Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306)

Pembelajaran berkumpulan merupakan satu teknik pembelajaran yang melibatkan pelajar bekeijasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu atau menyempurnakan sesuatu projek. Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan terhadap prestasi pelajar dalam ma...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sanatora, Suhana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9521/1/24p%20SUHANA%20SANATORA.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9521/2/SUHANA%20SANATORA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9521/3/SUHANA%20SANATORA%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9521/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.9521
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.95212023-08-02T03:44:55Z http://eprints.uthm.edu.my/9521/ Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306) Sanatora, Suhana LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pembelajaran berkumpulan merupakan satu teknik pembelajaran yang melibatkan pelajar bekeijasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu atau menyempurnakan sesuatu projek. Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan terhadap prestasi pelajar dalam mata pelajaran Kejuruteraan Jalan Raya (C306). Kajian ini dilakukan ke atas 80 orang pelajar Semester 4 Sijil Awam Pembinaan (SAP 4) di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Kajian ini adalah berbentuk eksperimental yang melibatkan kumpulan kawalan (SAP 4B) dan juga kumpulan eksperimen (SAP 4A). Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan dan perbezaan prestasi bagi pelajar yang menjalani pembelajaran secara berkumpulan berbanding pelajar yang tidak mengamalkan gaya pembelajaran tersebut. Oleh itu, gaya pembelajaran berkumpulan ini boleh dijadikan sebagai satu alternatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9521/1/24p%20SUHANA%20SANATORA.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9521/2/SUHANA%20SANATORA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9521/3/SUHANA%20SANATORA%20WATERMARK.pdf Sanatora, Suhana (2003) Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306). Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Sanatora, Suhana
Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306)
description Pembelajaran berkumpulan merupakan satu teknik pembelajaran yang melibatkan pelajar bekeijasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu atau menyempurnakan sesuatu projek. Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan terhadap prestasi pelajar dalam mata pelajaran Kejuruteraan Jalan Raya (C306). Kajian ini dilakukan ke atas 80 orang pelajar Semester 4 Sijil Awam Pembinaan (SAP 4) di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Kajian ini adalah berbentuk eksperimental yang melibatkan kumpulan kawalan (SAP 4B) dan juga kumpulan eksperimen (SAP 4A). Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan dan perbezaan prestasi bagi pelajar yang menjalani pembelajaran secara berkumpulan berbanding pelajar yang tidak mengamalkan gaya pembelajaran tersebut. Oleh itu, gaya pembelajaran berkumpulan ini boleh dijadikan sebagai satu alternatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran
format Thesis
author Sanatora, Suhana
author_facet Sanatora, Suhana
author_sort Sanatora, Suhana
title Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306)
title_short Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306)
title_full Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306)
title_fullStr Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306)
title_full_unstemmed Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306)
title_sort keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (c306)
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/9521/1/24p%20SUHANA%20SANATORA.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9521/2/SUHANA%20SANATORA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9521/3/SUHANA%20SANATORA%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9521/
_version_ 1773545912109367296
score 13.214268