Hubungan Antara Pelibatan Ibu Bapa Dan Sikap Murid Terhadap Pemahaman Bacaan Bahasa Tamil Dalam Kalangan Murid India Sekolah Menengah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap keupayaan bahasa ibunda, khususnya dari segi pemahaman bacaan Bahasa Tamil dalam kalangan murid India Malaysia. Selain itu, kajian ini juga melihat hubungan antara keupayaan Bahasa Tamil dengan dua faktor iaitu faktor sosiologi daripada aspek pelibatan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suberamaniam, Arthiletchemy
Format: Thesis
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/51834/1/ARTHILETCHEMY%20AP%20SUBERAMANIAM%20-%20TESIS.pdf
http://eprints.usm.my/51834/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.51834
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.51834 http://eprints.usm.my/51834/ Hubungan Antara Pelibatan Ibu Bapa Dan Sikap Murid Terhadap Pemahaman Bacaan Bahasa Tamil Dalam Kalangan Murid India Sekolah Menengah Suberamaniam, Arthiletchemy AC9-195 Other languages L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap keupayaan bahasa ibunda, khususnya dari segi pemahaman bacaan Bahasa Tamil dalam kalangan murid India Malaysia. Selain itu, kajian ini juga melihat hubungan antara keupayaan Bahasa Tamil dengan dua faktor iaitu faktor sosiologi daripada aspek pelibatan ibu bapa di rumah dan faktor psikologi daripada aspek sikap murid terhadap bacaan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kausal komparatif jenis retrospektif, melibatkan 455 orang murid yang terdiri daripada murid India tingkatan empat di SMK di daerah Kuala Muda/Yan, Kedah. Pemahaman bacaan murid diuji dengan menggunakan satu set Ujian Pemahaman Bacaan yang mengandungi 36 soalan aneka pilihan yang terdiri daripada 18 soalan untuk ujian pemahaman bacaan teks naratif dan 18 soalan untuk ujian pemahaman bacaan teks ekspositori. Bagi kedua-dua teks naratif dan teks ekspositori, 9 soalan terdiri daripada soalan tersurat dan 9 soalan lagi terdiri daripada soalan tersirat. Pelibatan ibu bapa diukur melalui 8 item yang diubah suai daripada instrumen oleh PISA (2015), manakala sikap murid terhadap bacaan diukur dengan menggunakan 20 item yang diubah suai daripada instrumen McKenna dan Kear (1990). Data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif (frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai) dan inferensi (Ujian-t dan analisis ANOVA dua hala). Dapatan kajian menunjukkan bahawa keupayaan Bahasa Tamil, iaitu pemahaman bacaan murid India berada pada tahap sederhana (Gred C). 2021-05 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/51834/1/ARTHILETCHEMY%20AP%20SUBERAMANIAM%20-%20TESIS.pdf Suberamaniam, Arthiletchemy (2021) Hubungan Antara Pelibatan Ibu Bapa Dan Sikap Murid Terhadap Pemahaman Bacaan Bahasa Tamil Dalam Kalangan Murid India Sekolah Menengah. PhD thesis, Perpustakaan Hamzah Sendut.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic AC9-195 Other languages
L7-991 Education (General)
spellingShingle AC9-195 Other languages
L7-991 Education (General)
Suberamaniam, Arthiletchemy
Hubungan Antara Pelibatan Ibu Bapa Dan Sikap Murid Terhadap Pemahaman Bacaan Bahasa Tamil Dalam Kalangan Murid India Sekolah Menengah
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap keupayaan bahasa ibunda, khususnya dari segi pemahaman bacaan Bahasa Tamil dalam kalangan murid India Malaysia. Selain itu, kajian ini juga melihat hubungan antara keupayaan Bahasa Tamil dengan dua faktor iaitu faktor sosiologi daripada aspek pelibatan ibu bapa di rumah dan faktor psikologi daripada aspek sikap murid terhadap bacaan. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kausal komparatif jenis retrospektif, melibatkan 455 orang murid yang terdiri daripada murid India tingkatan empat di SMK di daerah Kuala Muda/Yan, Kedah. Pemahaman bacaan murid diuji dengan menggunakan satu set Ujian Pemahaman Bacaan yang mengandungi 36 soalan aneka pilihan yang terdiri daripada 18 soalan untuk ujian pemahaman bacaan teks naratif dan 18 soalan untuk ujian pemahaman bacaan teks ekspositori. Bagi kedua-dua teks naratif dan teks ekspositori, 9 soalan terdiri daripada soalan tersurat dan 9 soalan lagi terdiri daripada soalan tersirat. Pelibatan ibu bapa diukur melalui 8 item yang diubah suai daripada instrumen oleh PISA (2015), manakala sikap murid terhadap bacaan diukur dengan menggunakan 20 item yang diubah suai daripada instrumen McKenna dan Kear (1990). Data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif (frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai) dan inferensi (Ujian-t dan analisis ANOVA dua hala). Dapatan kajian menunjukkan bahawa keupayaan Bahasa Tamil, iaitu pemahaman bacaan murid India berada pada tahap sederhana (Gred C).
format Thesis
author Suberamaniam, Arthiletchemy
author_facet Suberamaniam, Arthiletchemy
author_sort Suberamaniam, Arthiletchemy
title Hubungan Antara Pelibatan Ibu Bapa Dan Sikap Murid Terhadap Pemahaman Bacaan Bahasa Tamil Dalam Kalangan Murid India Sekolah Menengah
title_short Hubungan Antara Pelibatan Ibu Bapa Dan Sikap Murid Terhadap Pemahaman Bacaan Bahasa Tamil Dalam Kalangan Murid India Sekolah Menengah
title_full Hubungan Antara Pelibatan Ibu Bapa Dan Sikap Murid Terhadap Pemahaman Bacaan Bahasa Tamil Dalam Kalangan Murid India Sekolah Menengah
title_fullStr Hubungan Antara Pelibatan Ibu Bapa Dan Sikap Murid Terhadap Pemahaman Bacaan Bahasa Tamil Dalam Kalangan Murid India Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Hubungan Antara Pelibatan Ibu Bapa Dan Sikap Murid Terhadap Pemahaman Bacaan Bahasa Tamil Dalam Kalangan Murid India Sekolah Menengah
title_sort hubungan antara pelibatan ibu bapa dan sikap murid terhadap pemahaman bacaan bahasa tamil dalam kalangan murid india sekolah menengah
publishDate 2021
url http://eprints.usm.my/51834/1/ARTHILETCHEMY%20AP%20SUBERAMANIAM%20-%20TESIS.pdf
http://eprints.usm.my/51834/
_version_ 1726792205701480448
score 13.15806