Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru
Pada masa ini aspek keperkasaan dan kecemerlangan kepimpinan sekolah menjadi agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia. Kepimpinan sekolah perlu sentiasa dinamik dan inovatif bagi memastikan misi dan visi sekolah serta dasar pendidikan negara tercapai. Kerajaan telah mempromosikan program pembangu...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
School of Social Sciences, USM
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/41188/1/ART_104.pdf http://eprints.usm.my/41188/ http://www.sspis.usm.my |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usm.eprints.41188 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.41188 http://eprints.usm.my/41188/ Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru Alias, Nur Syafiqa Hamzah, Mohd Izham Mohd H1-99 Social sciences (General) Pada masa ini aspek keperkasaan dan kecemerlangan kepimpinan sekolah menjadi agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia. Kepimpinan sekolah perlu sentiasa dinamik dan inovatif bagi memastikan misi dan visi sekolah serta dasar pendidikan negara tercapai. Kerajaan telah mempromosikan program pembangunan profesionalisme secara berterusan bagi guru-guru yang sedia ada sebagai satu langkah untuk melengkapkan diri guru dengan pengetahuan, kemahiran, nilai dan amalan professional keguruan. Kertas konsep ini membincangkan tentang amalan kepimpinan lestari pentadbir sekolah dalam pelaksanaan pembangunan kompetensi profesionalisme guru berdasarkan kajian lepas. Perbincangan ini turut meliputi kepimpinan lestari dan model pembangunan profesionalisme berterusan. Antara aspek yang perlu diberi perhatian dalam pembangunan profesionalisme guru ialah memenuhi keperluan guru, kepakaran fasilitator, pendekatan pembelajaran aktif, peranan pihak pentadbir sekolah dan penglibatan berterusan guru dalam pembelajaran professional.Sebagai penambahbaikan, kertas konsep ini mengutarakan beberapa cadangan bagi memastikan program pembangunan profesionalisme guru dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan. School of Social Sciences, USM Kadir, Nadhrah A Rahmat, Siti Rahyla Mohd, Azmil Tayeb Mohd, Saidatulakmal 2017 Book Section PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/41188/1/ART_104.pdf Alias, Nur Syafiqa and Hamzah, Mohd Izham Mohd (2017) Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru. In: Social Sciences Postgraduate International Seminar (SSPIS) 2017. School of Social Sciences, USM, Pulau Pinang, Malaysia, pp. 760-766. ISBN 9789671544013 http://www.sspis.usm.my |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
H1-99 Social sciences (General) |
spellingShingle |
H1-99 Social sciences (General) Alias, Nur Syafiqa Hamzah, Mohd Izham Mohd Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru |
description |
Pada masa ini aspek keperkasaan dan kecemerlangan kepimpinan sekolah menjadi agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia. Kepimpinan sekolah perlu sentiasa dinamik dan inovatif bagi memastikan misi dan visi sekolah serta dasar pendidikan negara tercapai. Kerajaan telah mempromosikan program pembangunan profesionalisme secara berterusan bagi guru-guru yang sedia ada sebagai satu langkah untuk melengkapkan diri guru dengan pengetahuan, kemahiran, nilai dan amalan professional keguruan. Kertas konsep ini membincangkan tentang amalan kepimpinan lestari pentadbir sekolah dalam pelaksanaan pembangunan kompetensi profesionalisme guru berdasarkan
kajian lepas. Perbincangan ini turut meliputi kepimpinan lestari dan model pembangunan profesionalisme berterusan. Antara aspek yang perlu diberi perhatian dalam pembangunan profesionalisme guru ialah memenuhi keperluan guru, kepakaran fasilitator, pendekatan pembelajaran aktif, peranan pihak pentadbir sekolah dan penglibatan berterusan guru dalam pembelajaran professional.Sebagai
penambahbaikan, kertas konsep ini mengutarakan beberapa cadangan bagi memastikan program pembangunan profesionalisme guru dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan dan mencapai matlamat yang telah ditetapkan. |
author2 |
Kadir, Nadhrah A |
author_facet |
Kadir, Nadhrah A Alias, Nur Syafiqa Hamzah, Mohd Izham Mohd |
format |
Book Section |
author |
Alias, Nur Syafiqa Hamzah, Mohd Izham Mohd |
author_sort |
Alias, Nur Syafiqa |
title |
Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru |
title_short |
Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru |
title_full |
Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru |
title_fullStr |
Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru |
title_full_unstemmed |
Amalan Kepimpinan Lestari Pentadbir Sekolah dalam Pembangunan Kompetensi Profesionalisme Berterusan Guru |
title_sort |
amalan kepimpinan lestari pentadbir sekolah dalam pembangunan kompetensi profesionalisme berterusan guru |
publisher |
School of Social Sciences, USM |
publishDate |
2017 |
url |
http://eprints.usm.my/41188/1/ART_104.pdf http://eprints.usm.my/41188/ http://www.sspis.usm.my |
_version_ |
1643710153033252864 |
score |
13.160551 |