Analisis item soalan matematik Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom

Kajian ini adalah merupakan kajian deskriptif. Ia bertujuan untuk mengenalpasti tahap kognitif yang soalan Matematik kertas 1 dan 2 tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006, serta membuat perbandingan antara tahap kognitif kedua-dua kertas soalan tersebut. Kajian yang dijalankan ini melibatkan kertas 1 dan 2...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Arshad, Muhammad Yusof, Seman, Fatimah Zaharah
Format: Article
Language:English
Published: faculty of education 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/13427/1/JSME-2011-2-003.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/13427/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.13427
record_format eprints
spelling my.utm.134272017-09-11T01:19:01Z http://eprints.utm.my/id/eprint/13427/ Analisis item soalan matematik Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom Arshad, Muhammad Yusof Seman, Fatimah Zaharah L Education (General) Kajian ini adalah merupakan kajian deskriptif. Ia bertujuan untuk mengenalpasti tahap kognitif yang soalan Matematik kertas 1 dan 2 tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006, serta membuat perbandingan antara tahap kognitif kedua-dua kertas soalan tersebut. Kajian yang dijalankan ini melibatkan kertas 1 dan 2 Matematik Sijil Pelajaran Malaysia dari tahun 2003 sehingga tahun 2006 yang mengandungi 40 soalan dan 16 soalan masing-masing bagi setiap tahun. Instrumen yang digunakan untuk menguji tahap kognitif dalam kajian ini pula adalah domain kognitif Taksonomi Bloom yang mengandungi enam aras kognitif yang utama iaitu pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian. Analisis data dibuat secara kualitatif berdasarkan penilaian penyelidik terhadap item soalan mengikut domain kognitif Taksonomi Bloom. Dapatan kajian menunjukkan item soalan yang diuji adalah secara menyeluruh kerana tahap kognitif yang sering diuji kepada pelajar adalah berada pada tahap rendah bagi kertas 1 soalan Matematik SPM manakala tahap kognitif yang diuji dalam kertas 2 soalan Matematik SPM adalah berada pada tahap kognitif yang tinggi. Berdasarkan hasil kajian ini, beberapa cadangan yang difikirkan sesuai telah diberikan. faculty of education 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/13427/1/JSME-2011-2-003.pdf Arshad, Muhammad Yusof and Seman, Fatimah Zaharah (2011) Analisis item soalan matematik Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom. Journal of Science & Mathematics Education, 2 . pp. 39-50. ISSN 2231-7368
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Arshad, Muhammad Yusof
Seman, Fatimah Zaharah
Analisis item soalan matematik Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom
description Kajian ini adalah merupakan kajian deskriptif. Ia bertujuan untuk mengenalpasti tahap kognitif yang soalan Matematik kertas 1 dan 2 tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006, serta membuat perbandingan antara tahap kognitif kedua-dua kertas soalan tersebut. Kajian yang dijalankan ini melibatkan kertas 1 dan 2 Matematik Sijil Pelajaran Malaysia dari tahun 2003 sehingga tahun 2006 yang mengandungi 40 soalan dan 16 soalan masing-masing bagi setiap tahun. Instrumen yang digunakan untuk menguji tahap kognitif dalam kajian ini pula adalah domain kognitif Taksonomi Bloom yang mengandungi enam aras kognitif yang utama iaitu pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian. Analisis data dibuat secara kualitatif berdasarkan penilaian penyelidik terhadap item soalan mengikut domain kognitif Taksonomi Bloom. Dapatan kajian menunjukkan item soalan yang diuji adalah secara menyeluruh kerana tahap kognitif yang sering diuji kepada pelajar adalah berada pada tahap rendah bagi kertas 1 soalan Matematik SPM manakala tahap kognitif yang diuji dalam kertas 2 soalan Matematik SPM adalah berada pada tahap kognitif yang tinggi. Berdasarkan hasil kajian ini, beberapa cadangan yang difikirkan sesuai telah diberikan.
format Article
author Arshad, Muhammad Yusof
Seman, Fatimah Zaharah
author_facet Arshad, Muhammad Yusof
Seman, Fatimah Zaharah
author_sort Arshad, Muhammad Yusof
title Analisis item soalan matematik Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom
title_short Analisis item soalan matematik Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom
title_full Analisis item soalan matematik Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom
title_fullStr Analisis item soalan matematik Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom
title_full_unstemmed Analisis item soalan matematik Sijil Pelajaran Malaysia Tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom
title_sort analisis item soalan matematik sijil pelajaran malaysia tahun 2003, 2004, 2005 dan 2006 mengikut domain kognitif taksonomi bloom
publisher faculty of education
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/13427/1/JSME-2011-2-003.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/13427/
_version_ 1643646186399203328
score 13.211869