Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor

Strategi pemasaran memainkan peranan penting untuk menentukan kejayaan atau kegagaian sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, kajian ini bertujuan untuk mengena! pasti aspek-aspek yang diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran daripada persepsi usahawan industri kecii bumiputera. Kajian ini diha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamood, Maziharita
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2816/1/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2816/2/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2816/3/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%20fulltext.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2816/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Strategi pemasaran memainkan peranan penting untuk menentukan kejayaan atau kegagaian sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, kajian ini bertujuan untuk mengena! pasti aspek-aspek yang diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran daripada persepsi usahawan industri kecii bumiputera. Kajian ini diharapkan dapat memberi garis panduan dan pengetahuan yang berguna kepada usahawan industri kecit bumiputera tentang aspek-aspek yang sewajamya diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran. Sampei kajian terdiri daripada 86 orang usahawan industri kecii bumiputera yang terdapat di kawasan Parit Raja yang berada di bawah Mukim Sri Gading, Batu Pahat, Johor. Instrument yang digunakan daiam kajian ini iaiah borang soai seiidik. Data yang diperoiehi dianaiisis menggunakan program SPSS (Statisticai Package for Sociai Science) versi 10.0. Analisis deskriptif telah digunakan untuk mengetahui aspekaspek yang diperlukan untuk melaksanakan strategi pemasaran. Dapatan kajian menunjukkan usahawan industri kecil bumiputera kurang memberi penekanan terhadap aspek yang diperlukan untuk melaksanakan strategi pemasaran. Usahawan menggunakan strategi-strategi yang tertentu sahaja dalam mengurus dan mengendaiikan pemiagaan mereka. Namun begitu, para usahawan ini mempunyai asas pengetahuan yang baik tentang strategi pemasaran yang terdiri daripada strategi barangan, harga, saluran agihan dan promosi. Pada bab akhir penulisan ini, beberapa cadangan dan idea dikemukakan agar menjadi panduan dan rujukan para usahawan dan pihak-pihak yang berkaitan.