Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz

Pendidikan tahfiz di Malaysia semakin meluas dan telah menjadi salah satu kurikulum kebangsaan iaitu Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) yang dilaksanakan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Bagi mencapai apa yang dihasratkan oleh kerajaan dalam memperkasa pendidikan Tahfiz, antara elemen p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Johan, Siti Aisyah, Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah, Mastor Mustafa, Siti Nurjanah, A. Rahman, Siti Nur Hadis, Faisal, Muhammad Sobri, Mustafa, Radhiahtul Raehan
Format: Article
Language:English
Published: Asian Scholars Network 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/108720/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_IsuDanCabaranPengajaranTadabburAlQuran.pdf
http://eprints.utm.my/108720/
http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.8
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.108720
record_format eprints
spelling my.utm.1087202024-11-27T09:36:58Z http://eprints.utm.my/108720/ Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz Johan, Siti Aisyah Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah Mastor Mustafa, Siti Nurjanah A. Rahman, Siti Nur Hadis Faisal, Muhammad Sobri Mustafa, Radhiahtul Raehan BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc H Social Sciences (General) Pendidikan tahfiz di Malaysia semakin meluas dan telah menjadi salah satu kurikulum kebangsaan iaitu Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) yang dilaksanakan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Bagi mencapai apa yang dihasratkan oleh kerajaan dalam memperkasa pendidikan Tahfiz, antara elemen penting yang perlu diperkasakan adalah penguasaan pelajar dalam memahami dan mentadabbur al-Quran. Objektif penyelidikan ini bagi mengenal pasti dan memperincikan isu dan cabaran dalam pendidikan tahfiz dari sudut guru, pelajar dan sistem yang dilaksanakan. Metodologi dalam kajian ini menggunakan kualitatif iaitu kaedah kajian perpustakaan dan analisis dokumen. Hasil dapatan kajian mendapati, terdapat beberapa isu dan cabaran yang perlu diselesaikan bagi merealisasikan hasrat kerajaan dalam melahirkan huffaz yang berkualiti. Selain itu, terdapat beberapa kaedah yang dicadangkan daripada kajian-kajian lepas. Implikasi kajian ini diharap dapat memberi pendedahan dan membantu pihak terlibat dalam memperkasakan penerapan aktiviti tadabbur al-Quran dalam pendidikan Tahfiz. Asian Scholars Network 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/108720/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_IsuDanCabaranPengajaranTadabburAlQuran.pdf Johan, Siti Aisyah and Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah and Mastor Mustafa, Siti Nurjanah and A. Rahman, Siti Nur Hadis and Faisal, Muhammad Sobri and Mustafa, Radhiahtul Raehan (2023) Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences, 5 (4). pp. 74-83. ISSN 2682-8502 http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.8 DOI : 10.55057/ajress.2023.5.4.8
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
H Social Sciences (General)
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
H Social Sciences (General)
Johan, Siti Aisyah
Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah
Mastor Mustafa, Siti Nurjanah
A. Rahman, Siti Nur Hadis
Faisal, Muhammad Sobri
Mustafa, Radhiahtul Raehan
Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz
description Pendidikan tahfiz di Malaysia semakin meluas dan telah menjadi salah satu kurikulum kebangsaan iaitu Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) yang dilaksanakan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Bagi mencapai apa yang dihasratkan oleh kerajaan dalam memperkasa pendidikan Tahfiz, antara elemen penting yang perlu diperkasakan adalah penguasaan pelajar dalam memahami dan mentadabbur al-Quran. Objektif penyelidikan ini bagi mengenal pasti dan memperincikan isu dan cabaran dalam pendidikan tahfiz dari sudut guru, pelajar dan sistem yang dilaksanakan. Metodologi dalam kajian ini menggunakan kualitatif iaitu kaedah kajian perpustakaan dan analisis dokumen. Hasil dapatan kajian mendapati, terdapat beberapa isu dan cabaran yang perlu diselesaikan bagi merealisasikan hasrat kerajaan dalam melahirkan huffaz yang berkualiti. Selain itu, terdapat beberapa kaedah yang dicadangkan daripada kajian-kajian lepas. Implikasi kajian ini diharap dapat memberi pendedahan dan membantu pihak terlibat dalam memperkasakan penerapan aktiviti tadabbur al-Quran dalam pendidikan Tahfiz.
format Article
author Johan, Siti Aisyah
Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah
Mastor Mustafa, Siti Nurjanah
A. Rahman, Siti Nur Hadis
Faisal, Muhammad Sobri
Mustafa, Radhiahtul Raehan
author_facet Johan, Siti Aisyah
Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah
Mastor Mustafa, Siti Nurjanah
A. Rahman, Siti Nur Hadis
Faisal, Muhammad Sobri
Mustafa, Radhiahtul Raehan
author_sort Johan, Siti Aisyah
title Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz
title_short Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz
title_full Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz
title_fullStr Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz
title_full_unstemmed Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz
title_sort isu dan cabaran pengajaran tadabbur al-quran dalam pendidikan tahfiz
publisher Asian Scholars Network
publishDate 2023
url http://eprints.utm.my/108720/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_IsuDanCabaranPengajaranTadabburAlQuran.pdf
http://eprints.utm.my/108720/
http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.8
_version_ 1817841636282990592
score 13.219503