Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia

Dewasa ini, dalam sektor industri pembinaan khususnya didapati bahawa graduan senibina kurang memiliki kemahiran kebolehdapatan kerja ketika berada di alam pekerjaan. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji mengenai tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar senibina melalui apl...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/514/1/24%20SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/514/2/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/514/3/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/514/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.514
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.5142021-07-25T08:30:42Z http://eprints.uthm.edu.my/514/ Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty HF5381-5386 Vocational guidance. Career development Dewasa ini, dalam sektor industri pembinaan khususnya didapati bahawa graduan senibina kurang memiliki kemahiran kebolehdapatan kerja ketika berada di alam pekerjaan. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji mengenai tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar senibina melalui aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam program senibina. Terdapat tiga elemen dalam kemahiran kebolehdapatan kerja yang dikaji dalam kajian ini iaitu kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi dan kemahiran penyelesaian masalah. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan di tiga buah Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Sains Malaysia (USM). Responden bagi kajian ini terdiri daripada pelajar jurusan senibina. Sampel kajian seramai 242 responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar jurusan senibina di tiga buah universiti yang terlibat. Hasil dapatan daripada kajian ini menunjukkan bahawa tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar jurusan senibina melalui aplikasi pembelajaran berasaskan projek ini berada pada tahap yang tinggi. Ini menunjukkan pelajar-pelajar daripada jurusan senibina ini mempunyai kemahiran yang tinggi dalam aspek kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi dan kemahiran penyelesaian masalah. Cadangan daripada hasil kajian ini telah dikemukakan pada akhir laporan. 2018-01 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/514/1/24%20SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/514/2/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/514/3/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20WATERMARK.pdf Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty (2018) Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
English
English
topic HF5381-5386 Vocational guidance. Career development
spellingShingle HF5381-5386 Vocational guidance. Career development
Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty
Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia
description Dewasa ini, dalam sektor industri pembinaan khususnya didapati bahawa graduan senibina kurang memiliki kemahiran kebolehdapatan kerja ketika berada di alam pekerjaan. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji mengenai tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar senibina melalui aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam program senibina. Terdapat tiga elemen dalam kemahiran kebolehdapatan kerja yang dikaji dalam kajian ini iaitu kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi dan kemahiran penyelesaian masalah. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan di tiga buah Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Sains Malaysia (USM). Responden bagi kajian ini terdiri daripada pelajar jurusan senibina. Sampel kajian seramai 242 responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar jurusan senibina di tiga buah universiti yang terlibat. Hasil dapatan daripada kajian ini menunjukkan bahawa tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar jurusan senibina melalui aplikasi pembelajaran berasaskan projek ini berada pada tahap yang tinggi. Ini menunjukkan pelajar-pelajar daripada jurusan senibina ini mempunyai kemahiran yang tinggi dalam aspek kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi dan kemahiran penyelesaian masalah. Cadangan daripada hasil kajian ini telah dikemukakan pada akhir laporan.
format Thesis
author Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty
author_facet Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty
author_sort Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty
title Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia
title_short Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia
title_full Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia
title_fullStr Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia
title_full_unstemmed Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia
title_sort tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina universiti awam malaysia
publishDate 2018
url http://eprints.uthm.edu.my/514/1/24%20SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/514/2/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/514/3/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/514/
_version_ 1738580746754326528
score 13.160551