Pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan
Masalah yang sering melanda pelajar dalam proses pembelajaran mereka adalah kekurangan bahan rujukan yang sesuai dengan peringkat mereka. Mereka terpaksa menggunakan buku teks untuk memahami sesuatu pelajaran yang diajar. Penggunaan buku teks ini bukan sahaja rumit tetapi menyukarkan pemahaman pelaj...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7383/1/24p%20NORBIZUNA%20ABDUL%20RASHID.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7383/2/NORBIZUNA%20ABDUL%20RASHID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7383/3/NORBIZUNA%20ABDUL%20RASHID%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7383/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.7383 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.73832022-07-21T04:17:37Z http://eprints.uthm.edu.my/7383/ Pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan Abdul Rashid, Norbizuna HF Commerce HF5001-6182 Business HF5601-5689 Accounting. Bookkeeping Masalah yang sering melanda pelajar dalam proses pembelajaran mereka adalah kekurangan bahan rujukan yang sesuai dengan peringkat mereka. Mereka terpaksa menggunakan buku teks untuk memahami sesuatu pelajaran yang diajar. Penggunaan buku teks ini bukan sahaja rumit tetapi menyukarkan pemahaman pelajar lantaran beberapa kriteria tertentu yang tidak sesuai dengan pelajar. Oleh yang demikian, adalah perlu pelajar dibekalkan dengan bahan rujukan yang boleh membantu mereka untuk memahami lebih mudah sesuatu pelajaran. Kajian yang dijalankan ini adalah bertujuan untuk melihat sejauh mana responden menerima modul pembelajaran yang dibangunkan dari empat aspek penting iaitu ketepatan isi kandungan, keberkesanan persembahan, kesesuaian ilustrasi dan kecukupan aktiviti. Seramai 34 orang responden dipilih daripada pelajar Diploma Akauntansi semester empat dan 8 orang pensyarah dari Jabatan Perdagangan di POLISAS diambil sebagai sampel kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa para pelajar dan pensyarah memberi maklum balas positifterhadap modul pembelajaran yang dibangunkan dari empat aspek yang dikaji. Ini bermaksud bahawa penggunaan modul dalam pembelajaran boleh dilakukan sama ada sebagai bahan rujukan atau sumber ABBM. 2004-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7383/1/24p%20NORBIZUNA%20ABDUL%20RASHID.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7383/2/NORBIZUNA%20ABDUL%20RASHID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7383/3/NORBIZUNA%20ABDUL%20RASHID%20WATERMARK.pdf Abdul Rashid, Norbizuna (2004) Pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English English English |
topic |
HF Commerce HF5001-6182 Business HF5601-5689 Accounting. Bookkeeping |
spellingShingle |
HF Commerce HF5001-6182 Business HF5601-5689 Accounting. Bookkeeping Abdul Rashid, Norbizuna Pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan |
description |
Masalah yang sering melanda pelajar dalam proses pembelajaran mereka adalah kekurangan bahan rujukan yang sesuai dengan peringkat mereka. Mereka terpaksa menggunakan buku teks untuk memahami sesuatu pelajaran yang diajar. Penggunaan buku teks ini bukan sahaja rumit tetapi menyukarkan pemahaman pelajar lantaran beberapa kriteria tertentu yang tidak sesuai dengan pelajar. Oleh yang demikian, adalah perlu pelajar dibekalkan dengan bahan rujukan yang boleh membantu mereka untuk memahami lebih mudah sesuatu pelajaran. Kajian yang dijalankan ini adalah bertujuan untuk melihat sejauh mana responden menerima modul pembelajaran yang dibangunkan dari empat aspek penting iaitu ketepatan isi kandungan, keberkesanan persembahan, kesesuaian ilustrasi dan kecukupan aktiviti. Seramai 34 orang responden dipilih daripada pelajar Diploma Akauntansi semester empat dan 8 orang pensyarah dari Jabatan Perdagangan di POLISAS diambil sebagai sampel kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa para pelajar dan pensyarah memberi maklum balas positifterhadap modul pembelajaran yang dibangunkan dari empat aspek yang dikaji. Ini bermaksud bahawa penggunaan modul dalam pembelajaran boleh dilakukan sama ada sebagai bahan rujukan atau sumber ABBM. |
format |
Thesis |
author |
Abdul Rashid, Norbizuna |
author_facet |
Abdul Rashid, Norbizuna |
author_sort |
Abdul Rashid, Norbizuna |
title |
Pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan |
title_short |
Pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan |
title_full |
Pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan |
title_fullStr |
Pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan |
title_full_unstemmed |
Pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di Politeknik Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan |
title_sort |
pembangunan modul pembelajaran terarah kendiri mengenai konsep dan gelagat kos bagi mata pelajaran perakaunan kos di politeknik sultan hj. ahmad shah, kuantan |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/7383/1/24p%20NORBIZUNA%20ABDUL%20RASHID.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7383/2/NORBIZUNA%20ABDUL%20RASHID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7383/3/NORBIZUNA%20ABDUL%20RASHID%20WATERMARK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7383/ |
_version_ |
1739830451030196224 |
score |
13.160551 |