Penilaian pengurusan fasiliti di sekolah dasar negeri di Jakarta

Pendekatan baru pengurusan memerlukan peningkatan ke atas penyediaan pengurusan fasiliti di sekolah dasar negeri untuk memastikan sekolah - sekolah ini bersih, aman, dan lingkungan belajar yang sihat. Kajian memeriksa fungsi Pengurusan Fasiliti yang berhubungan dengan operasi harian dan pembaik...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Adnan, Ronny Nasrun
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3606/1/24p%20RONNY%20NASRUN%20ADNAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3606/2/RONNY%20NASRUN%20ADNAN%20WATERMARK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3606/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pendekatan baru pengurusan memerlukan peningkatan ke atas penyediaan pengurusan fasiliti di sekolah dasar negeri untuk memastikan sekolah - sekolah ini bersih, aman, dan lingkungan belajar yang sihat. Kajian memeriksa fungsi Pengurusan Fasiliti yang berhubungan dengan operasi harian dan pembaikan, memeriksa variabel-variabel dan faktor-faktor bangunan yang mempengaruhinya. Fasa pertama kajian berasaskan pendekatan kuantitatif dengan menilai pengurusan fasiliti pada sekolah dasar negeri di Jakarta. Alat kaji selidik di sini disebut Roda perkhidmatan/ Service-On-Wheels, dan data dikumpulkan dari 300 buah sekolah dasar negeri untuk menilai 24 jenis pengurusan fasiliti. Kajian mendapati hubungan antara penilaian pengurusan fasiliti dengan ciri-ciri bangunan atau faktor -faktor termasuk umur bangunan, keluasan, kondisi, jumlah pelajar, tidak berpengaruh terhadap penilaian pengurusan fasiliti. Kajian ini menggunakan beberapa metod analisis statistik termasuk regresi, korelasi dan histogram. Dalam fasa kedua berasaskan pendekatan kualitatif melibatkan kutipan data ke atas penyedia perkhidmatan iaitu 10 orang pegawai dinas pendidikan dasar DKI Jakarta menggunakan instrumen temu bual separa berstruktur. Melalui kajian ini didapati wujudnya keperluan untuk mengukur tahap kualiti perkhidmatan di dinas pendidikan dasar DKI Jakarta.