Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul

Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk e-modul. Kajian awalan mendapati kebanyakan pelajar sukar dalam menghubungkan peranan carta kawalan X-Bar dan R dengan industri. Penerapan modul multimedia bersifat interaktifke dalam proses pembelajaran masi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7671/1/24p%20MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7671/2/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7671/3/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7671/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.7671
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.76712022-09-08T02:47:35Z http://eprints.uthm.edu.my/7671/ Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin TS Manufactures TS155-194 Production management. Operations management Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk e-modul. Kajian awalan mendapati kebanyakan pelajar sukar dalam menghubungkan peranan carta kawalan X-Bar dan R dengan industri. Penerapan modul multimedia bersifat interaktifke dalam proses pembelajaran masih belum diimplementasi secara meluas di kalangan pelajar Politeknik. Justeru, tujuan e-modul ini dibangunkan adalah untuk membantu pelajar dalam proses pembelajaran. Seramai tiga puluh tujuh orang pelajar tahun akhir Diploma Kejuruteraan Mekanikal Teknologi Pembuatan daripada Politeknik Johor Bahru yang mengambil mata pelajaran Kawalan Kualiti telah diminta untuk memberikan respons bagi menilai kebolehgunaan e-modul yang dibangunkan. Penilaian telah dilakukan terhadap aspek isi kandungan, strategi pembelajaran dan persembahan dalam e-modul. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSSv.JO. Penganalisaan data telah dilakukan dengan menggunakan kaedah peratus, skor min dan Pekali Alpha Cronbach. Kajian mendapati bahawa responden bersetuju e-modul yang dibangunkan dapat membantu pelajar dalam proses pembelajaran carta kawalan X-Bar dan R berdasarkan kepada aspek isi kandungan, strategi pembelajaran yang berkesan dan persembahan yang menarik. 2003-10 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7671/1/24p%20MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7671/2/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7671/3/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20WATERMARK.pdf Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin (2003) Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic TS Manufactures
TS155-194 Production management. Operations management
spellingShingle TS Manufactures
TS155-194 Production management. Operations management
Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin
Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul
description Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk e-modul. Kajian awalan mendapati kebanyakan pelajar sukar dalam menghubungkan peranan carta kawalan X-Bar dan R dengan industri. Penerapan modul multimedia bersifat interaktifke dalam proses pembelajaran masih belum diimplementasi secara meluas di kalangan pelajar Politeknik. Justeru, tujuan e-modul ini dibangunkan adalah untuk membantu pelajar dalam proses pembelajaran. Seramai tiga puluh tujuh orang pelajar tahun akhir Diploma Kejuruteraan Mekanikal Teknologi Pembuatan daripada Politeknik Johor Bahru yang mengambil mata pelajaran Kawalan Kualiti telah diminta untuk memberikan respons bagi menilai kebolehgunaan e-modul yang dibangunkan. Penilaian telah dilakukan terhadap aspek isi kandungan, strategi pembelajaran dan persembahan dalam e-modul. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSSv.JO. Penganalisaan data telah dilakukan dengan menggunakan kaedah peratus, skor min dan Pekali Alpha Cronbach. Kajian mendapati bahawa responden bersetuju e-modul yang dibangunkan dapat membantu pelajar dalam proses pembelajaran carta kawalan X-Bar dan R berdasarkan kepada aspek isi kandungan, strategi pembelajaran yang berkesan dan persembahan yang menarik.
format Thesis
author Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin
author_facet Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin
author_sort Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin
title Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul
title_short Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul
title_full Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul
title_fullStr Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul
title_full_unstemmed Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul
title_sort pembelajaran carta kawalan x - bar dan r melalui e-modul
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/7671/1/24p%20MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7671/2/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7671/3/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7671/
_version_ 1744355846845890560
score 13.214268