Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer

Minat seseorang pelajar terhadap sesuatu mata pelajaran memainkan peranan yang sangat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kursus Grafik Berkomputer mula diperkenalkan di sekolah menengah akademik pada tahun 2003. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui sejauh mana minat pelaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mukhari, Abd. Wahid, Ismail, Nor Hasheila
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10583/1/Minat_Pelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10583/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10583
record_format eprints
spelling my.utm.105832017-05-24T07:35:33Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10583/ Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer Mukhari, Abd. Wahid Ismail, Nor Hasheila L Education (General) Minat seseorang pelajar terhadap sesuatu mata pelajaran memainkan peranan yang sangat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kursus Grafik Berkomputer mula diperkenalkan di sekolah menengah akademik pada tahun 2003. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui sejauh mana minat pelajar terhadap Grafik Berkomputer serta faktor-faktor yang mempengaruhi minat tersebut. Faktor-faktor yang dikaji merangkumi aktiviti yang dijalankan, peralatan perisian yang digunakan dan kaedah pengajaran guru di dalam pengajaran dan pembelajaran Grafik Berkomputer. Soal selidik adalah instrumen kajian yang digunakan untuk mendapatkan maklumat bagi menentukan minat pelajar terhadap kursus tersebut. Hasil daripada kajian rintis yang telah dijalankan kepada pelajar-pelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Laloh, Kelantan yang mengambil kursus Grafik Berkomputer, soal selidik memiliki kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai alpa yang diperoleh ialah 0.8314. Kajian ini telah dijalankan di empat buah sekolah di negeri Johor yang melibatkan seramai 105 orang pelajar Tingkatan Empat yang mengambil kursus Grafik Berkomputer. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Windows version 10.0 untuk mendapatkan frekuensi, min dan peratusan. Hasil kajian menunjukkan 86.26% pelajar berminat dengan aktiviti yang dijalankan, 83.38% pelajar berminat dengan peralatan perisian yang digunakan dan 83.98% pelajar berminat terhadap kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan. Kesimpulan daripada analisis data mendapati bahawa majoriti pelajar-pelajar berminat terhadap kursus Grafik Berkomputer. Faktor-faktor yang dikaji didapati memainkan peranan dalam menarik minat pelajar terhadap kursus Grafik Berkomputer. 2010-10-15 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10583/1/Minat_Pelajar.pdf Mukhari, Abd. Wahid and Ismail, Nor Hasheila (2010) Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer. Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer. . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mukhari, Abd. Wahid
Ismail, Nor Hasheila
Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer
description Minat seseorang pelajar terhadap sesuatu mata pelajaran memainkan peranan yang sangat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kursus Grafik Berkomputer mula diperkenalkan di sekolah menengah akademik pada tahun 2003. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui sejauh mana minat pelajar terhadap Grafik Berkomputer serta faktor-faktor yang mempengaruhi minat tersebut. Faktor-faktor yang dikaji merangkumi aktiviti yang dijalankan, peralatan perisian yang digunakan dan kaedah pengajaran guru di dalam pengajaran dan pembelajaran Grafik Berkomputer. Soal selidik adalah instrumen kajian yang digunakan untuk mendapatkan maklumat bagi menentukan minat pelajar terhadap kursus tersebut. Hasil daripada kajian rintis yang telah dijalankan kepada pelajar-pelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Laloh, Kelantan yang mengambil kursus Grafik Berkomputer, soal selidik memiliki kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai alpa yang diperoleh ialah 0.8314. Kajian ini telah dijalankan di empat buah sekolah di negeri Johor yang melibatkan seramai 105 orang pelajar Tingkatan Empat yang mengambil kursus Grafik Berkomputer. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Windows version 10.0 untuk mendapatkan frekuensi, min dan peratusan. Hasil kajian menunjukkan 86.26% pelajar berminat dengan aktiviti yang dijalankan, 83.38% pelajar berminat dengan peralatan perisian yang digunakan dan 83.98% pelajar berminat terhadap kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan. Kesimpulan daripada analisis data mendapati bahawa majoriti pelajar-pelajar berminat terhadap kursus Grafik Berkomputer. Faktor-faktor yang dikaji didapati memainkan peranan dalam menarik minat pelajar terhadap kursus Grafik Berkomputer.
format Article
author Mukhari, Abd. Wahid
Ismail, Nor Hasheila
author_facet Mukhari, Abd. Wahid
Ismail, Nor Hasheila
author_sort Mukhari, Abd. Wahid
title Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer
title_short Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer
title_full Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer
title_fullStr Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer
title_full_unstemmed Minat Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Akademik Di Negeri Johor Terhadap Mata Pelajaran Vokasional Kursus Grafik Berkomputer
title_sort minat pelajar-pelajar tingkatan empat sekolah menengah akademik di negeri johor terhadap mata pelajaran vokasional kursus grafik berkomputer
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10583/1/Minat_Pelajar.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10583/
_version_ 1643645442069626880
score 13.160551