Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan

Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif untuk mengenalpasti tahap penguasaan Bahasa Inggeris sebagai persediaan untuk kerjaya dalam kalangan pelajar tahun empat di Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 41 orang pelajar telah dipi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Amin, Nor Fadila, Abd. Rahim, Adibah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10441/1/TAHAP_PENGUASAAN_BAHASA_INGGERIS_SEBAGAI_PERSEDIAAN_UNTUK.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10441/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10441
record_format eprints
spelling my.utm.104412017-02-23T06:07:01Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10441/ Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan Mohd. Amin, Nor Fadila Abd. Rahim, Adibah L Education (General) Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif untuk mengenalpasti tahap penguasaan Bahasa Inggeris sebagai persediaan untuk kerjaya dalam kalangan pelajar tahun empat di Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 41 orang pelajar telah dipilih sebagai sampel kajian. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah borang soal selidik yang mengandungi 53 item. Kajian rintis dijalankan untuk mendapatkan nilai alpha bagi instrumen kajian iaitu α = 0.86. Data yang diperolehi telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS) Versi 15.0 untuk mendapatkan nilai alpha serta analisis deskriptif berbentuk frekuensi dan peratusan. Hasil kajian mendapati bahawa tahap kemahiran membaca, menulis dan mendengar dalam Bahasa Inggeris pelajar adalah sederhana manakala bagi kemahiran bertutur pula adalah rendah. Pada keseluruhannya, tahap penguasaan Bahasa Inggeris pelajar adalah sederhana. Walaubagaimanapun pelajar berpendapat penguasaan Bahasa Inggeris adalah penting sebagai persediaan untukkerjaya. 2010-10-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10441/1/TAHAP_PENGUASAAN_BAHASA_INGGERIS_SEBAGAI_PERSEDIAAN_UNTUK.pdf Mohd. Amin, Nor Fadila and Abd. Rahim, Adibah (2010) Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan. Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan . pp. 1-10. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Amin, Nor Fadila
Abd. Rahim, Adibah
Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan
description Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif untuk mengenalpasti tahap penguasaan Bahasa Inggeris sebagai persediaan untuk kerjaya dalam kalangan pelajar tahun empat di Jabatan Pendidikan Teknikal dan Kejuruteraan, Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 41 orang pelajar telah dipilih sebagai sampel kajian. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah borang soal selidik yang mengandungi 53 item. Kajian rintis dijalankan untuk mendapatkan nilai alpha bagi instrumen kajian iaitu α = 0.86. Data yang diperolehi telah diproses dan dianalisis dengan menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (SPSS) Versi 15.0 untuk mendapatkan nilai alpha serta analisis deskriptif berbentuk frekuensi dan peratusan. Hasil kajian mendapati bahawa tahap kemahiran membaca, menulis dan mendengar dalam Bahasa Inggeris pelajar adalah sederhana manakala bagi kemahiran bertutur pula adalah rendah. Pada keseluruhannya, tahap penguasaan Bahasa Inggeris pelajar adalah sederhana. Walaubagaimanapun pelajar berpendapat penguasaan Bahasa Inggeris adalah penting sebagai persediaan untukkerjaya.
format Article
author Mohd. Amin, Nor Fadila
Abd. Rahim, Adibah
author_facet Mohd. Amin, Nor Fadila
Abd. Rahim, Adibah
author_sort Mohd. Amin, Nor Fadila
title Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan
title_short Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan
title_full Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan
title_fullStr Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan
title_full_unstemmed Tahap Penguasaan Bahasa Inggeris Sebagai Persediaan Untuk Kerjaya Dalam Kalangan Pelajar Pendidikan Teknikal Dan Kejuruteraan
title_sort tahap penguasaan bahasa inggeris sebagai persediaan untuk kerjaya dalam kalangan pelajar pendidikan teknikal dan kejuruteraan
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10441/1/TAHAP_PENGUASAAN_BAHASA_INGGERIS_SEBAGAI_PERSEDIAAN_UNTUK.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10441/
_version_ 1643645404154167296
score 13.214268