Persepsi pelajar tahun empat (Perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan (JPTK)terhadap program latihan industri

Kajian ini dijalankan untuk meninjau persepsi pelajar tahun empat perdana di Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan terhadap latihan industri. Fokus kajian adalah tertumpu kepada empat perkara utama iaitu kerelevanan pengetahuan dan kemahiran yang diperolehi dari fakulti dengan kehendak indust...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Tahir, Lokman, Zakaria, Mohd. Faizal
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11924/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Empat.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11924/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11924
record_format eprints
spelling my.utm.119242017-02-08T04:14:33Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11924/ Persepsi pelajar tahun empat (Perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan (JPTK)terhadap program latihan industri Tahir, Lokman Zakaria, Mohd. Faizal L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk meninjau persepsi pelajar tahun empat perdana di Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan terhadap latihan industri. Fokus kajian adalah tertumpu kepada empat perkara utama iaitu kerelevanan pengetahuan dan kemahiran yang diperolehi dari fakulti dengan kehendak industri, kemahiran generik yang diperoleh semasa latihan industri, kesesuaian penempatan latihan industri dengan bidang pengkhususan dan kerjasama pihak industri dengan pelajar yang mengikuti program latihan industri. Kajian berbentuk deskriptif ini melibatkan 104 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar tahun akhir (perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan, UTM. Instrumen kajian yang digunakan mengandungi 40 item yang berdasarkan kepada skop kajian. Kebolehpercayaan soal selidik ini telah diuji dan Alfa Cronbachnya ialah 0.86. Data-data yang dikumpulseterusnya dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for windows Version 13. Hasil analisis daripada persoalan kajian mendapati bahawa latihan industri memberi manfaat kepada pelajar, fakulti dan pihak industri khususnya dalam memenuhi keperluan industri dan pengetahuan serta juga memberi keyakinan kepada pelajar. Beberapa cadangan telah dibuat untuk memantapkan program latihan industri bagi membolehkan pelajar bersiap sedia untuk menjalani latihan industri kelak. 2011-01-31 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11924/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Empat.pdf Tahir, Lokman and Zakaria, Mohd. Faizal (2011) Persepsi pelajar tahun empat (Perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan (JPTK)terhadap program latihan industri. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-10. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Tahir, Lokman
Zakaria, Mohd. Faizal
Persepsi pelajar tahun empat (Perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan (JPTK)terhadap program latihan industri
description Kajian ini dijalankan untuk meninjau persepsi pelajar tahun empat perdana di Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan terhadap latihan industri. Fokus kajian adalah tertumpu kepada empat perkara utama iaitu kerelevanan pengetahuan dan kemahiran yang diperolehi dari fakulti dengan kehendak industri, kemahiran generik yang diperoleh semasa latihan industri, kesesuaian penempatan latihan industri dengan bidang pengkhususan dan kerjasama pihak industri dengan pelajar yang mengikuti program latihan industri. Kajian berbentuk deskriptif ini melibatkan 104 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar tahun akhir (perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan, UTM. Instrumen kajian yang digunakan mengandungi 40 item yang berdasarkan kepada skop kajian. Kebolehpercayaan soal selidik ini telah diuji dan Alfa Cronbachnya ialah 0.86. Data-data yang dikumpulseterusnya dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for windows Version 13. Hasil analisis daripada persoalan kajian mendapati bahawa latihan industri memberi manfaat kepada pelajar, fakulti dan pihak industri khususnya dalam memenuhi keperluan industri dan pengetahuan serta juga memberi keyakinan kepada pelajar. Beberapa cadangan telah dibuat untuk memantapkan program latihan industri bagi membolehkan pelajar bersiap sedia untuk menjalani latihan industri kelak.
format Article
author Tahir, Lokman
Zakaria, Mohd. Faizal
author_facet Tahir, Lokman
Zakaria, Mohd. Faizal
author_sort Tahir, Lokman
title Persepsi pelajar tahun empat (Perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan (JPTK)terhadap program latihan industri
title_short Persepsi pelajar tahun empat (Perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan (JPTK)terhadap program latihan industri
title_full Persepsi pelajar tahun empat (Perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan (JPTK)terhadap program latihan industri
title_fullStr Persepsi pelajar tahun empat (Perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan (JPTK)terhadap program latihan industri
title_full_unstemmed Persepsi pelajar tahun empat (Perdana) Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan (JPTK)terhadap program latihan industri
title_sort persepsi pelajar tahun empat (perdana) jabatan pendidikan teknikal dan kejuruteraan (jptk)terhadap program latihan industri
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11924/1/Persepsi_Pelajar_Tahun_Empat.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11924/
_version_ 1643645813438545920
score 13.164666