Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer
Di peringkat pengajian tinggi, kemahiran penyelesaian masalah merupakan antara kemahiran yang perlu dikuasai pelajar bagi memudahkan mereka untuk belajar dan seterusnya memahami sesuatu tajuk yang disampaikan dan melaksanakan aktiviti pembelajaran yang disediakan. Terdapat banyak strategi atau t...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Book Section |
Published: |
Penerbit UTM
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/14086/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.14086 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.140862011-08-16T09:53:11Z http://eprints.utm.my/id/eprint/14086/ Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer Zaid, Norasyikin Tasir, Zaidatun L Education (General) Di peringkat pengajian tinggi, kemahiran penyelesaian masalah merupakan antara kemahiran yang perlu dikuasai pelajar bagi memudahkan mereka untuk belajar dan seterusnya memahami sesuatu tajuk yang disampaikan dan melaksanakan aktiviti pembelajaran yang disediakan. Terdapat banyak strategi atau teknik yang boleh digunakan bagi tujuan ini. Satu daripadanya adalah strategi pembelajaran yang dapat membantu pelajar untuk konstruk pengetahuan ialah melalui self-explanation (Bielaczyc, Pirolli dan Brown, 1995; Neuman dan Schwarz, 1998). Selfexplanation merupakan pernyataan yang dibuat oleh pelajar sendiri untuk kegunaan dirinya supaya lebih memahami sesuatu perkara semasa proses pembelajaran ataupun ketika menyelesaikan sesuatu masalah (Rezel, 2003). Pernyataan tersebut boleh dinyatakan secara lisan, menulis, graf atau jadual atau secara diam-diam. Penerbit UTM 2007 Book Section PeerReviewed Zaid, Norasyikin and Tasir, Zaidatun (2007) Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer. In: Isu Kemahiran ICT dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Penerbit UTM , Johor, pp. 47-60. ISBN 978-983-52-0520-0 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Zaid, Norasyikin Tasir, Zaidatun Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer |
description |
Di peringkat pengajian tinggi, kemahiran penyelesaian masalah merupakan antara kemahiran yang perlu dikuasai pelajar bagi memudahkan mereka untuk belajar dan seterusnya memahami sesuatu tajuk yang disampaikan dan melaksanakan aktiviti pembelajaran yang disediakan. Terdapat banyak strategi atau teknik yang boleh digunakan bagi tujuan ini. Satu daripadanya adalah strategi pembelajaran yang dapat membantu pelajar untuk konstruk pengetahuan ialah melalui self-explanation (Bielaczyc, Pirolli dan Brown, 1995; Neuman dan Schwarz, 1998). Selfexplanation merupakan pernyataan yang dibuat oleh pelajar sendiri untuk kegunaan dirinya supaya lebih memahami sesuatu perkara semasa proses pembelajaran ataupun ketika menyelesaikan sesuatu masalah (Rezel, 2003). Pernyataan tersebut boleh dinyatakan secara lisan, menulis, graf atau jadual atau secara diam-diam. |
format |
Book Section |
author |
Zaid, Norasyikin Tasir, Zaidatun |
author_facet |
Zaid, Norasyikin Tasir, Zaidatun |
author_sort |
Zaid, Norasyikin |
title |
Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer |
title_short |
Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer |
title_full |
Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer |
title_fullStr |
Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer |
title_full_unstemmed |
Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer |
title_sort |
teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer |
publisher |
Penerbit UTM |
publishDate |
2007 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/14086/ |
_version_ |
1643646322761269248 |
score |
13.160551 |