Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains
Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap kognitif pelajar pada aras pengetahuan, aras kefahaman dan aras aplikasi berdasarkan Taksonomi Bloom bagi pelajar Tingkatan Empat di sekolah menengah di dalam Daerah Kluang Johor. Soal selidik yang mengandungi 30 soalan objektif digunakan untuk mengumpul dat...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10807/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Tingkatan_Empat_Di_Sekolah_Menengah_Di_Dalam_Daerah_Kluang_Johor_Berdasarkan_Taksonomi_Bloom_Dalam_Mata_Pelajaran_Sains.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10807/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.10807 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.108072010-10-29T02:55:29Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10807/ Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains Sulaiman , Seth Mohd Razali, Mohd Zawawi L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap kognitif pelajar pada aras pengetahuan, aras kefahaman dan aras aplikasi berdasarkan Taksonomi Bloom bagi pelajar Tingkatan Empat di sekolah menengah di dalam Daerah Kluang Johor. Soal selidik yang mengandungi 30 soalan objektif digunakan untuk mengumpul data yang diedarkan secara rawak kepada 102 orang pelajar Tingkatan Empat di tiga buah sekolah menengah di dalam Daerah Kluang, Johor. Darjah kebolehpercayaan alpha Croncbach bagi instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah ?=0.74 . Statistik yang digunakan adalah min, sisihan piawai, markat maksimum dan markat minimum, peratusan, ujian-t dan ANOVA satu hala. Dapatan kajian ini menunjukkan tahap kognitif pelajar pada aras pengetahuan, kefahaman dan aplikasi berada pada tahap sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan dalam tahap kognitif antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Sebaliknya tahap kognitif pelajar berhubung kait dengan faktor etnik seseorang pelajar. 2010-10-29 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10807/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Tingkatan_Empat_Di_Sekolah_Menengah_Di_Dalam_Daerah_Kluang_Johor_Berdasarkan_Taksonomi_Bloom_Dalam_Mata_Pelajaran_Sains.pdf Sulaiman , Seth and Mohd Razali, Mohd Zawawi (2010) Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains. Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains . pp. 1-7. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Sulaiman , Seth Mohd Razali, Mohd Zawawi Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap kognitif pelajar pada aras pengetahuan, aras kefahaman dan aras aplikasi berdasarkan Taksonomi Bloom bagi pelajar Tingkatan Empat di sekolah menengah di dalam Daerah Kluang Johor. Soal selidik yang mengandungi 30 soalan objektif digunakan untuk mengumpul data yang diedarkan secara rawak kepada 102 orang pelajar Tingkatan Empat di tiga buah sekolah menengah di dalam Daerah Kluang, Johor. Darjah kebolehpercayaan alpha Croncbach bagi instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah ?=0.74 . Statistik yang digunakan adalah min, sisihan piawai, markat maksimum dan markat minimum, peratusan, ujian-t dan ANOVA satu hala. Dapatan kajian ini menunjukkan tahap kognitif pelajar pada aras pengetahuan, kefahaman dan aplikasi berada pada tahap sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan dalam tahap kognitif antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan. Sebaliknya tahap kognitif pelajar berhubung kait dengan faktor etnik seseorang pelajar. |
format |
Article |
author |
Sulaiman , Seth Mohd Razali, Mohd Zawawi |
author_facet |
Sulaiman , Seth Mohd Razali, Mohd Zawawi |
author_sort |
Sulaiman , Seth |
title |
Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains |
title_short |
Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains |
title_full |
Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains |
title_fullStr |
Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains |
title_full_unstemmed |
Tahap Kognitif Pelajar Tingkatan Empat Di Sekolah Menengah Di Dalam Daerah Kluang Johor Berdasarkan Taksonomi Bloom Dalam Mata Pelajaran Sains |
title_sort |
tahap kognitif pelajar tingkatan empat di sekolah menengah di dalam daerah kluang johor berdasarkan taksonomi bloom dalam mata pelajaran sains |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10807/1/Tahap_Kognitif_Pelajar_Tingkatan_Empat_Di_Sekolah_Menengah_Di_Dalam_Daerah_Kluang_Johor_Berdasarkan_Taksonomi_Bloom_Dalam_Mata_Pelajaran_Sains.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10807/ |
_version_ |
1643645503628378112 |
score |
13.211869 |