Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru

Pada masa ini aspek keperkasaan dan kecemerlangan kepimpinan sekolah menjadi agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia. Kepimpinan sekolah perlu sentiasa dinamik dan inovatif bagi memastikan misi dan visi sekolah serta dasar pendidikan negara tercapai. Kerajaan telah mempromosikan program pembangu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Alias, Nur Syafiqa, Hamzah, Mohd Izham Mohd
Other Authors: Kadir, Nadhrah A
Format: Book Section
Language:English
Published: School of Social Sciences, USM 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/41188/1/ART_104.pdf
http://eprints.usm.my/41188/
http://www.sspis.usm.my
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.41188
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.41188 http://eprints.usm.my/41188/ Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru Alias, Nur Syafiqa Hamzah, Mohd Izham Mohd H1-99 Social sciences (General) Pada masa ini aspek keperkasaan dan kecemerlangan kepimpinan sekolah menjadi agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia. Kepimpinan sekolah perlu sentiasa dinamik dan inovatif bagi memastikan misi dan visi sekolah serta dasar pendidikan negara tercapai. Kerajaan telah mempromosikan program pembangunan profesionalisme secara berterusan bagi guru-guru yang sedia ada sebagai satu langkah untuk melengkapkan diri guru dengan pengetahuan, kemahiran, nilai dan amalan professional keguruan. Kertas konsep ini membincangkan tentang amalan kepimpinan lestari pentadbir sekolah dalam pelaksanaan pembangunan kompetensi profesionalisme guru berdasarkan kajian lepas. Perbincangan ini turut meliputi kepimpinan lestari dan model pembangunan profesionalisme berterusan. Antara aspek yang perlu diberi perhatian dalam pembangunan profesionalisme guru ialah memenuhi keperluan guru, kepakaran fasilitator, pendekatan pembelajaran aktif, peranan pihak pentadbir sekolah dan penglibatan berterusan guru dalam pembelajaran professional.Sebagai penambahbaikan, kertas konsep ini mengutarakan beberapa cadangan bagi memastikan program pembangunan profesionalisme guru dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan. School of Social Sciences, USM Kadir, Nadhrah A Rahmat, Siti Rahyla Mohd, Azmil Tayeb Mohd, Saidatulakmal 2017 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/41188/1/ART_104.pdf Alias, Nur Syafiqa and Hamzah, Mohd Izham Mohd (2017) Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru. In: Social Sciences Postgraduate International Seminar (SSPIS) 2017. School of Social Sciences, USM, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 760-766. ISBN 9789671544013 http://www.sspis.usm.my
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic H1-99 Social sciences (General)
spellingShingle H1-99 Social sciences (General)
Alias, Nur Syafiqa
Hamzah, Mohd Izham Mohd
Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru
description Pada masa ini aspek keperkasaan dan kecemerlangan kepimpinan sekolah menjadi agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia. Kepimpinan sekolah perlu sentiasa dinamik dan inovatif bagi memastikan misi dan visi sekolah serta dasar pendidikan negara tercapai. Kerajaan telah mempromosikan program pembangunan profesionalisme secara berterusan bagi guru-guru yang sedia ada sebagai satu langkah untuk melengkapkan diri guru dengan pengetahuan, kemahiran, nilai dan amalan professional keguruan. Kertas konsep ini membincangkan tentang amalan kepimpinan lestari pentadbir sekolah dalam pelaksanaan pembangunan kompetensi profesionalisme guru berdasarkan kajian lepas. Perbincangan ini turut meliputi kepimpinan lestari dan model pembangunan profesionalisme berterusan. Antara aspek yang perlu diberi perhatian dalam pembangunan profesionalisme guru ialah memenuhi keperluan guru, kepakaran fasilitator, pendekatan pembelajaran aktif, peranan pihak pentadbir sekolah dan penglibatan berterusan guru dalam pembelajaran professional.Sebagai penambahbaikan, kertas konsep ini mengutarakan beberapa cadangan bagi memastikan program pembangunan profesionalisme guru dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan.
author2 Kadir, Nadhrah A
author_facet Kadir, Nadhrah A
Alias, Nur Syafiqa
Hamzah, Mohd Izham Mohd
format Book Section
author Alias, Nur Syafiqa
Hamzah, Mohd Izham Mohd
author_sort Alias, Nur Syafiqa
title Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru
title_short Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru
title_full Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru
title_fullStr Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru
title_full_unstemmed Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru
title_sort amalan kepimpinan lestari pentadbir sekolah dalam pembangunan kompetensi profesionalisme berterusan guru
publisher School of Social Sciences, USM
publishDate 2017
url http://eprints.usm.my/41188/1/ART_104.pdf
http://eprints.usm.my/41188/
http://www.sspis.usm.my
_version_ 1643710153033252864
score 13.160551