Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda
Kanak-kanak berkeperluan khas mampu belajar jika pihak sekeliling bersedia untuk membimbing mereka. Setiap kanakkanak perlu diberi peluang untuk menjalani kehidupan normal tidak kira apa jua kelemahan mereka. Oleh sebab itu sistem pendidikan disesuaikan untuk menampung keperluan keistimewaan ya...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Book Section |
Published: |
Penerbit UTM
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/13533/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.13533 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.135332017-10-08T00:46:01Z http://eprints.utm.my/id/eprint/13533/ Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda Kee Jiar, Yeom Said, Hamdan Saad, Mohd. Roslan L Education (General) Kanak-kanak berkeperluan khas mampu belajar jika pihak sekeliling bersedia untuk membimbing mereka. Setiap kanakkanak perlu diberi peluang untuk menjalani kehidupan normal tidak kira apa jua kelemahan mereka. Oleh sebab itu sistem pendidikan disesuaikan untuk menampung keperluan keistimewaan yang dimiliki oleh kanak-kanak khas ini. Penubuhan sekolah pendidikan khas atau kelas pendidikan khas bertujuan untuk memastikan kanak-kanak kurang upaya mendapat pendidikan yang sepatutnya diterima berdasarkan kekurangan yang terdapat pada diri mereka. Contohnya, di negeri Johor terdapat sebuah sekolah di Daerah Kulaijaya yang berkonsepkan Teknik dan Vokasional untuk kanak-kanak kurang upaya yang bermasalah pendengaran, penglihatan dan pembelajaran. Sekolah ini ditubuhkan untuk memberi input berguna dalam bidang berkaitan kemahiran. Ini kerana kanakkanak yang mempunyai masalah pembelajaran selalunya mampu untuk melakukan aktiviti kemahiran dengan baik. Penerbit UTM 2007 Book Section PeerReviewed Kee Jiar, Yeom and Said, Hamdan and Saad, Mohd. Roslan (2007) Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda. In: Perbezaan Individu Menurut Teori dan Amali. Penerbit UTM , Johor, pp. 71-85. ISBN 978-983-52-0531-6 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Kee Jiar, Yeom Said, Hamdan Saad, Mohd. Roslan Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda |
description |
Kanak-kanak berkeperluan khas mampu belajar jika pihak sekeliling bersedia untuk membimbing mereka. Setiap kanakkanak perlu diberi peluang untuk menjalani kehidupan normal tidak kira apa jua kelemahan mereka. Oleh sebab itu sistem pendidikan disesuaikan untuk menampung keperluan keistimewaan yang dimiliki oleh kanak-kanak khas ini. Penubuhan sekolah pendidikan khas atau kelas pendidikan khas bertujuan untuk memastikan kanak-kanak kurang upaya mendapat pendidikan yang sepatutnya diterima berdasarkan kekurangan yang terdapat pada diri mereka. Contohnya, di negeri Johor terdapat sebuah sekolah di Daerah Kulaijaya yang berkonsepkan Teknik dan Vokasional untuk kanak-kanak kurang upaya yang bermasalah pendengaran, penglihatan dan pembelajaran. Sekolah ini ditubuhkan untuk memberi input berguna dalam bidang berkaitan kemahiran. Ini kerana kanakkanak yang mempunyai masalah pembelajaran selalunya mampu untuk melakukan aktiviti kemahiran dengan baik. |
format |
Book Section |
author |
Kee Jiar, Yeom Said, Hamdan Saad, Mohd. Roslan |
author_facet |
Kee Jiar, Yeom Said, Hamdan Saad, Mohd. Roslan |
author_sort |
Kee Jiar, Yeom |
title |
Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda |
title_short |
Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda |
title_full |
Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda |
title_fullStr |
Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda |
title_full_unstemmed |
Kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda |
title_sort |
kajian kes: pendidikan inklusif mata pelajaran seni reka tanda |
publisher |
Penerbit UTM |
publishDate |
2007 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/13533/ |
_version_ |
1643646210187198464 |
score |
13.211869 |