Bab 9 : Menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan
Sukar untuk difahami tentang apa itu si kap pelajar dalam pembelajaran matematik, namun ia berkait rapat dengan tingkahlaku pelaja r terhadap pelajarannya . Seseorang pelajar yang boleh mengikuti pelajarannya dengan aktif da n baik dikatakan sebagai pelajar...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi Malaysia
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/10436/1/Bab9.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10436/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.10436 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.104362017-07-26T04:35:27Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10436/ Bab 9 : Menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan Ismail, Zuhaimy L Education (General) Sukar untuk difahami tentang apa itu si kap pelajar dalam pembelajaran matematik, namun ia berkait rapat dengan tingkahlaku pelaja r terhadap pelajarannya . Seseorang pelajar yang boleh mengikuti pelajarannya dengan aktif da n baik dikatakan sebagai pelajar bersikap positif terhadap pelajaran matematiknya seba liknya sikap tidak sanggup menghabiskan masa menyelesaikan masalah, kurang aktif berfikir, da n tidak aktif bertanya, boleh dikatakan pelajar tersebut mempunyai sikap yang negatif terhadap pembelajaran matematik. Sikap pelajar terhadap pelajaran sering dikaitkan dengan pencapaian pelajar dalam subjek tersebut. Guru mempunyai peranan yang amat besar dan perlu mengenali dan memahami sikap pelajarnya terhadap subjek matematik. Sika p yang ada pada pelajar sering kali tidak dapat dikenalpasi oleh pelajar tetapi ianya memerluk an pertolongan guru bagi menilai sikap pelajar terhadap matematik. Dalam pendidikan matema tik, guru berperanan mewujudkan komunikasi, perundingan guru-pelajar, dan mengaktifkan pr oses pembelajaran. Bishop, 1985 menyatakan, “Guru mempunyai matlamat pengajaran yang tert entu dan matlamat itu berbeza daripada matlamat yang dipunyai oleh pelajar. Perundingan ialah interaksi bermatlamat antara guru dan pelajar yang masing-masing cuba mencapai matlamat masing-masing”. Dalam mempelajari subjek matematik, tidak mencukupi untuk me ngubah tingkahlaku seseorang kerana sikap mempunyai pengaruh yang lebih terhadap per ubahan dalam tingkahlaku (Bingham, 1986). Oleh itu pembentukan sikap yang positif terhadap pempelajaran matematik adalah satu matlamat dan harapan yang akan memastikan keberkes anan pembelajaran matematik seterusnya membentuk generasi akan dating yang mempunyai pemikiran mantik, analisis, bersistem dan kritis, berkemampuan menyelesaikan masalah kompleks dan mempunyai kebolehan menggunkan ilmu pengetahuan matematik. Ini semua akan dapat membantu individu tersebut berfungsi dalam kehidupan seharian yang be rkesan dan bettanggungjawab, dan menghargai kepentingan dan keindahan matematik. Oleh itu guru dan sekolah memainkan peranna yang amat penting dalam menentukan keberkesanan pe ngajaran dan pembelajaran subjek matematik. Sikap pelajar terhadap subjek matematik ini amat penting. Oleh itu, tumpuan utama pendidikan matematik adalah untuk membentuk sikap pelajar yang positif dan melibatkan diri dengan aktif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran matematik. Memahami sipak pelajar terhadap subjek matematik amatlah penting bagi membentuk mereka supaya memahami konsep matematik, memban gunakan kemahiran, dan seterusnya menghayati matematik dalam penghidupan seharian, kerana matematik mempunyai ciri ilmu yang mampu menyelesaikan masalah. Untuk tujuan tersebut, satu kajian telah dijalankan untuk mengenalpasti sikap pelajar di sekolah menenga h kebangsaan terhadap subjek matematik. Antara persoalan penyelidikan yang dibangunkan termasuklah, apakah tahap sikap pelajar terhadap subjek matematik, perbezaan sikap dikalangan pe lajar, dan peranan sosiodemografi. Universiti Teknologi Malaysia 2010-10-03 Book Section NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10436/1/Bab9.pdf Ismail, Zuhaimy (2010) Bab 9 : Menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan. In: Sains Sosial. Universiti Teknologi Malaysia, pp. 1-7. ISBN 978-983-52-0532-3 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Ismail, Zuhaimy Bab 9 : Menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan |
description |
Sukar untuk difahami tentang apa itu si
kap pelajar dalam pembelajaran matematik,
namun ia berkait rapat dengan tingkahlaku pelaja
r terhadap pelajarannya
. Seseorang pelajar
yang boleh mengikuti pelajarannya dengan aktif da
n baik dikatakan sebagai pelajar bersikap
positif terhadap pelajaran matematiknya seba
liknya sikap tidak sanggup menghabiskan masa
menyelesaikan masalah, kurang aktif berfikir, da
n tidak aktif bertanya, boleh dikatakan pelajar
tersebut mempunyai sikap yang negatif terhadap
pembelajaran matematik. Sikap pelajar
terhadap pelajaran sering dikaitkan dengan
pencapaian pelajar dalam subjek tersebut.
