Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah.

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat dari responden yang terdiri daripada pelajar tentang keberkesanan penggunaan ABMBK di dalam pengajaran guru. Satu set soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data kajian. Sampel kajian ini melibatkan seramai 80 orang pelajar yang terdi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Buntat, Yahya, Mohamad, Noor Al Mahdin
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11426/1/Keberkesanan_Penggunaan_Alat_Bantu_Mengajar_Berbantukan_Komputer_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Subjek_Kemahiran_Hidup__KH__Di_Sekolah_Menengah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11426/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11426
record_format eprints
spelling my.utm.114262017-10-03T04:50:09Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11426/ Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah. Buntat, Yahya Mohamad, Noor Al Mahdin L Education (General) Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat dari responden yang terdiri daripada pelajar tentang keberkesanan penggunaan ABMBK di dalam pengajaran guru. Satu set soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data kajian. Sampel kajian ini melibatkan seramai 80 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar lelaki seramai 32 orang dan pelajar perempuan seramai 48 orang dari tingkatan 3, 4 dan 5. Kajian dibataskan kepada empat faktor yang mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran matapelajaran Kemahiran Hidup, yang meliputi faktor guru, pelajar, alat bantu mengajar dan infrastruktur. Hasil kajian diproses menggunakan Stastical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 13.0 dalam bentuk frekuensi dan peratusan. Kajian ini mendapati kesemua faktor tersebut kurang mempengaruhi keberkesanannya kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji mencadangkan kajian lanjutan berfokus kepada faktor yang mempengaruhi keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran 2010-12-14 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11426/1/Keberkesanan_Penggunaan_Alat_Bantu_Mengajar_Berbantukan_Komputer_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Subjek_Kemahiran_Hidup__KH__Di_Sekolah_Menengah.pdf Buntat, Yahya and Mohamad, Noor Al Mahdin (2010) Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah. Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah. . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Buntat, Yahya
Mohamad, Noor Al Mahdin
Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah.
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat dari responden yang terdiri daripada pelajar tentang keberkesanan penggunaan ABMBK di dalam pengajaran guru. Satu set soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data kajian. Sampel kajian ini melibatkan seramai 80 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar lelaki seramai 32 orang dan pelajar perempuan seramai 48 orang dari tingkatan 3, 4 dan 5. Kajian dibataskan kepada empat faktor yang mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran matapelajaran Kemahiran Hidup, yang meliputi faktor guru, pelajar, alat bantu mengajar dan infrastruktur. Hasil kajian diproses menggunakan Stastical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 13.0 dalam bentuk frekuensi dan peratusan. Kajian ini mendapati kesemua faktor tersebut kurang mempengaruhi keberkesanannya kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji mencadangkan kajian lanjutan berfokus kepada faktor yang mempengaruhi keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran
format Article
author Buntat, Yahya
Mohamad, Noor Al Mahdin
author_facet Buntat, Yahya
Mohamad, Noor Al Mahdin
author_sort Buntat, Yahya
title Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah.
title_short Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah.
title_full Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah.
title_fullStr Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah.
title_full_unstemmed Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah.
title_sort keberkesanan penggunaan alat bantu mengajar berbantukan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran subjek kemahiran hidup (kh) di sekolah menengah kebangsaan agama kedah, alor star, kedah.
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11426/1/Keberkesanan_Penggunaan_Alat_Bantu_Mengajar_Berbantukan_Komputer_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Subjek_Kemahiran_Hidup__KH__Di_Sekolah_Menengah.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11426/
_version_ 1643645678948188160
score 13.160551