Pembentukan indikator pensyarah cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam politeknik Malaysia

Kajian ini beIjudul "Pembentukan Indikator Pensyarah Cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam Politeknik Malaysia." Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasri indikator pensyarah cemerlang merangkumi tiga aspek iaitu ciri-ciri personaliti, ciriciri professional dan penilaian aspek pengajaran....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Rahim, Rohaida
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9866/1/24p%20ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9866/2/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9866/3/ROHAIDA%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9866/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini beIjudul "Pembentukan Indikator Pensyarah Cemerlang Jabatan Kejuruteraan Awam Politeknik Malaysia." Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasri indikator pensyarah cemerlang merangkumi tiga aspek iaitu ciri-ciri personaliti, ciriciri professional dan penilaian aspek pengajaran. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif. Instrumen yang digunakan di dalam kajian adalah borang soal selidik. Sampe1 kajian terdiri daripada 32 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam semester riga dan 56 orang pensyarah Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Data-data kajian dianalisa dengan menggunakan program SPSS Versi 11.0 for Windows dan dianalisis daripada soal selidik ke dalam bentuk min dan frekuensi. Keseluruhan hasil kajian menunjukkan bahawa ketiga-tiga aspek memainkan peranan penting dalam pembentukan indikator pensyarah cemerlang. Walaubagaimanapun ciri personaliti mencatatkan skor min yang tertinggi iaitu 3.61. Akhir sekali, pengkaji mencadangkan agar diwujudkan satu senarai semak yang boleh digunakan sebagai kriteria untuk menilai sarna ada terdapat ciri-ciri pensyarah cemerlang di kalangan pensyarah dan dicadangkanjuga supaya kajian ini dilanjutkan ke seluruh politeknik Kementerian Pendidikan yang terdapat di Malaysia