Tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional Malaysia.

Kajian ini bertujuan untuk meninjau kesediaan pensyarah Teknologi Pembinaan di Kolej Vokasional terhadap pelaksanaan elemen Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0) dalam Pendidikan dari beberapa persepektif. Kajian ini juga bertujuan mengenalpasti sokongan kepimpinan kolej vokasional, pengaplikasian elemen I...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Aripin, Muhamad Afzamiman, Mahmud, Murni Fahirah
Format: Article
Language:English
Published: Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM) 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/104775/1/MurniFahirahMahmudMuhamadAfzamimanAripin2022_TahapPelaksanaanElemenRevolusiIndustri4.0.pdf
http://eprints.utm.my/104775/
https://pptvm.wordpress.com/current/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.104775
record_format eprints
spelling my.utm.1047752024-03-16T01:51:55Z http://eprints.utm.my/104775/ Tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional Malaysia. Aripin, Muhamad Afzamiman Mahmud, Murni Fahirah LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education Kajian ini bertujuan untuk meninjau kesediaan pensyarah Teknologi Pembinaan di Kolej Vokasional terhadap pelaksanaan elemen Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0) dalam Pendidikan dari beberapa persepektif. Kajian ini juga bertujuan mengenalpasti sokongan kepimpinan kolej vokasional, pengaplikasian elemen IR 4.0 oleh pensyarah teknologi pembinaan, kesediaan kemahiran generic dan kesediaan kemahiran teknikal yang berkaitan IR4.0. Kajian ini dilaksanakan menggunakan kaedah tinjauan dengan reka bentuk rentas dan melibatkan 45 orang pensyarah daripada Kolej Vokasional di Malaysia. Soal selidik dibangunkan sendiri oleh pengkaji dengan instrumen yang dinilai memperoleh kebolehpercayaan Alpha Cronbach 0.966. Dapatan kajian ini dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Sciences (SPSS), version 20 dengan mengambil nilai purata min setiap pembolehubah yang dikaji. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa purata skor min bagi setiap keseluruhan objektif kajian berada pada tahap yang tinggi iaitu diantara julat min 3.98 – 4.38. Ini menunjukkan aras pelaksanaan dan kesediaan pensyarah-pensyarah Kolej Vokasional di Malaysia dalam bidang Teknologi Pembinaan adalah di tahap yang tinggi. Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM) 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/104775/1/MurniFahirahMahmudMuhamadAfzamimanAripin2022_TahapPelaksanaanElemenRevolusiIndustri4.0.pdf Aripin, Muhamad Afzamiman and Mahmud, Murni Fahirah (2022) Tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional Malaysia. Jurnal Persatuan Pendidikan Teknik Danvokasional Malaysia, 11 . pp. 72-80. ISSN 1985-6652 https://pptvm.wordpress.com/current/
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education
spellingShingle LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education
Aripin, Muhamad Afzamiman
Mahmud, Murni Fahirah
Tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional Malaysia.
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau kesediaan pensyarah Teknologi Pembinaan di Kolej Vokasional terhadap pelaksanaan elemen Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0) dalam Pendidikan dari beberapa persepektif. Kajian ini juga bertujuan mengenalpasti sokongan kepimpinan kolej vokasional, pengaplikasian elemen IR 4.0 oleh pensyarah teknologi pembinaan, kesediaan kemahiran generic dan kesediaan kemahiran teknikal yang berkaitan IR4.0. Kajian ini dilaksanakan menggunakan kaedah tinjauan dengan reka bentuk rentas dan melibatkan 45 orang pensyarah daripada Kolej Vokasional di Malaysia. Soal selidik dibangunkan sendiri oleh pengkaji dengan instrumen yang dinilai memperoleh kebolehpercayaan Alpha Cronbach 0.966. Dapatan kajian ini dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Sciences (SPSS), version 20 dengan mengambil nilai purata min setiap pembolehubah yang dikaji. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa purata skor min bagi setiap keseluruhan objektif kajian berada pada tahap yang tinggi iaitu diantara julat min 3.98 – 4.38. Ini menunjukkan aras pelaksanaan dan kesediaan pensyarah-pensyarah Kolej Vokasional di Malaysia dalam bidang Teknologi Pembinaan adalah di tahap yang tinggi.
format Article
author Aripin, Muhamad Afzamiman
Mahmud, Murni Fahirah
author_facet Aripin, Muhamad Afzamiman
Mahmud, Murni Fahirah
author_sort Aripin, Muhamad Afzamiman
title Tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional Malaysia.
title_short Tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional Malaysia.
title_full Tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional Malaysia.
title_fullStr Tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional Malaysia.
title_full_unstemmed Tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional Malaysia.
title_sort tahap pelaksanaan elemen revolusi industri 4.0 dalam kalangan pensyarah teknologi pembinaan di kolej vokasional malaysia.
publisher Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM)
publishDate 2022
url http://eprints.utm.my/104775/1/MurniFahirahMahmudMuhamadAfzamimanAripin2022_TahapPelaksanaanElemenRevolusiIndustri4.0.pdf
http://eprints.utm.my/104775/
https://pptvm.wordpress.com/current/
_version_ 1794545924813357056
score 13.211869