Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul
Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk e-modul. Kajian awalan mendapati kebanyakan pelajar sukar dalam menghubungkan peranan carta kawalan X-Bar dan R dengan industri. Penerapan modul multimedia bersifat interaktifke dalam proses pembelajaran masi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7671/1/24p%20MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7671/2/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7671/3/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7671/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan
berbentuk e-modul. Kajian awalan mendapati kebanyakan pelajar sukar dalam
menghubungkan peranan carta kawalan X-Bar dan R dengan industri. Penerapan modul
multimedia bersifat interaktifke dalam proses pembelajaran masih belum
diimplementasi secara meluas di kalangan pelajar Politeknik. Justeru, tujuan e-modul ini
dibangunkan adalah untuk membantu pelajar dalam proses pembelajaran. Seramai tiga
puluh tujuh orang pelajar tahun akhir Diploma Kejuruteraan Mekanikal Teknologi
Pembuatan daripada Politeknik Johor Bahru yang mengambil mata pelajaran Kawalan
Kualiti telah diminta untuk memberikan respons bagi menilai kebolehgunaan e-modul
yang dibangunkan. Penilaian telah dilakukan terhadap aspek isi kandungan, strategi
pembelajaran dan persembahan dalam e-modul. Data dianalisis dengan menggunakan
perisian SPSSv.JO. Penganalisaan data telah dilakukan dengan menggunakan kaedah
peratus, skor min dan Pekali Alpha Cronbach. Kajian mendapati bahawa responden
bersetuju e-modul yang dibangunkan dapat membantu pelajar dalam proses
pembelajaran carta kawalan X-Bar dan R berdasarkan kepada aspek isi kandungan,
strategi pembelajaran yang berkesan dan persembahan yang menarik. |
---|