Pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (Tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor.

Kebanyakan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil di Malaysia, dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM). Majoriti SKM terletak di luar bandar seperti ladang-ladang dan pekan kecil. Pencapaian akademik murid di SKM adalah lemah jika dibandingkan dengan sekolah harian biasa. Pekara ini harus dikaji ba...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu Bakar , Zainudin, S.Haridas, Dineshkumar
Format: Article
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11735/1/Pencapaian_Akademik_Di_Sekolah_Jenis_Kebangsaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11735/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11735
record_format eprints
spelling my.utm.117352011-01-13T01:12:21Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11735/ Pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (Tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor. Abu Bakar , Zainudin S.Haridas, Dineshkumar L Education (General) Kebanyakan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil di Malaysia, dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM). Majoriti SKM terletak di luar bandar seperti ladang-ladang dan pekan kecil. Pencapaian akademik murid di SKM adalah lemah jika dibandingkan dengan sekolah harian biasa. Pekara ini harus dikaji bagi mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik murid di SKM. Secara amnya kajian ini bertujuan mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik murid di Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) yang berstatus Sekolah Kurang Murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor. Kajian ini mengambil Guru Besar- Guru Besar di tiga buah Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) yang berstatus Sekolah Kurang Murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor. Kajian yang dijalankan berbentuk kualitatif dan menggunakan temu bual sebagai instrument kajian. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa faktor persekitaran memainkan peranan dalam mempengaruhi pencapaian akademik murid. Di samping itu, kemudahan infrastruktur, bahan pengajaran dan pembelajaran dan kualiti guru yang mempengaruhi pencapaian akademik perlu dipertingkatkan. Oleh yang demikian cadangan diberikan bagi mengatasi permasalahan ini. Cadangan tersebut diberikan kepada setiap pihak yang berkaitan dengan kajian ini. 2011-01-13 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11735/1/Pencapaian_Akademik_Di_Sekolah_Jenis_Kebangsaan.pdf Abu Bakar , Zainudin and S.Haridas, Dineshkumar (2011) Pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (Tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor. unpublished . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Abu Bakar , Zainudin
S.Haridas, Dineshkumar
Pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (Tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor.
description Kebanyakan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil di Malaysia, dikategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid (SKM). Majoriti SKM terletak di luar bandar seperti ladang-ladang dan pekan kecil. Pencapaian akademik murid di SKM adalah lemah jika dibandingkan dengan sekolah harian biasa. Pekara ini harus dikaji bagi mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik murid di SKM. Secara amnya kajian ini bertujuan mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik murid di Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) yang berstatus Sekolah Kurang Murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor. Kajian ini mengambil Guru Besar- Guru Besar di tiga buah Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) yang berstatus Sekolah Kurang Murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor. Kajian yang dijalankan berbentuk kualitatif dan menggunakan temu bual sebagai instrument kajian. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa faktor persekitaran memainkan peranan dalam mempengaruhi pencapaian akademik murid. Di samping itu, kemudahan infrastruktur, bahan pengajaran dan pembelajaran dan kualiti guru yang mempengaruhi pencapaian akademik perlu dipertingkatkan. Oleh yang demikian cadangan diberikan bagi mengatasi permasalahan ini. Cadangan tersebut diberikan kepada setiap pihak yang berkaitan dengan kajian ini.
format Article
author Abu Bakar , Zainudin
S.Haridas, Dineshkumar
author_facet Abu Bakar , Zainudin
S.Haridas, Dineshkumar
author_sort Abu Bakar , Zainudin
title Pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (Tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor.
title_short Pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (Tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor.
title_full Pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (Tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor.
title_fullStr Pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (Tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor.
title_full_unstemmed Pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (Tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (SKM) di daerah Kota Tinggi, Johor.
title_sort pencapaian akademik di sekolah jenis kebangsaan (tamil) yang berstatus sekolah kurang murid (skm) di daerah kota tinggi, johor.
publishDate 2011
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11735/1/Pencapaian_Akademik_Di_Sekolah_Jenis_Kebangsaan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11735/
_version_ 1643645761960804352
score 13.18916