Kompetensi komunikasi dan pencapaian akademik pelajar IPTA

atu daripada cabaran yang dihadapi oleh Pusat Pengajian Tinggi awam ialah meningkatkan kualiti graduan. ini adalah rentetan daripada spekulasi pelanggan iPT a terutamanya pihak industri yang mewar-warkan bahawa graduan iPT a lemah dalam segala aspek termasuklah aspek y...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yaacob, Hashim Fauzy, Md. Shah, Ishak, Daud, Muhammad
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/1/HashimFauzyYaacob2009_KompetensiKomunikasiDanPencapaianAkademikPelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/14558/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:atu daripada cabaran yang dihadapi oleh Pusat Pengajian Tinggi awam ialah meningkatkan kualiti graduan. ini adalah rentetan daripada spekulasi pelanggan iPT a terutamanya pihak industri yang mewar-warkan bahawa graduan iPT a lemah dalam segala aspek termasuklah aspek yang berkaitan dengan bidang yang dipelajari. susulan dari spekulasi ini, timbul pertanyaan dari pelbagai pihak berkaitan mengapa graduan iPT a begitu rendah kualitinya. apabila dikaitkan dengan faktor sikap malas, siti Hawa munji (1987) telah menyokong faktor ini malah beliau menambah bahawa kualiti pelajar iPT a menurun adalah disebabkan tidak merancang jadual waktu, tidak bijak mengurus masa, belajar pada saat akhir, belajar secara tidak bersistematik, masalah bahasa dan sikap pelajar itu sendiri. Phillips (1993) pula mengaitkan penurunan kualiti graduan dengan faktor disfungsi kognitif iaitu graduan gagal mengawal kendiri sehingga menyebabkan mereka sering keresahan, rendah motivasi dan bersikap negatif. menurut Phillips (1993) kognitif disfungsi ini boleh diatasi menerusi kemahiran kognitif yang berkaitan dengan kemahiran berfikir dan kemahiran belajar. selain itu, Philips (1993) menegaskan bahawa hubungan antara faktor kecerdasan dengan pencapaian akademik tidak boleh dilupakan.