Penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah Johor Bahru

Kajian ini bertujuan mengetahui penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran Sains dikalangan pelajar Tahun Lima merentas bahasa, sikap dan pencapaian dalam peperiksaan setara. Dalam kajian ini, penguasaan yang dimaksudkan meliputi faktor pengetahuan dan kefahaman pelaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim , Mohd. Ali, Husain, Rohiza
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11612/1/Penguasaan_Kemahiran_Memerhati_Dan_Kemahiran_Meramal_Dalam_Mata_Pelajaran_Sains_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Lima_Daerah_Johor_Bahru.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11612/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11612
record_format eprints
spelling my.utm.116122011-12-08T04:23:01Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11612/ Penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah Johor Bahru Ibrahim , Mohd. Ali Husain, Rohiza L Education (General) Kajian ini bertujuan mengetahui penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran Sains dikalangan pelajar Tahun Lima merentas bahasa, sikap dan pencapaian dalam peperiksaan setara. Dalam kajian ini, penguasaan yang dimaksudkan meliputi faktor pengetahuan dan kefahaman pelajar dalam kemahiran – kemahiran tersebut. Responden kajian terdiri daripada 148 orang pelajar tahun lima di daerah Johor Bahru. Dua jenis alat kajian yang digunakan dalam kajian ini iaitu soal selidik yang mengandungi 25 item soalan dan Ujian Penguasaan Kemahiran Memerhati dan Meramal yang mengandungi 10 soalan objektif. Nilai kebolehpercayaan bagi alat kajian ini adalah ? = 0.84. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif digunakan bertujuan untuk mengenalpasti taburan frekuensi responden yang terlibat manakala statistik inferensi pula adalah untuk mengenalpasti perbezaan antara faktor pengetahuan dan kefahaman terhadap bahasa, sikap dan pencapaian responden. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara faktor pengetahuan dan kefahaman terhadap bahasa, sikap dan pencapaian responden dalam peperiksaan setara. Oleh itu, adalah dicadangkan supaya kajian ini dapat diteruskan dengan meluaskan skopnya agar keputusannya dapat dilihat dengan lebih menyeluruh. 2010-12-23 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11612/1/Penguasaan_Kemahiran_Memerhati_Dan_Kemahiran_Meramal_Dalam_Mata_Pelajaran_Sains_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Lima_Daerah_Johor_Bahru.pdf Ibrahim , Mohd. Ali and Husain, Rohiza (2010) Penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah Johor Bahru. Penguasaan Kemahiran Memerhati Dan Kemahiran Meramal Dalam Mata Pelajaran Sains Di Kalangan Pelajar Tahun Lima Daerah Johor Bahru . pp. 1-9. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ibrahim , Mohd. Ali
Husain, Rohiza
Penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah Johor Bahru
description Kajian ini bertujuan mengetahui penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran Sains dikalangan pelajar Tahun Lima merentas bahasa, sikap dan pencapaian dalam peperiksaan setara. Dalam kajian ini, penguasaan yang dimaksudkan meliputi faktor pengetahuan dan kefahaman pelajar dalam kemahiran – kemahiran tersebut. Responden kajian terdiri daripada 148 orang pelajar tahun lima di daerah Johor Bahru. Dua jenis alat kajian yang digunakan dalam kajian ini iaitu soal selidik yang mengandungi 25 item soalan dan Ujian Penguasaan Kemahiran Memerhati dan Meramal yang mengandungi 10 soalan objektif. Nilai kebolehpercayaan bagi alat kajian ini adalah ? = 0.84. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif digunakan bertujuan untuk mengenalpasti taburan frekuensi responden yang terlibat manakala statistik inferensi pula adalah untuk mengenalpasti perbezaan antara faktor pengetahuan dan kefahaman terhadap bahasa, sikap dan pencapaian responden. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara faktor pengetahuan dan kefahaman terhadap bahasa, sikap dan pencapaian responden dalam peperiksaan setara. Oleh itu, adalah dicadangkan supaya kajian ini dapat diteruskan dengan meluaskan skopnya agar keputusannya dapat dilihat dengan lebih menyeluruh.
format Article
author Ibrahim , Mohd. Ali
Husain, Rohiza
author_facet Ibrahim , Mohd. Ali
Husain, Rohiza
author_sort Ibrahim , Mohd. Ali
title Penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah Johor Bahru
title_short Penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah Johor Bahru
title_full Penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah Johor Bahru
title_fullStr Penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah Johor Bahru
title_full_unstemmed Penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah Johor Bahru
title_sort penguasaan kemahiran memerhati dan kemahiran meramal dalam mata pelajaran sains di kalangan pelajar tahun lima daerah johor bahru
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11612/1/Penguasaan_Kemahiran_Memerhati_Dan_Kemahiran_Meramal_Dalam_Mata_Pelajaran_Sains_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Lima_Daerah_Johor_Bahru.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11612/
_version_ 1643645729666760704
score 13.18916