Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom

Penilaian tahap kognitif pelajar berdasarkan Taksonomi Bloom dalam menyelesakan masalah fizik menarik minat penyelidik. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tahap kognitif pelajar fizik dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada Taksonomi Bloom di tiga buah sekolah berasrama di dalam daera...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sulaiman , Seth, Tarmizi, Jamil
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Fizik_Di_Sekolah_Berasrama_Di_Daerah_Kuala_Terengganu_Dalam_Menyelesaikan_Masalah_Fizik_Berdasarkan_Kepada_Taksonomi_Bloom.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10900
record_format eprints
spelling my.utm.109002010-11-08T02:48:00Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/ Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom Sulaiman , Seth Tarmizi, Jamil L Education (General) Penilaian tahap kognitif pelajar berdasarkan Taksonomi Bloom dalam menyelesakan masalah fizik menarik minat penyelidik. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tahap kognitif pelajar fizik dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada Taksonomi Bloom di tiga buah sekolah berasrama di dalam daerah Kuala Terengganu. Sekolah tersebut adalah Sekolah Menengah Agama (SMA), Sekolah Menengah Sains (SMS) dan Sekolah Menengah Teknik (SMT). Seramai 88 orang pelajar lelaki dan perempuan terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang digunakan dalam kajian untuk menilai tahap kognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah fizik adalah Ujian Tahap Kognitif merangkumi bab Daya dan Gerakan dan Haba. Analisis bagi data menggunakan Statistical Package for Science Social For Windows Release 11.5 (SPSS). Hasil daripada kajian menunjukkan tahap kognitif bagi SMA dan SMS pada tahap sederhana manakala pada SMT pada tahap lemah. Wujud perbezaan yang signifikan skor min bagi jantina lelaki dan perempuan yang mana lebih kepada memihak pelajar perempuan. 2010-11-08 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Fizik_Di_Sekolah_Berasrama_Di_Daerah_Kuala_Terengganu_Dalam_Menyelesaikan_Masalah_Fizik_Berdasarkan_Kepada_Taksonomi_Bloom.pdf Sulaiman , Seth and Tarmizi, Jamil (2010) Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom. Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Sulaiman , Seth
Tarmizi, Jamil
Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom
description Penilaian tahap kognitif pelajar berdasarkan Taksonomi Bloom dalam menyelesakan masalah fizik menarik minat penyelidik. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tahap kognitif pelajar fizik dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada Taksonomi Bloom di tiga buah sekolah berasrama di dalam daerah Kuala Terengganu. Sekolah tersebut adalah Sekolah Menengah Agama (SMA), Sekolah Menengah Sains (SMS) dan Sekolah Menengah Teknik (SMT). Seramai 88 orang pelajar lelaki dan perempuan terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang digunakan dalam kajian untuk menilai tahap kognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah fizik adalah Ujian Tahap Kognitif merangkumi bab Daya dan Gerakan dan Haba. Analisis bagi data menggunakan Statistical Package for Science Social For Windows Release 11.5 (SPSS). Hasil daripada kajian menunjukkan tahap kognitif bagi SMA dan SMS pada tahap sederhana manakala pada SMT pada tahap lemah. Wujud perbezaan yang signifikan skor min bagi jantina lelaki dan perempuan yang mana lebih kepada memihak pelajar perempuan.
format Article
author Sulaiman , Seth
Tarmizi, Jamil
author_facet Sulaiman , Seth
Tarmizi, Jamil
author_sort Sulaiman , Seth
title Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom
title_short Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom
title_full Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom
title_fullStr Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom
title_full_unstemmed Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom
title_sort tahap kognitif pelajar fizik di sekolah berasrama di daerah kuala terengganu dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada taksonomi bloom
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Fizik_Di_Sekolah_Berasrama_Di_Daerah_Kuala_Terengganu_Dalam_Menyelesaikan_Masalah_Fizik_Berdasarkan_Kepada_Taksonomi_Bloom.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/
_version_ 1643645530440466432
score 13.211869