Pemahaman Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap pemahaman pelajar terhadap tajuk ikatan kimia. Aspek yang dikaji iaitu tahap pemahaman pelajar mengenai tajuk ikatan kimia, salah konsep yang dihadapi oleh pelajar dalam tajuk ikatan kimia, tahap minat mata pelajaran kimia di kalangan pelajar, perhubun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nordin, Aziz, Chin, Mei Tang
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11251/1/AzizNordin2010_PemahamaanKonsepPelajarTingkatanEmpat.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11251/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11251
record_format eprints
spelling my.utm.112512017-06-08T03:46:17Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11251/ Pemahaman Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor Nordin, Aziz Chin, Mei Tang L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap pemahaman pelajar terhadap tajuk ikatan kimia. Aspek yang dikaji iaitu tahap pemahaman pelajar mengenai tajuk ikatan kimia, salah konsep yang dihadapi oleh pelajar dalam tajuk ikatan kimia, tahap minat mata pelajaran kimia di kalangan pelajar, perhubungan antara pemahaman tajuk ikatan kimia dengan minat terhadap mata pelajaran kimia di kalangan pelajar dan minat pelajar kumpulan pencapaian lemah dan sangat lemah dalam mata pelajaran kimia. Seramai 120 orang pelajar tingkatan empat dipilih secara rawak daripada enam buah sekolah menengah di daerah Skudai, Johor. Instrumen kajian ini ialah borang soal selidik. Data dianalisis secara kuantitatif dengan mengira kekerapan dan peratusan dengan menggunakan perisian SPSS Version 12.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pemahaman pelajar terhadap tajuk ikatan kimia adalah sederhana dan beberapa salah konsep pelajar dalam tajuk ini telah dikenal pasti. Selain itu, tahap minat pelajar terhadap mata pelajaran kimia adalah sederhana tetapi perhubungan minat pelajar antara pemahaman tajuk ikatan kimia terhadap mata pelajaran kimia adalah rendah. Minat pelajar rendah pencapaian dalam mata pelajaran kimia juga dapat ditentukan. Beberapa implikasi kajian terhadap perlaksanaan pendidikan kimia dan cadangan untuk kajian lanjutan turut dikemukakan. 2010-12-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11251/1/AzizNordin2010_PemahamaanKonsepPelajarTingkatanEmpat.pdf Nordin, Aziz and Chin, Mei Tang (2010) Pemahaman Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor. Pemahamaan Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor. . pp. 1-10. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Nordin, Aziz
Chin, Mei Tang
Pemahaman Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor
description Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti tahap pemahaman pelajar terhadap tajuk ikatan kimia. Aspek yang dikaji iaitu tahap pemahaman pelajar mengenai tajuk ikatan kimia, salah konsep yang dihadapi oleh pelajar dalam tajuk ikatan kimia, tahap minat mata pelajaran kimia di kalangan pelajar, perhubungan antara pemahaman tajuk ikatan kimia dengan minat terhadap mata pelajaran kimia di kalangan pelajar dan minat pelajar kumpulan pencapaian lemah dan sangat lemah dalam mata pelajaran kimia. Seramai 120 orang pelajar tingkatan empat dipilih secara rawak daripada enam buah sekolah menengah di daerah Skudai, Johor. Instrumen kajian ini ialah borang soal selidik. Data dianalisis secara kuantitatif dengan mengira kekerapan dan peratusan dengan menggunakan perisian SPSS Version 12.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap pemahaman pelajar terhadap tajuk ikatan kimia adalah sederhana dan beberapa salah konsep pelajar dalam tajuk ini telah dikenal pasti. Selain itu, tahap minat pelajar terhadap mata pelajaran kimia adalah sederhana tetapi perhubungan minat pelajar antara pemahaman tajuk ikatan kimia terhadap mata pelajaran kimia adalah rendah. Minat pelajar rendah pencapaian dalam mata pelajaran kimia juga dapat ditentukan. Beberapa implikasi kajian terhadap perlaksanaan pendidikan kimia dan cadangan untuk kajian lanjutan turut dikemukakan.
format Article
author Nordin, Aziz
Chin, Mei Tang
author_facet Nordin, Aziz
Chin, Mei Tang
author_sort Nordin, Aziz
title Pemahaman Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor
title_short Pemahaman Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor
title_full Pemahaman Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor
title_fullStr Pemahaman Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor
title_full_unstemmed Pemahaman Konsep Pelajar Tingkatan Empat Dalam Tajuk Ikatan Kimia Di Skudai Johor
title_sort pemahaman konsep pelajar tingkatan empat dalam tajuk ikatan kimia di skudai johor
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11251/1/AzizNordin2010_PemahamaanKonsepPelajarTingkatanEmpat.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11251/
_version_ 1643645628595568640
score 13.2014675