Pembinaan Dan Kesan Modul Pintas Terhadap Motivasi Pencapaian, Kemahiran Belajar Dan Prestasi Akademik Mahasiswa Berpencapaian Rendah
Kajian ini bertujuan membina Modul PiNTAS (Program Intervensi Akademik Siswa) serta menguji kesannya terhadap motivasi pencapaian, kemahiran belajar dan prestasi akademik mahasiswa berpencapaian rendah. Fasa pertama kajian ini adalah melibatkan pembinaan Modul PiNTAS menggunakan Model Pembinaan Modu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/51630/1/AHMAD%20RAZIF%20BIN%20ABD%20RAHMAN%20-%20TESIS.pdf http://eprints.usm.my/51630/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan membina Modul PiNTAS (Program Intervensi Akademik Siswa) serta menguji kesannya terhadap motivasi pencapaian, kemahiran belajar dan prestasi akademik mahasiswa berpencapaian rendah. Fasa pertama kajian ini adalah melibatkan pembinaan Modul PiNTAS menggunakan Model Pembinaan Modul Sidek yang mengandungi dua fasa utama iaitu (i) Penyediaan Draf Modul, dan (ii) Mencuba dan Menilai Modul. Manakala fasa kedua kajian ini melibatkan pengujian kesan Modul PiNTAS terhadap motivasi pencapaian, kemahiran belajar dan prestasi akademik dalam kalangan mahasiswa berpencapaian rendah. Kesahan Modul PiNTAS dilaporkan pada tahap tinggi iaitu sebanyak 89.00 hasil analisis daripada sembilan orang penilai pakar. Manakala kebolehpercayaan Modul PiNTAS pula mencatatkan nilai Cronbach’s Alpha melebihi 0.70 iaitu 0.908. Reka bentuk kajian kuasi-eksperimen ujian pra dan pasca satu kumpulan digunakan dalam kajian ini. Seramai 14 responden yang terdiri dalam kalangan mahasiswa berpencapaian rendah (GPA di bawah 2.5) daripada tiga buah universiti awam telah dilibatkan. Modul PiNTAS menggunakan pendekatan kaunseling (6 sesi) dan bimbingan (3 sesi) yang merentasi tiga fasa utama iaitu, Pengesanan, Pemulihan dan Pengupayaan. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dan Instrumen Kemahiran Belajar (IKB) digunakan untuk mengukur motivasi pencapaian dan kemahiran belajar responden. Manakala prestasi akademik diukur melalui perbandingan keputusan peperiksaan akhir responden |
---|