Pemetaan Simbol Pergerakan Tarian Menghadap Rebab Dari Perspektif Alam Semula Jadi Dan Islam Melalui Alat Perakam Gerak

Tarian Menghadap Rebab merupakan tarian pembukaan yang wajib dilakukan untuk sebuah persembahan Makyung. Kehalusan dalam persembahan tarian Menghadap Rebab dapat dilihat dan dihayati secara visual. Akan tetapi tiada data yang melihat simbol dan corak dalam pergerakan tarian ini serta melihat pentafs...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bakhir, Norfarizah Mohd
Format: Thesis
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/54714/1/new%202020%20TESIS_PHD_NORFARIZAH_print%20cut.pdf
http://eprints.usm.my/54714/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.54714
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.54714 http://eprints.usm.my/54714/ Pemetaan Simbol Pergerakan Tarian Menghadap Rebab Dari Perspektif Alam Semula Jadi Dan Islam Melalui Alat Perakam Gerak Bakhir, Norfarizah Mohd NX1-820 Arts in general Tarian Menghadap Rebab merupakan tarian pembukaan yang wajib dilakukan untuk sebuah persembahan Makyung. Kehalusan dalam persembahan tarian Menghadap Rebab dapat dilihat dan dihayati secara visual. Akan tetapi tiada data yang melihat simbol dan corak dalam pergerakan tarian ini serta melihat pentafsiran dari segi falsafah alam semula jadi dan Arabesque. Tarian Menghadap Rebab secara makro dilihat mempunyai persamaan dengan unsur-unsur alam semula jadi berdasarkan lirik lagu dan pergerakan tarian. Penggunaan simbolisme dalam tarian Menghadap Rebab menunjukkan terdapat kaitan yang penting dengan alam semula jadi dan berkait rapat dengan unsur-unsur kepercayaan lama, seperti animisme, pengaruh Hindu dan Buddha serta agama Islam. Objektif kajian ini adalah untuk melihat pergerakan tarian Menghadap Rebab secara mikro yang dipetakan dengan menggunakan alat perakam gerak. Apabila pergerakan tarian dilakukan, simbol akan dijana. Setiap pergerakan ini akan dianalisis bagi melihat hubungan persamaan yang dihasilkan dengan falsafah alam semula jadi dan agama berpandukan garisan yang dipetakan melalui alat perakam gerak. Penggunaan teknik rakaman gerak akan memudahkan proses mendapatkan kesahihan simbol dan makna dalam tarian yang diperoleh daripada pemetaan tersebut. Kajian ini dibantu dengan penggunaan analisis kandungan deskriptif dan analisis tema bagi melihat dan memahami makna dalam persembahan tarian Menghadap Rebab. Penggunaan teori biomekanik, teori seni dan teori simbolisme akan memperkukuhkan analisis pergerakan tarian ini. 2020-07 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/54714/1/new%202020%20TESIS_PHD_NORFARIZAH_print%20cut.pdf Bakhir, Norfarizah Mohd (2020) Pemetaan Simbol Pergerakan Tarian Menghadap Rebab Dari Perspektif Alam Semula Jadi Dan Islam Melalui Alat Perakam Gerak. PhD thesis, Universiti Sains Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic NX1-820 Arts in general
spellingShingle NX1-820 Arts in general
Bakhir, Norfarizah Mohd
Pemetaan Simbol Pergerakan Tarian Menghadap Rebab Dari Perspektif Alam Semula Jadi Dan Islam Melalui Alat Perakam Gerak
description Tarian Menghadap Rebab merupakan tarian pembukaan yang wajib dilakukan untuk sebuah persembahan Makyung. Kehalusan dalam persembahan tarian Menghadap Rebab dapat dilihat dan dihayati secara visual. Akan tetapi tiada data yang melihat simbol dan corak dalam pergerakan tarian ini serta melihat pentafsiran dari segi falsafah alam semula jadi dan Arabesque. Tarian Menghadap Rebab secara makro dilihat mempunyai persamaan dengan unsur-unsur alam semula jadi berdasarkan lirik lagu dan pergerakan tarian. Penggunaan simbolisme dalam tarian Menghadap Rebab menunjukkan terdapat kaitan yang penting dengan alam semula jadi dan berkait rapat dengan unsur-unsur kepercayaan lama, seperti animisme, pengaruh Hindu dan Buddha serta agama Islam. Objektif kajian ini adalah untuk melihat pergerakan tarian Menghadap Rebab secara mikro yang dipetakan dengan menggunakan alat perakam gerak. Apabila pergerakan tarian dilakukan, simbol akan dijana. Setiap pergerakan ini akan dianalisis bagi melihat hubungan persamaan yang dihasilkan dengan falsafah alam semula jadi dan agama berpandukan garisan yang dipetakan melalui alat perakam gerak. Penggunaan teknik rakaman gerak akan memudahkan proses mendapatkan kesahihan simbol dan makna dalam tarian yang diperoleh daripada pemetaan tersebut. Kajian ini dibantu dengan penggunaan analisis kandungan deskriptif dan analisis tema bagi melihat dan memahami makna dalam persembahan tarian Menghadap Rebab. Penggunaan teori biomekanik, teori seni dan teori simbolisme akan memperkukuhkan analisis pergerakan tarian ini.
format Thesis
author Bakhir, Norfarizah Mohd
author_facet Bakhir, Norfarizah Mohd
author_sort Bakhir, Norfarizah Mohd
title Pemetaan Simbol Pergerakan Tarian Menghadap Rebab Dari Perspektif Alam Semula Jadi Dan Islam Melalui Alat Perakam Gerak
title_short Pemetaan Simbol Pergerakan Tarian Menghadap Rebab Dari Perspektif Alam Semula Jadi Dan Islam Melalui Alat Perakam Gerak
title_full Pemetaan Simbol Pergerakan Tarian Menghadap Rebab Dari Perspektif Alam Semula Jadi Dan Islam Melalui Alat Perakam Gerak
title_fullStr Pemetaan Simbol Pergerakan Tarian Menghadap Rebab Dari Perspektif Alam Semula Jadi Dan Islam Melalui Alat Perakam Gerak
title_full_unstemmed Pemetaan Simbol Pergerakan Tarian Menghadap Rebab Dari Perspektif Alam Semula Jadi Dan Islam Melalui Alat Perakam Gerak
title_sort pemetaan simbol pergerakan tarian menghadap rebab dari perspektif alam semula jadi dan islam melalui alat perakam gerak
publishDate 2020
url http://eprints.usm.my/54714/1/new%202020%20TESIS_PHD_NORFARIZAH_print%20cut.pdf
http://eprints.usm.my/54714/
_version_ 1744354461446307840
score 13.18916