah disebabkan tidak merancang jadual waktu, tidak bijak mengurus masa, belajar pada saat akhir, belajar secara tidak bersistematik, masalah bahasa dan sikap pelajar itu sendiri. Phillips (1993) pula mengaitkan penurunan kualiti graduan dengan faktor disfungsi kognitif iaitu graduan gagal mengawal kendiri sehingga menyebabkan mereka sering keresahan, rendah motivasi dan bersikap negatif. menurut Phillips (1993) kognitif disfungsi ini boleh diatasi menerusi kemahiran kognitif yang berkaitan dengan kemahiran berfikir dan kemahiran belajar. selain itu, Philips (1993) menegaskan bahawa hubungan antara faktor kecerdasan dengan pencapaian akademik tidak boleh dilupakan. Penerbit UTM Press 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/1/HashimFauzyYaacob2009_KompetensiKomunikasiDanPencapaianAkademikPelajar.pdf Yaacob, Hashim Fauzy and Md. Shah, Ishak and Daud, Muhammad (2009) Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA. In: Pembangunan Akademik: Beberapa Isu. Penerbit UTM Press, Skudai, Johor, pp. 73-85. ISBN 978-983-52-0723-5 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
HD28 Management. Industrial Management |
spellingShingle |
HD28 Management. Industrial Management Yaacob, Hashim Fauzy Md. Shah, Ishak Daud, Muhammad Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA |
description |
atu daripada cabaran yang dihadapi oleh Pusat Pengajian Tinggi
awam ialah meningkatkan kualiti graduan.
ini adalah rentetan
daripada spekulasi pelanggan
iPT
a terutamanya pihak industri yang
mewar-warkan bahawa graduan
iPT
a lemah dalam segala aspek
termasuklah aspek yang berkaitan dengan bidang yang dipelajari.
susulan dari spekulasi ini, timbul pertanyaan dari pelbagai pihak
berkaitan mengapa graduan iPT
a begitu rendah kualitinya.
apabila dikaitkan dengan faktor sikap malas,
siti Hawa
munji (1987) telah menyokong faktor ini malah beliau menambah
bahawa kualiti pelajar
iPT
a menurun adalah disebabkan tidak
merancang jadual waktu, tidak bijak mengurus masa, belajar pada
saat akhir, belajar secara tidak bersistematik, masalah bahasa
dan sikap pelajar itu sendiri. Phillips (1993) pula mengaitkan
penurunan kualiti graduan dengan faktor disfungsi kognitif iaitu
graduan gagal mengawal kendiri sehingga menyebabkan mereka
sering keresahan, rendah motivasi dan bersikap negatif.
menurut
Phillips (1993) kognitif disfungsi ini boleh diatasi menerusi
kemahiran kognitif yang berkaitan dengan kemahiran berfikir dan
kemahiran belajar.
selain itu, Philips (1993) menegaskan bahawa
hubungan antara faktor kecerdasan dengan pencapaian akademik
tidak boleh dilupakan. |
format |
Book Section |
author |
Yaacob, Hashim Fauzy Md. Shah, Ishak Daud, Muhammad |
author_facet |
Yaacob, Hashim Fauzy Md. Shah, Ishak Daud, Muhammad |
author_sort |
Yaacob, Hashim Fauzy |
title |
Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA |
title_short |
Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA |
title_full |
Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA |
title_fullStr |
Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA |
title_full_unstemmed |
Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA |
title_sort |
kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar ipta |
publisher |
Penerbit UTM Press |
publishDate |
2009 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/1/HashimFauzyYaacob2009_KompetensiKomunikasiDanPencapaianAkademikPelajar.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/ |
_version_ |
1643646422416883712 |
score |
13.149126 |