Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap pengetahuan keselamatan makmal sains dalam kalangan 85 orang guru pelatih sains tahun empat sesi 2006/2007/01 yang terdiri daripada kursus empat SPC, Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Kimia), empat SPK, Sarjana Muda Sains Komputer Serta Pendidikan (Kimia)...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamaruddin , Meor Ibrahim, Yazit @ Yajit, Nurul Huda
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11600/1/Tahap_Pengetahuan_Amalan_Keselamatan_Makmal_Sains_Dalam_Kalangan_Guru_Pelatih_Sains.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11600/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11600
record_format eprints
spelling my.utm.116002010-12-22T09:37:31Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11600/ Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Kamaruddin , Meor Ibrahim Yazit @ Yajit, Nurul Huda L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap pengetahuan keselamatan makmal sains dalam kalangan 85 orang guru pelatih sains tahun empat sesi 2006/2007/01 yang terdiri daripada kursus empat SPC, Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Kimia), empat SPK, Sarjana Muda Sains Komputer Serta Pendidikan (Kimia) dan empat SPN, Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains) di fakulti pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Antara aspek yang dikaji dalam kajian ini adalah aspek peraturan am makmal, kebakaran, penggunaan peti pertolongan cemas dan pengendalian bahan kimia. Kajian dijalankan dengan menggunakan set borang soal selidik (?=0.736) yang terbahagi kepada dua bahagian. Data-data diperolehi dengan menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 32 item untuk memperolehi data. Data-data dianalisis secara manual untuk mendapatkan kekerapan dan peratusan bagi setiap maklum balas responden terhadap item-item yang dikemukakan. Dapatan kajian menunjukkan pengetahuan responden terhadap amalan keselamatan makmal sains pada tahap baik (71.0%). Namun, responden hanya menunjukkan tahap pengetahuan yang memuaskan bagi aspek kebakaran. Beberapa cadangan telah dikemukakan di bahagian akhir laporan. 2010-12-22 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11600/1/Tahap_Pengetahuan_Amalan_Keselamatan_Makmal_Sains_Dalam_Kalangan_Guru_Pelatih_Sains.pdf Kamaruddin , Meor Ibrahim and Yazit @ Yajit, Nurul Huda (2010) Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Kamaruddin , Meor Ibrahim
Yazit @ Yajit, Nurul Huda
Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
description Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap pengetahuan keselamatan makmal sains dalam kalangan 85 orang guru pelatih sains tahun empat sesi 2006/2007/01 yang terdiri daripada kursus empat SPC, Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Kimia), empat SPK, Sarjana Muda Sains Komputer Serta Pendidikan (Kimia) dan empat SPN, Sarjana Muda Sains Serta Pendidikan (Sains) di fakulti pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Antara aspek yang dikaji dalam kajian ini adalah aspek peraturan am makmal, kebakaran, penggunaan peti pertolongan cemas dan pengendalian bahan kimia. Kajian dijalankan dengan menggunakan set borang soal selidik (?=0.736) yang terbahagi kepada dua bahagian. Data-data diperolehi dengan menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 32 item untuk memperolehi data. Data-data dianalisis secara manual untuk mendapatkan kekerapan dan peratusan bagi setiap maklum balas responden terhadap item-item yang dikemukakan. Dapatan kajian menunjukkan pengetahuan responden terhadap amalan keselamatan makmal sains pada tahap baik (71.0%). Namun, responden hanya menunjukkan tahap pengetahuan yang memuaskan bagi aspek kebakaran. Beberapa cadangan telah dikemukakan di bahagian akhir laporan.
format Article
author Kamaruddin , Meor Ibrahim
Yazit @ Yajit, Nurul Huda
author_facet Kamaruddin , Meor Ibrahim
Yazit @ Yajit, Nurul Huda
author_sort Kamaruddin , Meor Ibrahim
title Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_short Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Tahap Pengetahuan Amalan Keselamatan Makmal Sains Dalam Kalangan Guru Pelatih Sains, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
title_sort tahap pengetahuan amalan keselamatan makmal sains dalam kalangan guru pelatih sains, fakulti pendidikan, universiti teknologi malaysia
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11600/1/Tahap_Pengetahuan_Amalan_Keselamatan_Makmal_Sains_Dalam_Kalangan_Guru_Pelatih_Sains.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11600/
_version_ 1643645727005474816
score 13.15806