Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah

Objektif kajian ini ialah untuk mengkaji sejauhmana tahap kefahaman guru terhadap konsep pendidikan bersepadu serta pelaksanaan penerapan nilai-nilai murni di dalam pengajaran oleh guru-guru matematik(kumpulan sasaran) di sekolah-sekolah menengah di daerah Manjung. Kajian ini melibatkan 70 orang gur...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hamdan, Abdul Rahim, Zahari, Azharul Nizam
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10466/1/Konsep_Pendidikan_Bersepadu_Serta_Penerapan_Nilai.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10466/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10466
record_format eprints
spelling my.utm.104662010-10-05T03:30:14Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10466/ Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah Hamdan, Abdul Rahim Zahari, Azharul Nizam L Education (General) Objektif kajian ini ialah untuk mengkaji sejauhmana tahap kefahaman guru terhadap konsep pendidikan bersepadu serta pelaksanaan penerapan nilai-nilai murni di dalam pengajaran oleh guru-guru matematik(kumpulan sasaran) di sekolah-sekolah menengah di daerah Manjung. Kajian ini melibatkan 70 orang guru yang mengajar matematik tingkatan satu,dua dan tiga di 10 buah sekolah menengah di daerah Manjung, Perak. Rekabentuk kajian yang digunakan adalah berbentuk deskriptif dengan menggunakan soal selidik. Data kajian dianalisis menggunakan perisian SPSS 15 dan melibatkan kaedah statistik seperti kekerapan, peratusan, min dan juga ujian t. Hasil daripada analisis yang telah dijalankan mendapati guru-guru matematik memahami konsep pendidikan bersepadu seperti pengabungjalinan diantara subjek agama dan matematik. Guru memahami bahawa konsep asas pendidikan bersepadu ialah hubungan kesepaduan diantara unsur agama, emosi, rohani dan intelek amat perlu di dalam mendidik pelajar. Guru-guru juga mempunyai sikap yang positif di dalam melaksanakan penerapan nilai-nilai murni di dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hasil daripada dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan diantara guru lelaki dan guru perempuan tentang kefahaman konsep pendidikan bersepadu dan pelaksanaan penerapan nilai-nilai murni di dalam pengajaran dan pembelajaran. Sebagai cadangan, guru haruslah memantapkan lagi kefahaman mereka tentang konsep pendidikan bersepadu dan menunjukkan contoh yang baik supaya pelaksanaan penerapan nilai-nilai murni dapat dijalankan dengan lebih berkesan. Sokongan, kerjasama dan pemantauan oleh semua pihak terutama daripada pihak –pihak atasan seperti pengetua, pejabat pelajaran daerah, jabatan pelajaran negeri dan kementerian pelajaran Malaysia amatlah diperlukan agar pelaksanan penerapan nilai-nilai murni dapat dilaksanakan dengan baiknya selari dengan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan. 2010-10-05 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10466/1/Konsep_Pendidikan_Bersepadu_Serta_Penerapan_Nilai.pdf Hamdan, Abdul Rahim and Zahari, Azharul Nizam (2010) Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah. Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Hamdan, Abdul Rahim
Zahari, Azharul Nizam
Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah
description Objektif kajian ini ialah untuk mengkaji sejauhmana tahap kefahaman guru terhadap konsep pendidikan bersepadu serta pelaksanaan penerapan nilai-nilai murni di dalam pengajaran oleh guru-guru matematik(kumpulan sasaran) di sekolah-sekolah menengah di daerah Manjung. Kajian ini melibatkan 70 orang guru yang mengajar matematik tingkatan satu,dua dan tiga di 10 buah sekolah menengah di daerah Manjung, Perak. Rekabentuk kajian yang digunakan adalah berbentuk deskriptif dengan menggunakan soal selidik. Data kajian dianalisis menggunakan perisian SPSS 15 dan melibatkan kaedah statistik seperti kekerapan, peratusan, min dan juga ujian t. Hasil daripada analisis yang telah dijalankan mendapati guru-guru matematik memahami konsep pendidikan bersepadu seperti pengabungjalinan diantara subjek agama dan matematik. Guru memahami bahawa konsep asas pendidikan bersepadu ialah hubungan kesepaduan diantara unsur agama, emosi, rohani dan intelek amat perlu di dalam mendidik pelajar. Guru-guru juga mempunyai sikap yang positif di dalam melaksanakan penerapan nilai-nilai murni di dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hasil daripada dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan diantara guru lelaki dan guru perempuan tentang kefahaman konsep pendidikan bersepadu dan pelaksanaan penerapan nilai-nilai murni di dalam pengajaran dan pembelajaran. Sebagai cadangan, guru haruslah memantapkan lagi kefahaman mereka tentang konsep pendidikan bersepadu dan menunjukkan contoh yang baik supaya pelaksanaan penerapan nilai-nilai murni dapat dijalankan dengan lebih berkesan. Sokongan, kerjasama dan pemantauan oleh semua pihak terutama daripada pihak –pihak atasan seperti pengetua, pejabat pelajaran daerah, jabatan pelajaran negeri dan kementerian pelajaran Malaysia amatlah diperlukan agar pelaksanan penerapan nilai-nilai murni dapat dilaksanakan dengan baiknya selari dengan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
format Article
author Hamdan, Abdul Rahim
Zahari, Azharul Nizam
author_facet Hamdan, Abdul Rahim
Zahari, Azharul Nizam
author_sort Hamdan, Abdul Rahim
title Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah
title_short Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah
title_full Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah
title_fullStr Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah
title_full_unstemmed Konsep Pendidikan Bersepadu Serta Penerapan Nilai-Nilai Murni Dalam Pengajaran Matematik Menengah Rendah
title_sort konsep pendidikan bersepadu serta penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran matematik menengah rendah
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10466/1/Konsep_Pendidikan_Bersepadu_Serta_Penerapan_Nilai.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10466/
_version_ 1643645409485127680
score 13.160551