Pembinaan Dan Kesan Modul Pintas Terhadap Motivasi Pencapaian, Kemahiran Belajar Dan Prestasi Akademik Mahasiswa Berpencapaian Rendah

Kajian ini bertujuan membina Modul PiNTAS (Program Intervensi Akademik Siswa) serta menguji kesannya terhadap motivasi pencapaian, kemahiran belajar dan prestasi akademik mahasiswa berpencapaian rendah. Fasa pertama kajian ini adalah melibatkan pembinaan Modul PiNTAS menggunakan Model Pembinaan Modu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rahman, Ahmad Razif Abd
Format: Thesis
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/51630/1/AHMAD%20RAZIF%20BIN%20ABD%20RAHMAN%20-%20TESIS.pdf
http://eprints.usm.my/51630/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan membina Modul PiNTAS (Program Intervensi Akademik Siswa) serta menguji kesannya terhadap motivasi pencapaian, kemahiran belajar dan prestasi akademik mahasiswa berpencapaian rendah. Fasa pertama kajian ini adalah melibatkan pembinaan Modul PiNTAS menggunakan Model Pembinaan Modul Sidek yang mengandungi dua fasa utama iaitu (i) Penyediaan Draf Modul, dan (ii) Mencuba dan Menilai Modul. Manakala fasa kedua kajian ini melibatkan pengujian kesan Modul PiNTAS terhadap motivasi pencapaian, kemahiran belajar dan prestasi akademik dalam kalangan mahasiswa berpencapaian rendah. Kesahan Modul PiNTAS dilaporkan pada tahap tinggi iaitu sebanyak 89.00 hasil analisis daripada sembilan orang penilai pakar. Manakala kebolehpercayaan Modul PiNTAS pula mencatatkan nilai Cronbach’s Alpha melebihi 0.70 iaitu 0.908. Reka bentuk kajian kuasi-eksperimen ujian pra dan pasca satu kumpulan digunakan dalam kajian ini. Seramai 14 responden yang terdiri dalam kalangan mahasiswa berpencapaian rendah (GPA di bawah 2.5) daripada tiga buah universiti awam telah dilibatkan. Modul PiNTAS menggunakan pendekatan kaunseling (6 sesi) dan bimbingan (3 sesi) yang merentasi tiga fasa utama iaitu, Pengesanan, Pemulihan dan Pengupayaan. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dan Instrumen Kemahiran Belajar (IKB) digunakan untuk mengukur motivasi pencapaian dan kemahiran belajar responden. Manakala prestasi akademik diukur melalui perbandingan keputusan peperiksaan akhir responden