Tahap Kognitif Pelajar Fizik Di Sekolah Berasrama Di Daerah Kuala Terengganu Dalam Menyelesaikan Masalah Fizik Berdasarkan Kepada Taksonomi Bloom

Penilaian tahap kognitif pelajar berdasarkan Taksonomi Bloom dalam menyelesakan masalah fizik menarik minat penyelidik. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tahap kognitif pelajar fizik dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada Taksonomi Bloom di tiga buah sekolah berasrama di dalam daera...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sulaiman , Seth, Tarmizi, Jamil
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Fizik_Di_Sekolah_Berasrama_Di_Daerah_Kuala_Terengganu_Dalam_Menyelesaikan_Masalah_Fizik_Berdasarkan_Kepada_Taksonomi_Bloom.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10900/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penilaian tahap kognitif pelajar berdasarkan Taksonomi Bloom dalam menyelesakan masalah fizik menarik minat penyelidik. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tahap kognitif pelajar fizik dalam menyelesaikan masalah fizik berdasarkan kepada Taksonomi Bloom di tiga buah sekolah berasrama di dalam daerah Kuala Terengganu. Sekolah tersebut adalah Sekolah Menengah Agama (SMA), Sekolah Menengah Sains (SMS) dan Sekolah Menengah Teknik (SMT). Seramai 88 orang pelajar lelaki dan perempuan terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang digunakan dalam kajian untuk menilai tahap kognitif pelajar dalam menyelesaikan masalah fizik adalah Ujian Tahap Kognitif merangkumi bab Daya dan Gerakan dan Haba. Analisis bagi data menggunakan Statistical Package for Science Social For Windows Release 11.5 (SPSS). Hasil daripada kajian menunjukkan tahap kognitif bagi SMA dan SMS pada tahap sederhana manakala pada SMT pada tahap lemah. Wujud perbezaan yang signifikan skor min bagi jantina lelaki dan perempuan yang mana lebih kepada memihak pelajar perempuan.