Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia
Kajian ini beIjudul "Pembentukan Indikator Pensyarah Cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam Politeknik Malaysia." Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasri indikator pensyarah cemerlang merangkumi tiga aspek iaitu ciri-ciri personaliti, ciriciri professional dan penilaian aspek pengajaran....
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9866/1/24p%20ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9866/2/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9866/3/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9866/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.9866 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.98662023-09-13T07:26:09Z http://eprints.uthm.edu.my/9866/ Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia Abdul Rahim, Rohaida LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini beIjudul "Pembentukan Indikator Pensyarah Cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam Politeknik Malaysia." Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasri indikator pensyarah cemerlang merangkumi tiga aspek iaitu ciri-ciri personaliti, ciriciri professional dan penilaian aspek pengajaran. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif. Instrumen yang digunakan di dalam kajian adalah borang soal selidik. Sampe1 kajian terdiri daripada 32 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam semester riga dan 56 orang pensyarah Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Data-data kajian dianalisa dengan menggunakan program SPSS Versi 11.0 for Windows dan dianalisis daripada soal selidik ke dalam bentuk min dan frekuensi. Keseluruhan hasil kajian menunjukkan bahawa ketiga-tiga aspek memainkan peranan penting dalam pembentukan indikator pensyarah cemerlang. Walaubagaimanapun ciri personaliti mencatatkan skor min yang tertinggi iaitu 3.61. Akhir sekali, pengkaji mencadangkan agar diwujudkan satu senarai semak yang boleh digunakan sebagai kriteria untuk menilai sarna ada terdapat ciri-ciri pensyarah cemerlang di kalangan pensyarah dan dicadangkanjuga supaya kajian ini dilanjutkan ke seluruh politeknik Kementerian Pendidikan yang terdapat di Malaysia 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9866/1/24p%20ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9866/2/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9866/3/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMARK.pdf Abdul Rahim, Rohaida (2003) Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Abdul Rahim, Rohaida Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia |
description |
Kajian ini beIjudul "Pembentukan Indikator Pensyarah Cemerlang Jabatan
Kejuruteraan Awam Politeknik Malaysia." Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasri
indikator pensyarah cemerlang merangkumi tiga aspek iaitu ciri-ciri personaliti, ciriciri
professional dan penilaian aspek pengajaran. Kajian ini adalah berbentuk
deskriptif. Instrumen yang digunakan di dalam kajian adalah borang soal selidik.
Sampe1 kajian terdiri daripada 32 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam
semester riga dan 56 orang pensyarah Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Sultan
Abdul Halim Mu'adzam Shah. Data-data kajian dianalisa dengan menggunakan
program SPSS Versi 11.0 for Windows dan dianalisis daripada soal selidik ke dalam
bentuk min dan frekuensi. Keseluruhan hasil kajian menunjukkan bahawa ketiga-tiga
aspek memainkan peranan penting dalam pembentukan indikator pensyarah
cemerlang. Walaubagaimanapun ciri personaliti mencatatkan skor min yang tertinggi
iaitu 3.61. Akhir sekali, pengkaji mencadangkan agar diwujudkan satu senarai semak
yang boleh digunakan sebagai kriteria untuk menilai sarna ada terdapat ciri-ciri
pensyarah cemerlang di kalangan pensyarah dan dicadangkanjuga supaya kajian ini
dilanjutkan ke seluruh politeknik Kementerian Pendidikan yang terdapat di Malaysia |
format |
Thesis |
author |
Abdul Rahim, Rohaida |
author_facet |
Abdul Rahim, Rohaida |
author_sort |
Abdul Rahim, Rohaida |
title |
Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia |
title_short |
Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia |
title_full |
Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia |
title_fullStr |
Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia |
title_full_unstemmed |
Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia |
title_sort |
pembentukan indikator pensyarah cemerlang jabatan kejuruteraan awam politeknik malaysia |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9866/1/24p%20ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9866/2/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9866/3/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9866/ |
_version_ |
1778164206775828480 |
score |
13.211869 |