Belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak

Kanak-kanak menggunakan keupayaan mereka untuk berfikir bagi menyelesaikan masalah menggunakan kreativiti semasa bermain dengan mainan dan, rakan sepermainan akan menggalakkan keinginan untuk mencuba perkara baru dan berbeza mengikut imaginasi mutlak mereka. Pengkaji memilih Permainan Papan Warna da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Janius, Naldo, Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan, Yusof, Yusni, Bang, Pamella, Sid, Rizah, Wong, Grace
Format: Article
Language:English
Published: Secholian Publication 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/108664/1/MohamadIzzuan2023_BelajarSambilBermaindidalamKelas.pdf
http://eprints.utm.my/108664/
http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v8i4.2248
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.108664
record_format eprints
spelling my.utm.1086642024-11-24T07:33:09Z http://eprints.utm.my/108664/ Belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak Janius, Naldo Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan Yusof, Yusni Bang, Pamella Sid, Rizah Wong, Grace LB Theory and practice of education Kanak-kanak menggunakan keupayaan mereka untuk berfikir bagi menyelesaikan masalah menggunakan kreativiti semasa bermain dengan mainan dan, rakan sepermainan akan menggalakkan keinginan untuk mencuba perkara baru dan berbeza mengikut imaginasi mutlak mereka. Pengkaji memilih Permainan Papan Warna dan Bentuk Asas sebagai satu kaedah pengajaran dan pembelajaran warna di prasekolah tersebut. Bermain merupakan teknik pengajaran di mana pengajaran dan pembelajaran tentang warna disampaikan oleh guru melalui langkah-langkah tertentu untuk mendapatkan hasil yang maksimum semasa bahan pengajaran. Bermain dipercayai dapat meningkatkan aktiviti kreatif yang memupuk imaginasi, fantasi, dan rasa ingin tahu kanakkanak. Kajian Tindakan dan Kajian Tinjauan dijalankan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Permainan Papan Warna dan Bentuk Asas dalam membantu murid mengenal warna di Tabika Kemas Rc Sg Manila Sandakan,dalam kaedah bermain sambil belajar ketika berada di dalam kelas . Peserta kajian terdiri daripada 10 orang Murid. Instrumen kajian yang digunakan adalah ujian pra, ujian pasca, borang senarai semak, rekod anekdot, dan temu bual. Data yang dikumpul akan diproses dengan menggunakan perisian Microsoft Excel untuk mendapatkan kekerapan, peratus, dan min. Hasil kajian menunjukkan min sebanyak 32.0% bagi ujian pra dan meningkat kepada 94.0% pada ujian pasca. Penggunaan kaedah Permainan Papan Warna dan Bentuk Asas dapat membantu kanak-kanak mengenal warna dan meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti kemahiran kreativiti yang melibatkan pembelajaran dalam seni visual. Sekiranya kaedah ini diaplikasikan dengan betul dan baik, murid lebih mudah menguasai kemahiran mengenal warna dan penglibatan murid dalam aktiviti kreativiti khususnya pembelajaran dalam seni visual dapat dipupuk dengan lebih baik. Secholian Publication 2023-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/108664/1/MohamadIzzuan2023_BelajarSambilBermaindidalamKelas.pdf Janius, Naldo and Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan and Yusof, Yusni and Bang, Pamella and Sid, Rizah and Wong, Grace (2023) Belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8 (4). pp. 1-15. ISSN 2804-8562 http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v8i4.2248 DOI:10.47405/mjssh.v8i4.2248
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Janius, Naldo
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Yusof, Yusni
Bang, Pamella
Sid, Rizah
Wong, Grace
Belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak
description Kanak-kanak menggunakan keupayaan mereka untuk berfikir bagi menyelesaikan masalah menggunakan kreativiti semasa bermain dengan mainan dan, rakan sepermainan akan menggalakkan keinginan untuk mencuba perkara baru dan berbeza mengikut imaginasi mutlak mereka. Pengkaji memilih Permainan Papan Warna dan Bentuk Asas sebagai satu kaedah pengajaran dan pembelajaran warna di prasekolah tersebut. Bermain merupakan teknik pengajaran di mana pengajaran dan pembelajaran tentang warna disampaikan oleh guru melalui langkah-langkah tertentu untuk mendapatkan hasil yang maksimum semasa bahan pengajaran. Bermain dipercayai dapat meningkatkan aktiviti kreatif yang memupuk imaginasi, fantasi, dan rasa ingin tahu kanakkanak. Kajian Tindakan dan Kajian Tinjauan dijalankan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Permainan Papan Warna dan Bentuk Asas dalam membantu murid mengenal warna di Tabika Kemas Rc Sg Manila Sandakan,dalam kaedah bermain sambil belajar ketika berada di dalam kelas . Peserta kajian terdiri daripada 10 orang Murid. Instrumen kajian yang digunakan adalah ujian pra, ujian pasca, borang senarai semak, rekod anekdot, dan temu bual. Data yang dikumpul akan diproses dengan menggunakan perisian Microsoft Excel untuk mendapatkan kekerapan, peratus, dan min. Hasil kajian menunjukkan min sebanyak 32.0% bagi ujian pra dan meningkat kepada 94.0% pada ujian pasca. Penggunaan kaedah Permainan Papan Warna dan Bentuk Asas dapat membantu kanak-kanak mengenal warna dan meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti kemahiran kreativiti yang melibatkan pembelajaran dalam seni visual. Sekiranya kaedah ini diaplikasikan dengan betul dan baik, murid lebih mudah menguasai kemahiran mengenal warna dan penglibatan murid dalam aktiviti kreativiti khususnya pembelajaran dalam seni visual dapat dipupuk dengan lebih baik.
format Article
author Janius, Naldo
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Yusof, Yusni
Bang, Pamella
Sid, Rizah
Wong, Grace
author_facet Janius, Naldo
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Yusof, Yusni
Bang, Pamella
Sid, Rizah
Wong, Grace
author_sort Janius, Naldo
title Belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak
title_short Belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak
title_full Belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak
title_fullStr Belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak
title_full_unstemmed Belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak
title_sort belajar sambil bermain di dalam kelas pada peringkat pendidikan awal kanak-kanak
publisher Secholian Publication
publishDate 2023
url http://eprints.utm.my/108664/1/MohamadIzzuan2023_BelajarSambilBermaindidalamKelas.pdf
http://eprints.utm.my/108664/
http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v8i4.2248
_version_ 1817841627951005696
score 13.223943