Isu dan cabaran pengajaran tadabbur Al-Quran dalam pendidikan tahfiz

Pendidikan tahfiz di Malaysia semakin meluas dan telah menjadi salah satu kurikulum kebangsaan iaitu Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) yang dilaksanakan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Bagi mencapai apa yang dihasratkan oleh kerajaan dalam memperkasa pendidikan Tahfiz, antara elemen p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Johan, Siti Aisyah, Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah, Mastor Mustafa, Siti Nurjanah, A. Rahman, Siti Nur Hadis, Faisal, Muhammad Sobri, Mustafa, Radhiahtul Raehan
Format: Article
Language:English
Published: Asian Scholars Network 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/108720/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_IsuDanCabaranPengajaranTadabburAlQuran.pdf
http://eprints.utm.my/108720/
http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.8
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pendidikan tahfiz di Malaysia semakin meluas dan telah menjadi salah satu kurikulum kebangsaan iaitu Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) yang dilaksanakan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Bagi mencapai apa yang dihasratkan oleh kerajaan dalam memperkasa pendidikan Tahfiz, antara elemen penting yang perlu diperkasakan adalah penguasaan pelajar dalam memahami dan mentadabbur al-Quran. Objektif penyelidikan ini bagi mengenal pasti dan memperincikan isu dan cabaran dalam pendidikan tahfiz dari sudut guru, pelajar dan sistem yang dilaksanakan. Metodologi dalam kajian ini menggunakan kualitatif iaitu kaedah kajian perpustakaan dan analisis dokumen. Hasil dapatan kajian mendapati, terdapat beberapa isu dan cabaran yang perlu diselesaikan bagi merealisasikan hasrat kerajaan dalam melahirkan huffaz yang berkualiti. Selain itu, terdapat beberapa kaedah yang dicadangkan daripada kajian-kajian lepas. Implikasi kajian ini diharap dapat memberi pendedahan dan membantu pihak terlibat dalam memperkasakan penerapan aktiviti tadabbur al-Quran dalam pendidikan Tahfiz.