Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri pembelajaran kolaboratif disokong komputer (Computer-supported collaborative learning, CSCL) yang digunakan di dalam e-pembelajaran Sains bagi tajuk Kereaktifan Logam menerusi Google Classroom dapat meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abu Kasim, Rashimah, Tasir, Zaidatun
Format: Article
Language:English
Published: Areadiscover 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/104528/1/RashimahAbuKasimZaidatunTasir2022_CiriCiriPembelajaranKolaboratifMenerusiGoogle.pdf
http://eprints.utm.my/104528/
http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1332
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.104528
record_format eprints
spelling my.utm.1045282024-02-08T08:25:02Z http://eprints.utm.my/104528/ Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. Abu Kasim, Rashimah Tasir, Zaidatun L Education (General) LB2300 Higher Education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri pembelajaran kolaboratif disokong komputer (Computer-supported collaborative learning, CSCL) yang digunakan di dalam e-pembelajaran Sains bagi tajuk Kereaktifan Logam menerusi Google Classroom dapat meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar (KBAT). Seramai 32 orang murid tingkatan tiga yang dipilih berdasarkan teknik persampelan rawak mudah terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian ini merupakan soal selidik ciri-ciri dari pendekatan Pembelajaran Kolaboratif disokong Komputer (CSCL). Semua dapatan dalam kajian ini dianalisis dan diproses oleh komputer menggunakan program SPSS versi 22.0 untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa semua pelajar setuju dimana ciri-ciri persekitaran pembelajaran CSCL yang digunakan dalam e-pembelajaran Sains ini membantu proses peningkatan KBAT pelajar semasa pembelajaran dan pengajaran Sains Tingkatan 3 bagi topik Kereaktifan Logam. Kajian ini telah memberikan sumber maklumat kepada guru Sains bagaimana caranya untuk melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran melalui penggunaan e-pembelajaran Sains yang mengandungi ciri-ciri pembelajaran CSCL yang telah ditetapkan. Areadiscover 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/104528/1/RashimahAbuKasimZaidatunTasir2022_CiriCiriPembelajaranKolaboratifMenerusiGoogle.pdf Abu Kasim, Rashimah and Tasir, Zaidatun (2022) Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7 (3). pp. 1-20. ISSN 2504-8562 http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1332 DOI: 10.47405/mjssh.v7i3.1332
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
LB2300 Higher Education
spellingShingle L Education (General)
LB2300 Higher Education
Abu Kasim, Rashimah
Tasir, Zaidatun
Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri pembelajaran kolaboratif disokong komputer (Computer-supported collaborative learning, CSCL) yang digunakan di dalam e-pembelajaran Sains bagi tajuk Kereaktifan Logam menerusi Google Classroom dapat meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar (KBAT). Seramai 32 orang murid tingkatan tiga yang dipilih berdasarkan teknik persampelan rawak mudah terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian ini merupakan soal selidik ciri-ciri dari pendekatan Pembelajaran Kolaboratif disokong Komputer (CSCL). Semua dapatan dalam kajian ini dianalisis dan diproses oleh komputer menggunakan program SPSS versi 22.0 untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa semua pelajar setuju dimana ciri-ciri persekitaran pembelajaran CSCL yang digunakan dalam e-pembelajaran Sains ini membantu proses peningkatan KBAT pelajar semasa pembelajaran dan pengajaran Sains Tingkatan 3 bagi topik Kereaktifan Logam. Kajian ini telah memberikan sumber maklumat kepada guru Sains bagaimana caranya untuk melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran melalui penggunaan e-pembelajaran Sains yang mengandungi ciri-ciri pembelajaran CSCL yang telah ditetapkan.
format Article
author Abu Kasim, Rashimah
Tasir, Zaidatun
author_facet Abu Kasim, Rashimah
Tasir, Zaidatun
author_sort Abu Kasim, Rashimah
title Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
title_short Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
title_full Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
title_fullStr Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
title_full_unstemmed Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
title_sort ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
publisher Areadiscover
publishDate 2022
url http://eprints.utm.my/104528/1/RashimahAbuKasimZaidatunTasir2022_CiriCiriPembelajaranKolaboratifMenerusiGoogle.pdf
http://eprints.utm.my/104528/
http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1332
_version_ 1792147798496378880
score 13.15806