Guru mempunyai peranan yang amat besar
dan perlu mengenali dan memahami sikap
pelajarnya terhadap subjek matematik. Sika
p yang ada pada pelajar
sering kali tidak dapat
dikenalpasi oleh pelajar tetapi ianya memerluk
an pertolongan guru bagi menilai sikap pelajar
terhadap matematik. Dalam pendidikan matema
tik, guru berperanan mewujudkan komunikasi,
perundingan guru-pelajar, dan mengaktifkan pr
oses pembelajaran.
Bishop, 1985 menyatakan,
“Guru mempunyai matlamat pengajaran yang tert
entu dan matlamat itu berbeza daripada
matlamat yang dipunyai oleh pelajar. Perundingan
ialah interaksi bermatlamat antara guru dan
pelajar yang masing-masing cuba mencapai
matlamat masing-masing”. Dalam mempelajari
subjek matematik, tidak mencukupi untuk me
ngubah tingkahlaku seseorang kerana sikap
mempunyai pengaruh yang lebih terhadap per
ubahan dalam tingkahlaku (Bingham, 1986).
Oleh itu pembentukan sikap yang positif terhadap
pempelajaran matematik adalah satu matlamat
dan harapan yang akan memastikan keberkes
anan pembelajaran matematik seterusnya
membentuk generasi akan dating yang mempunyai
pemikiran mantik, analisis, bersistem dan
kritis, berkemampuan menyelesaikan masalah kompleks dan mempunyai kebolehan
menggunkan ilmu pengetahuan matematik. Ini semua akan dapat membantu individu tersebut
berfungsi dalam kehidupan seharian yang be
rkesan dan bettanggungjawab, dan menghargai
kepentingan dan keindahan matematik. Oleh
itu guru dan sekolah
memainkan peranna yang
amat penting dalam menentukan keberkesanan pe
ngajaran dan pembelajaran subjek matematik.
Sikap pelajar terhadap subjek matematik
ini amat penting. Oleh itu, tumpuan utama
pendidikan matematik adalah untuk membentuk
sikap pelajar yang positif dan melibatkan diri
dengan aktif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran matematik.
Memahami sipak pelajar terhadap
subjek matematik amatlah penting bagi membentuk mereka
supaya memahami konsep matematik, memban
gunakan kemahiran, dan seterusnya menghayati
matematik dalam penghidupan seharian, kerana matematik mempunyai ciri ilmu yang mampu
menyelesaikan masalah. Untuk tujuan tersebut,
satu kajian telah dijalankan untuk mengenalpasti
sikap pelajar di sekolah menenga
h kebangsaan terhadap subjek
matematik. Antara persoalan
penyelidikan yang dibangunkan termasuklah, apakah
tahap sikap pelajar terhadap subjek
matematik, perbezaan sikap dikalangan pe
lajar, dan peranan sosiodemografi. |
format |
Book Section |
author |
Ismail, Zuhaimy |
author_facet |
Ismail, Zuhaimy |
author_sort |
Ismail, Zuhaimy |
title |
Bab 9 : Menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan
|
title_short |
Bab 9 : Menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan
|
title_full |
Bab 9 : Menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan
|
title_fullStr |
Bab 9 : Menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan
|
title_full_unstemmed |
Bab 9 : Menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan
|
title_sort |
bab 9 : menyingkap sikap pelajar terhadap subjek matematik di sekolah menengah kebangasaan |
publisher |
Universiti Teknologi Malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/10436/1/Bab9.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/10436/ |
_version_ |
1643645402650509312 |
score |
13.209306 |