Keberkesanan Penggunaan Alat Bantu Mengajar Berbantukan Komputer Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Kemahiran Hidup (KH) Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kedah, Alor Star, Kedah.
Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat dari responden yang terdiri daripada pelajar tentang keberkesanan penggunaan ABMBK di dalam pengajaran guru. Satu set soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data kajian. Sampel kajian ini melibatkan seramai 80 orang pelajar yang terdi...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11426/1/Keberkesanan_Penggunaan_Alat_Bantu_Mengajar_Berbantukan_Komputer_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Subjek_Kemahiran_Hidup__KH__Di_Sekolah_Menengah.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11426/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat dari responden yang terdiri daripada pelajar tentang keberkesanan penggunaan ABMBK di dalam pengajaran guru. Satu set soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data kajian. Sampel kajian ini melibatkan seramai 80 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar lelaki seramai 32 orang dan pelajar perempuan seramai 48 orang dari tingkatan 3, 4 dan 5. Kajian dibataskan kepada empat faktor yang mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran matapelajaran Kemahiran Hidup, yang meliputi faktor guru, pelajar, alat bantu mengajar dan infrastruktur. Hasil kajian diproses menggunakan Stastical Packages for the Social Sciences (SPSS) versi 13.0 dalam bentuk frekuensi dan peratusan. Kajian ini mendapati kesemua faktor tersebut kurang mempengaruhi keberkesanannya kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji mencadangkan kajian lanjutan berfokus kepada faktor yang mempengaruhi keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran |
---|