Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah

Majalah elektronik (e-majalah) ialah majalah atas talian berkonsepkan pembelajaran terbuka di mana bahan yang disediakan dapat dikongsi bersama di kalangan pembaca tanpa mengira tempat dan masa. E-majalah juga membenarkan medianya berkongsi dan bekerjasama dengan ciri-ciri media yang lain seperti au...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Zaleha, Kasmin, Khalid, Mohd Nor, Mohd Fazdli
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/11000/1/Penilaian_Perkhidmatan_E.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11000/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.11000
record_format eprints
spelling my.utm.110002017-08-30T07:14:02Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11000/ Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Ismail, Zaleha Kasmin, Khalid Mohd Nor, Mohd Fazdli L Education (General) Majalah elektronik (e-majalah) ialah majalah atas talian berkonsepkan pembelajaran terbuka di mana bahan yang disediakan dapat dikongsi bersama di kalangan pembaca tanpa mengira tempat dan masa. E-majalah juga membenarkan medianya berkongsi dan bekerjasama dengan ciri-ciri media yang lain seperti audio, video dan hiperlink. Dunia Matematik ialah e-majalah yang dibangunkan dengan menyediakan bahan pengetahuan matematik yang komprehensif menjangkau matematik di sekolah supaya pelajar dapat mendalami bidang matematik yang luas tanpa sempadan. Bagaimanapun, sejauh manakah penerimaan pelajar terhadap penggunaannya perlu dikaji untuk tujuan menentukan kualiti dan kebolehfungsiannya. Kajian ini bertujuan untuk menilai penerimaan pelajar terhadap perkhidmatan Dunia Matematik dari aspek emosi, sosial, pembelajaran dan persekitaran. Seramai 70 orang responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan lima dari dua buah sekolah menengah masing-masing di Johor Bahru dan Batu Pahat terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan ialah set borang soal selidik yang menggunakan pemeringkatan Skala Likert dan dianalisis menggunakan perisian SPSS (Statistic Package for Social Science) untuk mendapatkan nilai statistik dalam bentuk frekuensi, peratus dan min. Nilai Cronbach Alpha untuk menentukan kebolehpercayaan alat kajian ini ialah 0.784. Purata taburan min dikelaskan kepada tiga tahap iaitu tinggi, sederhana dan rendah. Hasil kajian mengenal pasti penerimaan e-majalah matematik di kalangan pelajar dari aspek emosi, sosial dan pembelajaran adalah tinggi. Manakala tahap penerimaan emajalah matematik di kalangan pelajar dari aspek persekitaran adalah sederhana. Hasil kajian ini membuktikan bahawa pelajar memberikan sokongan yang tinggi terhadap penggunaan e-majalah Dunia Matematik untuk tujuan pembelajaran. 2010-11-16 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11000/1/Penilaian_Perkhidmatan_E.pdf Ismail, Zaleha and Kasmin, Khalid and Mohd Nor, Mohd Fazdli (2010) Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah. Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah . pp. 1-10. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Ismail, Zaleha
Kasmin, Khalid
Mohd Nor, Mohd Fazdli
Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah
description Majalah elektronik (e-majalah) ialah majalah atas talian berkonsepkan pembelajaran terbuka di mana bahan yang disediakan dapat dikongsi bersama di kalangan pembaca tanpa mengira tempat dan masa. E-majalah juga membenarkan medianya berkongsi dan bekerjasama dengan ciri-ciri media yang lain seperti audio, video dan hiperlink. Dunia Matematik ialah e-majalah yang dibangunkan dengan menyediakan bahan pengetahuan matematik yang komprehensif menjangkau matematik di sekolah supaya pelajar dapat mendalami bidang matematik yang luas tanpa sempadan. Bagaimanapun, sejauh manakah penerimaan pelajar terhadap penggunaannya perlu dikaji untuk tujuan menentukan kualiti dan kebolehfungsiannya. Kajian ini bertujuan untuk menilai penerimaan pelajar terhadap perkhidmatan Dunia Matematik dari aspek emosi, sosial, pembelajaran dan persekitaran. Seramai 70 orang responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan lima dari dua buah sekolah menengah masing-masing di Johor Bahru dan Batu Pahat terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan ialah set borang soal selidik yang menggunakan pemeringkatan Skala Likert dan dianalisis menggunakan perisian SPSS (Statistic Package for Social Science) untuk mendapatkan nilai statistik dalam bentuk frekuensi, peratus dan min. Nilai Cronbach Alpha untuk menentukan kebolehpercayaan alat kajian ini ialah 0.784. Purata taburan min dikelaskan kepada tiga tahap iaitu tinggi, sederhana dan rendah. Hasil kajian mengenal pasti penerimaan e-majalah matematik di kalangan pelajar dari aspek emosi, sosial dan pembelajaran adalah tinggi. Manakala tahap penerimaan emajalah matematik di kalangan pelajar dari aspek persekitaran adalah sederhana. Hasil kajian ini membuktikan bahawa pelajar memberikan sokongan yang tinggi terhadap penggunaan e-majalah Dunia Matematik untuk tujuan pembelajaran.
format Article
author Ismail, Zaleha
Kasmin, Khalid
Mohd Nor, Mohd Fazdli
author_facet Ismail, Zaleha
Kasmin, Khalid
Mohd Nor, Mohd Fazdli
author_sort Ismail, Zaleha
title Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah
title_short Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah
title_full Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah
title_fullStr Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Penilaian Perkhidmatan E-Majalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah
title_sort penilaian perkhidmatan e-majalah matematik dalam kalangan pelajar sekolah menengah
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/11000/1/Penilaian_Perkhidmatan_E.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/11000/
_version_ 1643645556379090944
score 13.160551