Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk melihat perkaitan pembinaankecemerlangan diri pimpinan pelajar menerusi penglibatan dalam aktiviti kokurikulum. Ia jugauntuk melihat hubungan di antara aspek kecemerlangan diri bagi pembinaan sahsiah diri dengankepimpinan dan kepimpinan dengan aktiviti akade...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hassan, Johari, A. Safar, Sutinah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10788/1/Pembinaan_Kecemerlangan_Diri_Pimpinan_Pelajar_Menerusi_Penglibatan_Dalam_Aktiviti_Kokurikulum_Di_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10788/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10788
record_format eprints
spelling my.utm.107882017-02-22T03:33:24Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10788/ Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai Hassan, Johari A. Safar, Sutinah L Education (General) Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk melihat perkaitan pembinaankecemerlangan diri pimpinan pelajar menerusi penglibatan dalam aktiviti kokurikulum. Ia jugauntuk melihat hubungan di antara aspek kecemerlangan diri bagi pembinaan sahsiah diri dengankepimpinan dan kepimpinan dengan aktiviti akademik. Kajian ini juga untuk melihat perbezaanaspek kepimpinan diri responden Kajian ini berbentuk deskriptif yang melibatkan 166 orangpelajar yang memegang pelbagai jawatan dalam aktiviti kokurikulum di UTM denganmenggunakan kaedah rawak mudah. Instrumen kajian merupakan set soal selidik dengan tahapkebolehpercayaan 0.75. Data di kumpul dan dianalisis menggunakan SPSS 10.0 untukmendapatkan frekuensi, peratus, min, ujian-t dan korelasi, dan kemudiannya dipersembahkandalam bentuk jadual. Dapatan kajian menunjukkan responden memberi maklum balas positifterhadap pembinaan sahsiah diri, kepimpinan dan aktiviti akademik menerusi aktivitikokurikulum dengan skor min keseluruhan adalah 4.13. Melalui ujian korelasi pearsonmenunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kedua-dua hubungan yang dikaji.Daripada segi jantina, ujian-T menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi aspekkepimpinan diri responden. Pada keseluruhannya, kajian ini menunjukkan bahawa pembinaankecemerlangan diri menerusi penglibatan dalam kokurikulum di kalangan pemimpin pelajar diUniversiti Teknologi Malaysia adalah positif. 2010-10-27 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10788/1/Pembinaan_Kecemerlangan_Diri_Pimpinan_Pelajar_Menerusi_Penglibatan_Dalam_Aktiviti_Kokurikulum_Di_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf Hassan, Johari and A. Safar, Sutinah (2010) Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai . pp. 1-8. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hassan, Johari
A. Safar, Sutinah
Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk melihat perkaitan pembinaankecemerlangan diri pimpinan pelajar menerusi penglibatan dalam aktiviti kokurikulum. Ia jugauntuk melihat hubungan di antara aspek kecemerlangan diri bagi pembinaan sahsiah diri dengankepimpinan dan kepimpinan dengan aktiviti akademik. Kajian ini juga untuk melihat perbezaanaspek kepimpinan diri responden Kajian ini berbentuk deskriptif yang melibatkan 166 orangpelajar yang memegang pelbagai jawatan dalam aktiviti kokurikulum di UTM denganmenggunakan kaedah rawak mudah. Instrumen kajian merupakan set soal selidik dengan tahapkebolehpercayaan 0.75. Data di kumpul dan dianalisis menggunakan SPSS 10.0 untukmendapatkan frekuensi, peratus, min, ujian-t dan korelasi, dan kemudiannya dipersembahkandalam bentuk jadual. Dapatan kajian menunjukkan responden memberi maklum balas positifterhadap pembinaan sahsiah diri, kepimpinan dan aktiviti akademik menerusi aktivitikokurikulum dengan skor min keseluruhan adalah 4.13. Melalui ujian korelasi pearsonmenunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kedua-dua hubungan yang dikaji.Daripada segi jantina, ujian-T menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi aspekkepimpinan diri responden. Pada keseluruhannya, kajian ini menunjukkan bahawa pembinaankecemerlangan diri menerusi penglibatan dalam kokurikulum di kalangan pemimpin pelajar diUniversiti Teknologi Malaysia adalah positif.
format Article
author Hassan, Johari
A. Safar, Sutinah
author_facet Hassan, Johari
A. Safar, Sutinah
author_sort Hassan, Johari
title Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_short Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_full Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_fullStr Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_full_unstemmed Pembinaan Kecemerlangan Diri Pimpinan Pelajar Menerusi Penglibatan Dalam Aktiviti Kokurikulum Di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai
title_sort pembinaan kecemerlangan diri pimpinan pelajar menerusi penglibatan dalam aktiviti kokurikulum di universiti teknologi malaysia, skudai
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10788/1/Pembinaan_Kecemerlangan_Diri_Pimpinan_Pelajar_Menerusi_Penglibatan_Dalam_Aktiviti_Kokurikulum_Di_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10788/
_version_ 1643645497688195072
score 13.154949