Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk Sains Tahun Dua.

Permainan merupakan salah satu elemen yang boleh diterapkan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan motivasi murid untuk mempelajari topik yang diajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membangunkan satu modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik Pembiakan Haiwan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ariffin, Nurul Hazwani, Mat Daud, Anis Nazihah, Mohd. Razak, Nur Raihana, Mohamad, Abdul Zul Hanizam, Abdullah, Norazilawati, Hasim, Nurhafizah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Pendidikan Sultan Idris 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/108756/1/NurhafizahHasim2023_DevelopmentofGam%20IntegratedLearningModuleforAnimalBreeding.pdf
http://eprints.utm.my/108756/
http://dx.doi.org/10.37134/jsml.vol11.sp.15.2023
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.108756
record_format eprints
spelling my.utm.1087562024-12-09T05:58:21Z http://eprints.utm.my/108756/ Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk Sains Tahun Dua. Ariffin, Nurul Hazwani Mat Daud, Anis Nazihah Mohd. Razak, Nur Raihana Mohamad, Abdul Zul Hanizam Abdullah, Norazilawati Hasim, Nurhafizah QC Physics Permainan merupakan salah satu elemen yang boleh diterapkan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan motivasi murid untuk mempelajari topik yang diajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membangunkan satu modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik Pembiakan Haiwan untuk Sains Tahun Dua. Modul tersebut dibangunkan berpandukan lima fasa yang terdapat dalam model reka bentuk instruksional ADDIE. Akan tetapi, kajian ini hanya memfokuskan kepada pembangunan dan analisis kesahan modul tersebut. Modul tersebut menerapkan elemen merentas kurikulum iaitu murid diminta untuk menghasilkan topeng haiwan yang bertelur dan melahirkan anak. Modul tersebut juga mengintegrasikan elemen permainan yang memerlukan murid memakai topeng haiwan yang dihasilkan dan berkumpul mengikut kategori haiwan yang dipilih. Modul pembelajaran yang dibangunkan telah dinilai dari aspek kesahan muka dan kandungan oleh tiga orang pakar. Analisis kesahanmenunjukkan modul tersebut mempunyai peratus pesetujuanpakar yang tinggidari aspek kesahan muka(93%) dan kesahan kandungan (92%). Modul pembelajaran berintegrasikan permainan yang dibangunkan dijangka dapat menarik minat murid untuk mempelajari Sains dan meningkatkan kefahaman mereka tentang cara pembiakan haiwan. Universiti Pendidikan Sultan Idris 2023-11-09 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/108756/1/NurhafizahHasim2023_DevelopmentofGam%20IntegratedLearningModuleforAnimalBreeding.pdf Ariffin, Nurul Hazwani and Mat Daud, Anis Nazihah and Mohd. Razak, Nur Raihana and Mohamad, Abdul Zul Hanizam and Abdullah, Norazilawati and Hasim, Nurhafizah (2023) Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk Sains Tahun Dua. Journal of Science and Mathematics Letters, 11 . pp. 136-143. ISSN 2462-2052 http://dx.doi.org/10.37134/jsml.vol11.sp.15.2023 DOI:10.37134/jsml.vol11.sp.15.2023
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic QC Physics
spellingShingle QC Physics
Ariffin, Nurul Hazwani
Mat Daud, Anis Nazihah
Mohd. Razak, Nur Raihana
Mohamad, Abdul Zul Hanizam
Abdullah, Norazilawati
Hasim, Nurhafizah
Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk Sains Tahun Dua.
description Permainan merupakan salah satu elemen yang boleh diterapkan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan motivasi murid untuk mempelajari topik yang diajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membangunkan satu modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik Pembiakan Haiwan untuk Sains Tahun Dua. Modul tersebut dibangunkan berpandukan lima fasa yang terdapat dalam model reka bentuk instruksional ADDIE. Akan tetapi, kajian ini hanya memfokuskan kepada pembangunan dan analisis kesahan modul tersebut. Modul tersebut menerapkan elemen merentas kurikulum iaitu murid diminta untuk menghasilkan topeng haiwan yang bertelur dan melahirkan anak. Modul tersebut juga mengintegrasikan elemen permainan yang memerlukan murid memakai topeng haiwan yang dihasilkan dan berkumpul mengikut kategori haiwan yang dipilih. Modul pembelajaran yang dibangunkan telah dinilai dari aspek kesahan muka dan kandungan oleh tiga orang pakar. Analisis kesahanmenunjukkan modul tersebut mempunyai peratus pesetujuanpakar yang tinggidari aspek kesahan muka(93%) dan kesahan kandungan (92%). Modul pembelajaran berintegrasikan permainan yang dibangunkan dijangka dapat menarik minat murid untuk mempelajari Sains dan meningkatkan kefahaman mereka tentang cara pembiakan haiwan.
format Article
author Ariffin, Nurul Hazwani
Mat Daud, Anis Nazihah
Mohd. Razak, Nur Raihana
Mohamad, Abdul Zul Hanizam
Abdullah, Norazilawati
Hasim, Nurhafizah
author_facet Ariffin, Nurul Hazwani
Mat Daud, Anis Nazihah
Mohd. Razak, Nur Raihana
Mohamad, Abdul Zul Hanizam
Abdullah, Norazilawati
Hasim, Nurhafizah
author_sort Ariffin, Nurul Hazwani
title Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk Sains Tahun Dua.
title_short Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk Sains Tahun Dua.
title_full Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk Sains Tahun Dua.
title_fullStr Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk Sains Tahun Dua.
title_full_unstemmed Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk Sains Tahun Dua.
title_sort pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan bagi subtopik pembiakan haiwan untuk sains tahun dua.
publisher Universiti Pendidikan Sultan Idris
publishDate 2023
url http://eprints.utm.my/108756/1/NurhafizahHasim2023_DevelopmentofGam%20IntegratedLearningModuleforAnimalBreeding.pdf
http://eprints.utm.my/108756/
http://dx.doi.org/10.37134/jsml.vol11.sp.15.2023
_version_ 1818834044426649600
score 13.222552