Persepsi guru Bahasa Melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara

Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru bahasa Melayu di daerah Julau terhadap tahap bimbingan Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Tahap bimbingan terbahagi kepada enam dimensi iaitu guru sebagai perancang, pengawal, pembimbing, pendorong...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Uset, Kana anak, Mahamod, Zamri
Other Authors: Abu, Norsofiah Bakar
Format: Book Section
Language:English
Published: Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/46540/1/ART%2025.pdf
http://eprints.usm.my/46540/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.46540
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.46540 http://eprints.usm.my/46540/ Persepsi guru Bahasa Melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara Uset, Kana anak Mahamod, Zamri P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru bahasa Melayu di daerah Julau terhadap tahap bimbingan Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Tahap bimbingan terbahagi kepada enam dimensi iaitu guru sebagai perancang, pengawal, pembimbing, pendorong, penilai dan pemantau berterusan kepada murid untuk kekal sebagai pembelajar aktif dalam pembelajaran bahasa Melayu. Seramai 65 orang guru bahasa Melayu yang mengajar di 15 buah sekolah rendah, sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan tiga buah sekolah menengah harian daerah Julau telah dipilih sebagai sampel kajian. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan menggunakan borang kaji selidik sebagai alat instrumen kajian. Data dianalisis menggunakan Statistical Package For Science Social (SPSS) versi 23.0 untuk pemerihalan data deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif digunakan untuk melihat min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa nilai purata min keseluruhan bagi tahap bimbingan jurulatih SISC+ terhadap PdPc guru bahasa Melayu pada tahap yang sederhana dengan skor min 3.20 dan sisihan piawai 0.07. Sementara tahap bimbingan yang paling tinggi daripada 6 aspek impak bimbing ialah tahap bimbingan pembelajaran bahasa Melayu dengan nilai min 4.29, manakala sisihan piawai 0.40. Selain itu, dapatan kajian turut mendapati bahawa tahap bimbingan jurulatih SISC+ terhadap murid sebagai pembelajar aktif dalam PdPc juga pada tahap sederhana dengan min 3.04 dan sisihan piawai 0.64. Ujian t yang dijalankan mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara penerimaan bimbingan mengikut jantina manakala hasil ujian ANOVA pula mendapati bahawa tidak wujud hubungan di antara tahap bimbingan dengan opsyen guru tetapi terdapat kesan kekerapan bimbingan yang signifikan terhadap tahap bimbingan jurulatih SISC+. Hasil kajian mendapati guru-guru bahasa Melayu di daerah Julau memberikan respons yang positif terhadap bimbingan jurulatih SISC+. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan Abu, Norsofiah Bakar Yusoff, Radiah Zainal, Muhammad Zuhair Mohamad, Wan Azni Wan Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/46540/1/ART%2025.pdf Uset, Kana anak and Mahamod, Zamri Persepsi guru Bahasa Melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara. In: Linguistik Bahasa dan Pendidikan. Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 185-200. ISBN 9789674614331
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar
spellingShingle P101-410 Language. Linguistic theory. Comparative grammar
Uset, Kana anak
Mahamod, Zamri
Persepsi guru Bahasa Melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru bahasa Melayu di daerah Julau terhadap tahap bimbingan Pembimbing Pakar Peningkatan Sekolah (SISC+) dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Tahap bimbingan terbahagi kepada enam dimensi iaitu guru sebagai perancang, pengawal, pembimbing, pendorong, penilai dan pemantau berterusan kepada murid untuk kekal sebagai pembelajar aktif dalam pembelajaran bahasa Melayu. Seramai 65 orang guru bahasa Melayu yang mengajar di 15 buah sekolah rendah, sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan tiga buah sekolah menengah harian daerah Julau telah dipilih sebagai sampel kajian. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan menggunakan borang kaji selidik sebagai alat instrumen kajian. Data dianalisis menggunakan Statistical Package For Science Social (SPSS) versi 23.0 untuk pemerihalan data deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif digunakan untuk melihat min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa nilai purata min keseluruhan bagi tahap bimbingan jurulatih SISC+ terhadap PdPc guru bahasa Melayu pada tahap yang sederhana dengan skor min 3.20 dan sisihan piawai 0.07. Sementara tahap bimbingan yang paling tinggi daripada 6 aspek impak bimbing ialah tahap bimbingan pembelajaran bahasa Melayu dengan nilai min 4.29, manakala sisihan piawai 0.40. Selain itu, dapatan kajian turut mendapati bahawa tahap bimbingan jurulatih SISC+ terhadap murid sebagai pembelajar aktif dalam PdPc juga pada tahap sederhana dengan min 3.04 dan sisihan piawai 0.64. Ujian t yang dijalankan mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara penerimaan bimbingan mengikut jantina manakala hasil ujian ANOVA pula mendapati bahawa tidak wujud hubungan di antara tahap bimbingan dengan opsyen guru tetapi terdapat kesan kekerapan bimbingan yang signifikan terhadap tahap bimbingan jurulatih SISC+. Hasil kajian mendapati guru-guru bahasa Melayu di daerah Julau memberikan respons yang positif terhadap bimbingan jurulatih SISC+.
author2 Abu, Norsofiah Bakar
author_facet Abu, Norsofiah Bakar
Uset, Kana anak
Mahamod, Zamri
format Book Section
author Uset, Kana anak
Mahamod, Zamri
author_sort Uset, Kana anak
title Persepsi guru Bahasa Melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara
title_short Persepsi guru Bahasa Melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara
title_full Persepsi guru Bahasa Melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara
title_fullStr Persepsi guru Bahasa Melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara
title_full_unstemmed Persepsi guru Bahasa Melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara
title_sort persepsi guru bahasa melayu terhadap tahap bimbingan pembimbing pakar peningkatan sekolah dalam pengajaran dan pemudahcara
publisher Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan
url http://eprints.usm.my/46540/1/ART%2025.pdf
http://eprints.usm.my/46540/
_version_ 1665895543265558528
score 13.160551