Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz
Pendidikan tahfiz di Malaysia semakin meluas dan telah menjadi salah satu kurikulum kebangsaan iaitu Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) yang dilaksanakan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Bagi mencapai apa yang dihasratkan oleh kerajaan dalam memperkasa pendidikan Tahfiz, antara elemen p...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Asian Scholars Network
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/108720/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_IsuDanCabaranPengajaranTadabburAlQuran.pdf http://eprints.utm.my/108720/ http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.8 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.108720 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.1087202024-11-27T09:36:58Z http://eprints.utm.my/108720/ Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz Johan, Siti Aisyah Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah Mastor Mustafa, Siti Nurjanah A. Rahman, Siti Nur Hadis Faisal, Muhammad Sobri Mustafa, Radhiahtul Raehan BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc H Social Sciences (General) Pendidikan tahfiz di Malaysia semakin meluas dan telah menjadi salah satu kurikulum kebangsaan iaitu Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) yang dilaksanakan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Bagi mencapai apa yang dihasratkan oleh kerajaan dalam memperkasa pendidikan Tahfiz, antara elemen penting yang perlu diperkasakan adalah penguasaan pelajar dalam memahami dan mentadabbur al-Quran. Objektif penyelidikan ini bagi mengenal pasti dan memperincikan isu dan cabaran dalam pendidikan tahfiz dari sudut guru, pelajar dan sistem yang dilaksanakan. Metodologi dalam kajian ini menggunakan kualitatif iaitu kaedah kajian perpustakaan dan analisis dokumen. Hasil dapatan kajian mendapati, terdapat beberapa isu dan cabaran yang perlu diselesaikan bagi merealisasikan hasrat kerajaan dalam melahirkan huffaz yang berkualiti. Selain itu, terdapat beberapa kaedah yang dicadangkan daripada kajian-kajian lepas. Implikasi kajian ini diharap dapat memberi pendedahan dan membantu pihak terlibat dalam memperkasakan penerapan aktiviti tadabbur al-Quran dalam pendidikan Tahfiz. Asian Scholars Network 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/108720/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_IsuDanCabaranPengajaranTadabburAlQuran.pdf Johan, Siti Aisyah and Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah and Mastor Mustafa, Siti Nurjanah and A. Rahman, Siti Nur Hadis and Faisal, Muhammad Sobri and Mustafa, Radhiahtul Raehan (2023) Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences, 5 (4). pp. 74-83. ISSN 2682-8502 http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.8 DOI : 10.55057/ajress.2023.5.4.8 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc H Social Sciences (General) |
spellingShingle |
BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc H Social Sciences (General) Johan, Siti Aisyah Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah Mastor Mustafa, Siti Nurjanah A. Rahman, Siti Nur Hadis Faisal, Muhammad Sobri Mustafa, Radhiahtul Raehan Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz |
description |
Pendidikan tahfiz di Malaysia semakin meluas dan telah menjadi salah satu kurikulum kebangsaan iaitu Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) yang dilaksanakan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Bagi mencapai apa yang dihasratkan oleh kerajaan dalam memperkasa pendidikan Tahfiz, antara elemen penting yang perlu diperkasakan adalah penguasaan pelajar dalam memahami dan mentadabbur al-Quran. Objektif penyelidikan ini bagi mengenal pasti dan memperincikan isu dan cabaran dalam pendidikan tahfiz dari sudut guru, pelajar dan sistem yang dilaksanakan. Metodologi dalam kajian ini menggunakan kualitatif iaitu kaedah kajian perpustakaan dan analisis dokumen. Hasil dapatan kajian mendapati, terdapat beberapa isu dan cabaran yang perlu diselesaikan bagi merealisasikan hasrat kerajaan dalam melahirkan huffaz yang berkualiti. Selain itu, terdapat beberapa kaedah yang dicadangkan daripada kajian-kajian lepas. Implikasi kajian ini diharap dapat memberi pendedahan dan membantu pihak terlibat dalam memperkasakan penerapan aktiviti tadabbur al-Quran dalam pendidikan Tahfiz. |
format |
Article |
author |
Johan, Siti Aisyah Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah Mastor Mustafa, Siti Nurjanah A. Rahman, Siti Nur Hadis Faisal, Muhammad Sobri Mustafa, Radhiahtul Raehan |
author_facet |
Johan, Siti Aisyah Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah Mastor Mustafa, Siti Nurjanah A. Rahman, Siti Nur Hadis Faisal, Muhammad Sobri Mustafa, Radhiahtul Raehan |
author_sort |
Johan, Siti Aisyah |
title |
Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz |
title_short |
Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz |
title_full |
Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz |
title_fullStr |
Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz |
title_full_unstemmed |
Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz |
title_sort |
isu dan cabaran pengajaran tadabbur al-quran dalam pendidikan tahfiz |
publisher |
Asian Scholars Network |
publishDate |
2023 |
url |
http://eprints.utm.my/108720/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_IsuDanCabaranPengajaranTadabburAlQuran.pdf http://eprints.utm.my/108720/ http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.8 |
_version_ |
1817841636282990592 |
score |
13.219503 |