Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom
Penilaian tahap kognitif pelajar berdasarkan Taksonomi Bloom dalam menyelesakan masalah fizik menarik minat penyelidik. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tahap kognitif pelajar fizik dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada Taksonomi Bloom di tiga buah sekolah berasrama di dalam daera...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Fizik_Di_Sekolah_Berasrama_Di_Daerah_Kuala_Terengganu_Dalam_Menyelesaikan_Masalah_Fizik_Berdasarkan_Kepada_Taksonomi_Bloom.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.10900 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.109002010-11-08T02:48:00Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/ Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom Sulaiman , Seth Tarmizi, Jamil L Education (General) Penilaian tahap kognitif pelajar berdasarkan Taksonomi Bloom dalam menyelesakan masalah fizik menarik minat penyelidik. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tahap kognitif pelajar fizik dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada Taksonomi Bloom di tiga buah sekolah berasrama di dalam daerah Kuala Terengganu. Sekolah tersebut adalah Sekolah Menengah Agama (SMA), Sekolah Menengah Sains (SMS) dan Sekolah Menengah Teknik (SMT). Seramai 88 orang pelajar lelaki dan perempuan terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang digunakan dalam kajian untuk menilai tahap kognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah fizik adalah Ujian Tahap Kognitif merangkumi bab Daya dan Gerakan dan Haba. Analisis bagi data menggunakan Statistical Package for Science Social For Windows Release 11.5 (SPSS). Hasil daripada kajian menunjukkan tahap kognitif bagi SMA dan SMS pada tahap sederhana manakala pada SMT pada tahap lemah. Wujud perbezaan yang signifikan skor min bagi jantina lelaki dan perempuan yang mana lebih kepada memihak pelajar perempuan. 2010-11-08 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Fizik_Di_Sekolah_Berasrama_Di_Daerah_Kuala_Terengganu_Dalam_Menyelesaikan_Masalah_Fizik_Berdasarkan_Kepada_Taksonomi_Bloom.pdf Sulaiman , Seth and Tarmizi, Jamil (2010) Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom. Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom . pp. 1-8. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Sulaiman , Seth Tarmizi, Jamil Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom |
description |
Penilaian tahap kognitif pelajar berdasarkan Taksonomi Bloom dalam menyelesakan masalah fizik menarik minat penyelidik. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tahap kognitif pelajar fizik dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada Taksonomi Bloom di tiga buah sekolah berasrama di dalam daerah Kuala Terengganu. Sekolah tersebut adalah Sekolah Menengah Agama (SMA), Sekolah Menengah Sains (SMS) dan Sekolah Menengah Teknik (SMT). Seramai 88 orang pelajar lelaki dan perempuan terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang digunakan dalam kajian untuk menilai tahap kognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah fizik adalah Ujian Tahap Kognitif merangkumi bab Daya dan Gerakan dan Haba. Analisis bagi data menggunakan Statistical Package for Science Social For Windows Release 11.5 (SPSS). Hasil daripada kajian menunjukkan tahap kognitif bagi SMA dan SMS pada tahap sederhana manakala pada SMT pada tahap lemah. Wujud perbezaan yang signifikan skor min bagi jantina lelaki dan perempuan yang mana lebih kepada memihak pelajar perempuan. |
format |
Article |
author |
Sulaiman , Seth Tarmizi, Jamil |
author_facet |
Sulaiman , Seth Tarmizi, Jamil |
author_sort |
Sulaiman , Seth |
title |
Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom |
title_short |
Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom |
title_full |
Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom |
title_fullStr |
Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom |
title_full_unstemmed |
Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom |
title_sort |
tahap kognitif pelajar fizik di sekolah berasrama di daerah kuala terengganu dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada taksonomi bloom |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Fizik_Di_Sekolah_Berasrama_Di_Daerah_Kuala_Terengganu_Dalam_Menyelesaikan_Masalah_Fizik_Berdasarkan_Kepada_Taksonomi_Bloom.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/ |
_version_ |
1643645530440466432 |
score |
13.211869 |