Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA

atu daripada cabaran yang dihadapi oleh Pusat Pengajian Tinggi awam ialah meningkatkan kualiti graduan. ini adalah rentetan daripada spekulasi pelanggan iPT a terutamanya pihak industri yang mewar-warkan bahawa graduan iPT a lemah dalam segala aspek termasuklah aspek y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yaacob, Hashim Fauzy, Md. Shah, Ishak, Daud, Muhammad
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/1/HashimFauzyYaacob2009_KompetensiKomunikasiDanPencapaianAkademikPelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.14558
record_format eprints
spelling my.utm.145582017-08-13T01:18:31Z http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/ Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA Yaacob, Hashim Fauzy Md. Shah, Ishak Daud, Muhammad HD28 Management. Industrial Management atu daripada cabaran yang dihadapi oleh Pusat Pengajian Tinggi awam ialah meningkatkan kualiti graduan. ini adalah rentetan daripada spekulasi pelanggan iPT a terutamanya pihak industri yang mewar-warkan bahawa graduan iPT a lemah dalam segala aspek termasuklah aspek yang berkaitan dengan bidang yang dipelajari. susulan dari spekulasi ini, timbul pertanyaan dari pelbagai pihak berkaitan mengapa graduan iPT a begitu rendah kualitinya. apabila dikaitkan dengan faktor sikap malas, siti Hawa munji (1987) telah menyokong faktor ini malah beliau menambah bahawa kualiti pelajar iPT a menurun adalah disebabkan tidak merancang jadual waktu, tidak bijak mengurus masa, belajar pada saat akhir, belajar secara tidak bersistematik, masalah bahasa dan sikap pelajar itu sendiri. Phillips (1993) pula mengaitkan penurunan kualiti graduan dengan faktor disfungsi kognitif iaitu graduan gagal mengawal kendiri sehingga menyebabkan mereka sering keresahan, rendah motivasi dan bersikap negatif. menurut Phillips (1993) kognitif disfungsi ini boleh diatasi menerusi kemahiran kognitif yang berkaitan dengan kemahiran berfikir dan kemahiran belajar. selain itu, Philips (1993) menegaskan bahawa hubungan antara faktor kecerdasan dengan pencapaian akademik tidak boleh dilupakan. Penerbit UTM Press 2009 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/1/HashimFauzyYaacob2009_KompetensiKomunikasiDanPencapaianAkademikPelajar.pdf Yaacob, Hashim Fauzy and Md. Shah, Ishak and Daud, Muhammad (2009) Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA. In: Pembangunan Akademik: Beberapa Isu. Penerbit UTM Press, Skudai, Johor, pp. 73-85. ISBN 978-983-52-0723-5
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Yaacob, Hashim Fauzy
Md. Shah, Ishak
Daud, Muhammad
Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA
description atu daripada cabaran yang dihadapi oleh Pusat Pengajian Tinggi awam ialah meningkatkan kualiti graduan. ini adalah rentetan daripada spekulasi pelanggan iPT a terutamanya pihak industri yang mewar-warkan bahawa graduan iPT a lemah dalam segala aspek termasuklah aspek yang berkaitan dengan bidang yang dipelajari. susulan dari spekulasi ini, timbul pertanyaan dari pelbagai pihak berkaitan mengapa graduan iPT a begitu rendah kualitinya. apabila dikaitkan dengan faktor sikap malas, siti Hawa munji (1987) telah menyokong faktor ini malah beliau menambah bahawa kualiti pelajar iPT a menurun adalah disebabkan tidak merancang jadual waktu, tidak bijak mengurus masa, belajar pada saat akhir, belajar secara tidak bersistematik, masalah bahasa dan sikap pelajar itu sendiri. Phillips (1993) pula mengaitkan penurunan kualiti graduan dengan faktor disfungsi kognitif iaitu graduan gagal mengawal kendiri sehingga menyebabkan mereka sering keresahan, rendah motivasi dan bersikap negatif. menurut Phillips (1993) kognitif disfungsi ini boleh diatasi menerusi kemahiran kognitif yang berkaitan dengan kemahiran berfikir dan kemahiran belajar. selain itu, Philips (1993) menegaskan bahawa hubungan antara faktor kecerdasan dengan pencapaian akademik tidak boleh dilupakan.
format Book Section
author Yaacob, Hashim Fauzy
Md. Shah, Ishak
Daud, Muhammad
author_facet Yaacob, Hashim Fauzy
Md. Shah, Ishak
Daud, Muhammad
author_sort Yaacob, Hashim Fauzy
title Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA
title_short Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA
title_full Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA
title_fullStr Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA
title_full_unstemmed Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA
title_sort kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar ipta
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2009
url http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/1/HashimFauzyYaacob2009_KompetensiKomunikasiDanPencapaianAkademikPelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/
_version_ 1643646422416883712
score 13.149126