Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar.
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri pembelajaran kolaboratif disokong komputer (Computer-supported collaborative learning, CSCL) yang digunakan di dalam e-pembelajaran Sains bagi tajuk Kereaktifan Logam menerusi Google Classroom dapat meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelaj...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Areadiscover
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/104528/1/RashimahAbuKasimZaidatunTasir2022_CiriCiriPembelajaranKolaboratifMenerusiGoogle.pdf http://eprints.utm.my/104528/ http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1332 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.104528 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.1045282024-02-08T08:25:02Z http://eprints.utm.my/104528/ Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. Abu Kasim, Rashimah Tasir, Zaidatun L Education (General) LB2300 Higher Education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri pembelajaran kolaboratif disokong komputer (Computer-supported collaborative learning, CSCL) yang digunakan di dalam e-pembelajaran Sains bagi tajuk Kereaktifan Logam menerusi Google Classroom dapat meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar (KBAT). Seramai 32 orang murid tingkatan tiga yang dipilih berdasarkan teknik persampelan rawak mudah terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian ini merupakan soal selidik ciri-ciri dari pendekatan Pembelajaran Kolaboratif disokong Komputer (CSCL). Semua dapatan dalam kajian ini dianalisis dan diproses oleh komputer menggunakan program SPSS versi 22.0 untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa semua pelajar setuju dimana ciri-ciri persekitaran pembelajaran CSCL yang digunakan dalam e-pembelajaran Sains ini membantu proses peningkatan KBAT pelajar semasa pembelajaran dan pengajaran Sains Tingkatan 3 bagi topik Kereaktifan Logam. Kajian ini telah memberikan sumber maklumat kepada guru Sains bagaimana caranya untuk melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran melalui penggunaan e-pembelajaran Sains yang mengandungi ciri-ciri pembelajaran CSCL yang telah ditetapkan. Areadiscover 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/104528/1/RashimahAbuKasimZaidatunTasir2022_CiriCiriPembelajaranKolaboratifMenerusiGoogle.pdf Abu Kasim, Rashimah and Tasir, Zaidatun (2022) Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7 (3). pp. 1-20. ISSN 2504-8562 http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1332 DOI: 10.47405/mjssh.v7i3.1332 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
L Education (General) LB2300 Higher Education Abu Kasim, Rashimah Tasir, Zaidatun Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti ciri-ciri pembelajaran kolaboratif disokong komputer (Computer-supported collaborative learning, CSCL) yang digunakan di dalam e-pembelajaran Sains bagi tajuk Kereaktifan Logam menerusi Google Classroom dapat meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar (KBAT). Seramai 32 orang murid tingkatan tiga yang dipilih berdasarkan teknik persampelan rawak mudah terlibat dalam kajian ini. Instrumen kajian ini merupakan soal selidik ciri-ciri dari pendekatan Pembelajaran Kolaboratif disokong Komputer (CSCL). Semua dapatan dalam kajian ini dianalisis dan diproses oleh komputer menggunakan program SPSS versi 22.0 untuk mendapatkan nilai min dan sisihan piawai. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa semua pelajar setuju dimana ciri-ciri persekitaran pembelajaran CSCL yang digunakan dalam e-pembelajaran Sains ini membantu proses peningkatan KBAT pelajar semasa pembelajaran dan pengajaran Sains Tingkatan 3 bagi topik Kereaktifan Logam. Kajian ini telah memberikan sumber maklumat kepada guru Sains bagaimana caranya untuk melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran melalui penggunaan e-pembelajaran Sains yang mengandungi ciri-ciri pembelajaran CSCL yang telah ditetapkan. |
format |
Article |
author |
Abu Kasim, Rashimah Tasir, Zaidatun |
author_facet |
Abu Kasim, Rashimah Tasir, Zaidatun |
author_sort |
Abu Kasim, Rashimah |
title |
Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. |
title_short |
Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. |
title_full |
Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. |
title_fullStr |
Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. |
title_full_unstemmed |
Ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. |
title_sort |
ciri-ciri pembelajaran kolaboratif menerusi google classroom yang meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar. |
publisher |
Areadiscover |
publishDate |
2022 |
url |
http://eprints.utm.my/104528/1/RashimahAbuKasimZaidatunTasir2022_CiriCiriPembelajaranKolaboratifMenerusiGoogle.pdf http://eprints.utm.my/104528/ http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1332 |
_version_ |
1792147798496378880 |
score |
13.15806 |