Kualiti Guru Permulaan Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari Perspektif Pentadbir Sekolah (Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher Training Institute: A Survey From The Perspective Of School Administrators)

Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan kepuasan pihak pentadbir sekolah terhadap guru permulaan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) dan guru permulaan Kursus Diploma Perguruan Malaysia (KDPM) keluaran sebuah institut perguruan di Malaysia. Kumpulan guru permulaan ini mula berkhidmat seba...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Chee , Kim Mang
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34391/1/JPP23-3_KUALITI_GURU.pdf
http://eprints.usm.my/34391/
http://apjee.usm.my/APJEE_23_2008/JPP23-3_KUALITI%20GURU.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.34391
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.34391 http://eprints.usm.my/34391/ Kualiti Guru Permulaan Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari Perspektif Pentadbir Sekolah (Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher Training Institute: A Survey From The Perspective Of School Administrators) Chee , Kim Mang LB2300 Higher Education Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan kepuasan pihak pentadbir sekolah terhadap guru permulaan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) dan guru permulaan Kursus Diploma Perguruan Malaysia (KDPM) keluaran sebuah institut perguruan di Malaysia. Kumpulan guru permulaan ini mula berkhidmat sebagai guru sekolah selama enam bulan pertama mereka ditempatkan ke sekolah-sekolah di seluruh Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk tinjauan. Data dikutip dengan menggunakan instrumen Soal Selidik Kepuasan Pelanggan (SSKP). Kaedah persampelan rawak bersistematik digunakan dalam kajian ini. Sebanyak 105 set soal selidik telah diposkan ke sekolah-sekolah di mana guru permulaan ditempatkan di seluruh Malaysia. Sebanyak 83 (79.1%) set soal selidik telah dikembalikan oleh pentadbir-pentadbir sekolah. Kertas kerja ini akan membincangkan tahap kepuasan pihak pentadbir sekolah terhadap empat aspek iaitu: (i) kualiti diri; (ii) pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah; (iii) pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah; dan (iv) pengurusan kerja di mana guru permulaan itu ditempatkan. Beberapa isu, cabaran dan harapan yang disuarakan oleh pihak pentadbir tentang guru permulaan keluaran institut perguruan juga dibincangkan. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2008 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34391/1/JPP23-3_KUALITI_GURU.pdf Chee , Kim Mang (2008) Kualiti Guru Permulaan Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari Perspektif Pentadbir Sekolah (Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher Training Institute: A Survey From The Perspective Of School Administrators). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 23 (1). pp. 1-19. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_23_2008/JPP23-3_KUALITI%20GURU.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Chee , Kim Mang
Kualiti Guru Permulaan Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari Perspektif Pentadbir Sekolah (Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher Training Institute: A Survey From The Perspective Of School Administrators)
description Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan kepuasan pihak pentadbir sekolah terhadap guru permulaan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) dan guru permulaan Kursus Diploma Perguruan Malaysia (KDPM) keluaran sebuah institut perguruan di Malaysia. Kumpulan guru permulaan ini mula berkhidmat sebagai guru sekolah selama enam bulan pertama mereka ditempatkan ke sekolah-sekolah di seluruh Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk tinjauan. Data dikutip dengan menggunakan instrumen Soal Selidik Kepuasan Pelanggan (SSKP). Kaedah persampelan rawak bersistematik digunakan dalam kajian ini. Sebanyak 105 set soal selidik telah diposkan ke sekolah-sekolah di mana guru permulaan ditempatkan di seluruh Malaysia. Sebanyak 83 (79.1%) set soal selidik telah dikembalikan oleh pentadbir-pentadbir sekolah. Kertas kerja ini akan membincangkan tahap kepuasan pihak pentadbir sekolah terhadap empat aspek iaitu: (i) kualiti diri; (ii) pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah; (iii) pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah; dan (iv) pengurusan kerja di mana guru permulaan itu ditempatkan. Beberapa isu, cabaran dan harapan yang disuarakan oleh pihak pentadbir tentang guru permulaan keluaran institut perguruan juga dibincangkan.
format Article
author Chee , Kim Mang
author_facet Chee , Kim Mang
author_sort Chee , Kim Mang
title Kualiti Guru Permulaan Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari Perspektif Pentadbir Sekolah (Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher Training Institute: A Survey From The Perspective Of School Administrators)
title_short Kualiti Guru Permulaan Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari Perspektif Pentadbir Sekolah (Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher Training Institute: A Survey From The Perspective Of School Administrators)
title_full Kualiti Guru Permulaan Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari Perspektif Pentadbir Sekolah (Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher Training Institute: A Survey From The Perspective Of School Administrators)
title_fullStr Kualiti Guru Permulaan Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari Perspektif Pentadbir Sekolah (Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher Training Institute: A Survey From The Perspective Of School Administrators)
title_full_unstemmed Kualiti Guru Permulaan Keluaran Sebuah Institut Perguruan: Satu Tinjauan Dari Perspektif Pentadbir Sekolah (Quality Of Beginning Teachers Of A Teacher Training Institute: A Survey From The Perspective Of School Administrators)
title_sort kualiti guru permulaan keluaran sebuah institut perguruan: satu tinjauan dari perspektif pentadbir sekolah (quality of beginning teachers of a teacher training institute: a survey from the perspective of school administrators)
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2008
url http://eprints.usm.my/34391/1/JPP23-3_KUALITI_GURU.pdf
http://eprints.usm.my/34391/
http://apjee.usm.my/APJEE_23_2008/JPP23-3_KUALITI%20GURU.pdf
_version_ 1643708195556818944
score 13.160551