Pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1

Modul Pendekatan Perancangan Pengajaran Berkesan Kemahiran Hidup Tingkatan 1 merupakan satu media pengajaran yang dibentuk untuk membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini adalah dibentuk untuk menilai sejauh mana modul ini dapat membantu guru dalam meningkatkan tahap minat, ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Main, Aspalilla
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9691/1/24p%20ASPALILLA%20MAIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9691/2/ASPALILLA%20MAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9691/3/ASPALILLA%20MAIN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9691/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.9691
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.96912023-08-21T02:24:12Z http://eprints.uthm.edu.my/9691/ Pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1 Main, Aspalilla LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Modul Pendekatan Perancangan Pengajaran Berkesan Kemahiran Hidup Tingkatan 1 merupakan satu media pengajaran yang dibentuk untuk membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini adalah dibentuk untuk menilai sejauh mana modul ini dapat membantu guru dalam meningkatkan tahap minat, kefahaman, kemahiran dan kekreatifan pelajar dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 1. Responden kajian ini adalah terdiri daripada 36 orang pelajar tingkatan 1 kursus EK bertahap sederhana di Sekolah Menengah Tun Ismail, Parit Raja Batu Pahat Johor. Untuk kajian ini, instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik di mana penilaian dilakukan berdasarkan kepada persepsi responden terhadap pengajaran guru, sesi temubual dan juga pemerhatian. Data-data yang dikumpul dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Sciences ( SPSS) Version 11.0 yang melibatkan skor min. Dapatan kajian menunjukkan skor min bagi tahap minat pelajar (skor min=3.9906), tahap kefahaman pelajar (skor min =3.8889), tahap kemahiran pelajar (skor min=3.9120) dan tahap kreativiti pelajar (skor min=4.0972) adalah tinggi. Oleh itu, hasil kajian mendapati bahawa Modul Pendekatan Perancangan Pengajaran Berkesan Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 1 ini boleh membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji mencadangkan agar modul ini dapat dimurnikan ke dalam bentuk web untuk memudahkan para pengguna memperolehi maklumat 2003 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9691/1/24p%20ASPALILLA%20MAIN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9691/2/ASPALILLA%20MAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9691/3/ASPALILLA%20MAIN%20WATERMARK.pdf Main, Aspalilla (2003) Pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Main, Aspalilla
Pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1
description Modul Pendekatan Perancangan Pengajaran Berkesan Kemahiran Hidup Tingkatan 1 merupakan satu media pengajaran yang dibentuk untuk membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini adalah dibentuk untuk menilai sejauh mana modul ini dapat membantu guru dalam meningkatkan tahap minat, kefahaman, kemahiran dan kekreatifan pelajar dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 1. Responden kajian ini adalah terdiri daripada 36 orang pelajar tingkatan 1 kursus EK bertahap sederhana di Sekolah Menengah Tun Ismail, Parit Raja Batu Pahat Johor. Untuk kajian ini, instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik di mana penilaian dilakukan berdasarkan kepada persepsi responden terhadap pengajaran guru, sesi temubual dan juga pemerhatian. Data-data yang dikumpul dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Sciences ( SPSS) Version 11.0 yang melibatkan skor min. Dapatan kajian menunjukkan skor min bagi tahap minat pelajar (skor min=3.9906), tahap kefahaman pelajar (skor min =3.8889), tahap kemahiran pelajar (skor min=3.9120) dan tahap kreativiti pelajar (skor min=4.0972) adalah tinggi. Oleh itu, hasil kajian mendapati bahawa Modul Pendekatan Perancangan Pengajaran Berkesan Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 1 ini boleh membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengkaji mencadangkan agar modul ini dapat dimurnikan ke dalam bentuk web untuk memudahkan para pengguna memperolehi maklumat
format Thesis
author Main, Aspalilla
author_facet Main, Aspalilla
author_sort Main, Aspalilla
title Pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1
title_short Pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1
title_full Pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1
title_fullStr Pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1
title_full_unstemmed Pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1
title_sort pembinaan modul pendekatan perancangan pengajaran berkesan kemahiran hidup bersepadu tingkatan 1
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9691/1/24p%20ASPALILLA%20MAIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9691/2/ASPALILLA%20MAIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9691/3/ASPALILLA%20MAIN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9691/
_version_ 1775624957338845184
score 13.211869