Teknik penyelesaian masalah dalam pembelajaran pengaturcaraan komputer

Di peringkat pengajian tinggi, kemahiran penyelesaian masalah merupakan antara kemahiran yang perlu dikuasai pelajar bagi memudahkan mereka untuk belajar dan seterusnya memahami sesuatu tajuk yang disampaikan dan melaksanakan aktiviti pembelajaran yang disediakan. Terdapat banyak strategi atau t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zaid, Norasyikin, Tasir, Zaidatun
Format: Book Section
Published: Penerbit UTM 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/14086/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Di peringkat pengajian tinggi, kemahiran penyelesaian masalah merupakan antara kemahiran yang perlu dikuasai pelajar bagi memudahkan mereka untuk belajar dan seterusnya memahami sesuatu tajuk yang disampaikan dan melaksanakan aktiviti pembelajaran yang disediakan. Terdapat banyak strategi atau teknik yang boleh digunakan bagi tujuan ini. Satu daripadanya adalah strategi pembelajaran yang dapat membantu pelajar untuk konstruk pengetahuan ialah melalui self-explanation (Bielaczyc, Pirolli dan Brown, 1995; Neuman dan Schwarz, 1998). Selfexplanation merupakan pernyataan yang dibuat oleh pelajar sendiri untuk kegunaan dirinya supaya lebih memahami sesuatu perkara semasa proses pembelajaran ataupun ketika menyelesaikan sesuatu masalah (Rezel, 2003). Pernyataan tersebut boleh dinyatakan secara lisan, menulis, graf atau jadual atau secara diam-diam.