Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306)
Pembelajaran berkumpulan merupakan satu teknik pembelajaran yang melibatkan pelajar bekeijasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu atau menyempurnakan sesuatu projek. Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan terhadap prestasi pelajar dalam ma...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9521/1/24p%20SUHANA%20SANATORA.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9521/2/SUHANA%20SANATORA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9521/3/SUHANA%20SANATORA%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9521/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.9521 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.95212023-08-02T03:44:55Z http://eprints.uthm.edu.my/9521/ Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306) Sanatora, Suhana LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pembelajaran berkumpulan merupakan satu teknik pembelajaran yang melibatkan pelajar bekeijasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu atau menyempurnakan sesuatu projek. Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan terhadap prestasi pelajar dalam mata pelajaran Kejuruteraan Jalan Raya (C306). Kajian ini dilakukan ke atas 80 orang pelajar Semester 4 Sijil Awam Pembinaan (SAP 4) di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Kajian ini adalah berbentuk eksperimental yang melibatkan kumpulan kawalan (SAP 4B) dan juga kumpulan eksperimen (SAP 4A). Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan dan perbezaan prestasi bagi pelajar yang menjalani pembelajaran secara berkumpulan berbanding pelajar yang tidak mengamalkan gaya pembelajaran tersebut. Oleh itu, gaya pembelajaran berkumpulan ini boleh dijadikan sebagai satu alternatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9521/1/24p%20SUHANA%20SANATORA.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9521/2/SUHANA%20SANATORA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9521/3/SUHANA%20SANATORA%20WATERMARK.pdf Sanatora, Suhana (2003) Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306). Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Sanatora, Suhana Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306) |
description |
Pembelajaran berkumpulan merupakan satu teknik pembelajaran yang
melibatkan pelajar bekeijasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu
atau menyempurnakan sesuatu projek. Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan
gaya pembelajaran berkumpulan terhadap prestasi pelajar dalam mata pelajaran
Kejuruteraan Jalan Raya (C306). Kajian ini dilakukan ke atas 80 orang pelajar Semester
4 Sijil Awam Pembinaan (SAP 4) di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Kajian
ini adalah berbentuk eksperimental yang melibatkan kumpulan kawalan (SAP 4B) dan
juga kumpulan eksperimen (SAP 4A). Dapatan kajian menunjukkan terdapat
peningkatan dan perbezaan prestasi bagi pelajar yang menjalani pembelajaran secara
berkumpulan berbanding pelajar yang tidak mengamalkan gaya pembelajaran tersebut.
Oleh itu, gaya pembelajaran berkumpulan ini boleh dijadikan sebagai satu alternatif
dalam proses pengajaran dan pembelajaran |
format |
Thesis |
author |
Sanatora, Suhana |
author_facet |
Sanatora, Suhana |
author_sort |
Sanatora, Suhana |
title |
Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306) |
title_short |
Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306) |
title_full |
Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306) |
title_fullStr |
Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306) |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (C306) |
title_sort |
keberkesanan gaya pembelajaran berkumpulan (koperatif) terhadap prestasi pelajar sijil awam pembinaan semester 4 dalam mata pelajaran kejuruteraan jalan raya (c306) |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/9521/1/24p%20SUHANA%20SANATORA.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9521/2/SUHANA%20SANATORA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9521/3/SUHANA%20SANATORA%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9521/ |
_version_ |
1773545912109367296 |
score |
13.214268 |