Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan Pencapaian Akademik Di Kalangan Mahasiswa Melayu
Artikel ini melaporkan tentang pembinaan soal selidik 46 item berkenaan malu dan kajian yang dijalankan untuk menentukan tahap perhubungan malu dan pencapaian akademik di kalangan mahasiswa Melayu. Sejumlah 140 pelajar (63 lelaki dan 77 perempuan) yang berumur antara 20 hingga 36 tahun telah diam...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/34322/1/JPP10rashid_%28153-167%29B.pdf http://eprints.usm.my/34322/ http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP10rashid%20(153-167)B.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usm.eprints.34322 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.34322 http://eprints.usm.my/34322/ Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan Pencapaian Akademik Di Kalangan Mahasiswa Melayu Mohamed, Abdul Rashid Hamzah, Mohamad Daud LB2300 Higher Education Artikel ini melaporkan tentang pembinaan soal selidik 46 item berkenaan malu dan kajian yang dijalankan untuk menentukan tahap perhubungan malu dan pencapaian akademik di kalangan mahasiswa Melayu. Sejumlah 140 pelajar (63 lelaki dan 77 perempuan) yang berumur antara 20 hingga 36 tahun telah diambil sebagai sampel dalam kajian ini. Daripada jumlah itu, 56 orang adalah pelajar tahun kedua, 79 orang pelajar tahun ketiga dan 5 orang pelajar tahun keempat. Seramai 43 orang adalah pelajar sains dan 97 orang pelajar sastera. Pelajar-pelajar ini datangnya daripada berbagai-bagai latar belakang seperti Sastera, Pengajian Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Geografi, Perniagaan, Matematik, Biologi dan Kimia. Dapatan kajian menunjukkan soal selidik yang digunakan mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi dengan koefisien Cronbach Alpha 0.9. Lima faktor berkenaan malu telah diperoleh. Ia diistilahkan sebagai: (a) kesekatlakuan wibawa, (b) kesekatlakuan sosial, (c) persepsi sinis, (d) pengelakan sosial dan (e) kebimbangan komunikasi-interaktif. Malu mempunyai korelasi negatif yang rendah (–0.23) dengan keputusan purata nilai gred (PNG) semester yang sebelumnya dan korelasi negatif yang sama (0.22) dengan purata nilai gred keseluruhan (PNGK). Terdapat korelasi negatif yang rendah antara Kesekatlakuan Wibawa dengan PNG (–0.27). Keduadua Kesekatlakuan Sosial dan Kebimbangan Komunikasi-Interaktif mempunyai korelasi yang lebih rendah dengan PNG (SI = –0.21; Ic-A = –0.14) dan PNGK (SI = –0.17; Ic-A = –0.12). Tidak terdapat korelasi antara Persepsi Sinis dan Pengelakan Sosial dengan PNG (PS = –0.01; PSs = 0.09) dan PNGK (CP = –0.06; SE = 0.09). Secara keseluruhannya arah korelasi antara malu dengan pencapaian akademik adalah negatif. Walau bagaimanapun, trend aspek Pengelakan Sosial adalah positif. Ini menunjukkan walaupun malu mempunyai hubungan negatif dengan pencapaian akademik, pelajar yang pemalu boleh meningkatkan pencapaian akademik mereka jika dapat menggunakan strategi yang sesuai dengan naluri Pengelakan Sosial seperti berkomunikasi dengan pensyarah, rakan kursus melalui e-mel dan melayari laman web untuk mendapatkan sumber maklumat kursus tambahan secara peribadi. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2005 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34322/1/JPP10rashid_%28153-167%29B.pdf Mohamed, Abdul Rashid and Hamzah, Mohamad Daud (2005) Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan Pencapaian Akademik Di Kalangan Mahasiswa Melayu. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 20 (1). pp. 1-15. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP10rashid%20(153-167)B.pdf |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education Mohamed, Abdul Rashid Hamzah, Mohamad Daud Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan Pencapaian Akademik Di Kalangan Mahasiswa Melayu |
description |
Artikel ini melaporkan tentang pembinaan soal selidik 46 item berkenaan malu
dan kajian yang dijalankan untuk menentukan tahap perhubungan malu dan pencapaian
akademik di kalangan mahasiswa Melayu. Sejumlah 140 pelajar (63 lelaki dan 77
perempuan) yang berumur antara 20 hingga 36 tahun telah diambil sebagai sampel dalam
kajian ini. Daripada jumlah itu, 56 orang adalah pelajar tahun kedua, 79 orang pelajar
tahun ketiga dan 5 orang pelajar tahun keempat. Seramai 43 orang adalah pelajar sains
dan 97 orang pelajar sastera. Pelajar-pelajar ini datangnya daripada berbagai-bagai latar
belakang seperti Sastera, Pengajian Melayu, Bahasa Inggeris, Sejarah, Geografi,
Perniagaan, Matematik, Biologi dan Kimia. Dapatan kajian menunjukkan soal selidik
yang digunakan mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi dengan koefisien Cronbach
Alpha 0.9. Lima faktor berkenaan malu telah diperoleh. Ia diistilahkan sebagai: (a)
kesekatlakuan wibawa, (b) kesekatlakuan sosial, (c) persepsi sinis, (d) pengelakan sosial
dan (e) kebimbangan komunikasi-interaktif. Malu mempunyai korelasi negatif yang
rendah (–0.23) dengan keputusan purata nilai gred (PNG) semester yang sebelumnya dan
korelasi negatif yang sama (0.22) dengan purata nilai gred keseluruhan (PNGK). Terdapat
korelasi negatif yang rendah antara Kesekatlakuan Wibawa dengan PNG (–0.27). Keduadua Kesekatlakuan Sosial dan Kebimbangan Komunikasi-Interaktif mempunyai korelasi
yang lebih rendah dengan PNG (SI = –0.21; Ic-A = –0.14) dan PNGK (SI = –0.17; Ic-A =
–0.12). Tidak terdapat korelasi antara Persepsi Sinis dan Pengelakan Sosial dengan PNG
(PS = –0.01; PSs = 0.09) dan PNGK (CP = –0.06; SE = 0.09). Secara keseluruhannya
arah korelasi antara malu dengan pencapaian akademik adalah negatif. Walau
bagaimanapun, trend aspek Pengelakan Sosial adalah positif. Ini menunjukkan walaupun
malu mempunyai hubungan negatif dengan pencapaian akademik, pelajar yang pemalu
boleh meningkatkan pencapaian akademik mereka jika dapat menggunakan strategi yang
sesuai dengan naluri Pengelakan Sosial seperti berkomunikasi dengan pensyarah, rakan
kursus melalui e-mel dan melayari laman web untuk mendapatkan sumber maklumat
kursus tambahan secara peribadi. |
format |
Article |
author |
Mohamed, Abdul Rashid Hamzah, Mohamad Daud |
author_facet |
Mohamed, Abdul Rashid Hamzah, Mohamad Daud |
author_sort |
Mohamed, Abdul Rashid |
title |
Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan
Pencapaian Akademik Di Kalangan
Mahasiswa Melayu |
title_short |
Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan
Pencapaian Akademik Di Kalangan
Mahasiswa Melayu |
title_full |
Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan
Pencapaian Akademik Di Kalangan
Mahasiswa Melayu |
title_fullStr |
Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan
Pencapaian Akademik Di Kalangan
Mahasiswa Melayu |
title_full_unstemmed |
Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan
Pencapaian Akademik Di Kalangan
Mahasiswa Melayu |
title_sort |
kajian korelasi emosi malu dengan
pencapaian akademik di kalangan
mahasiswa melayu |
publisher |
Penerbit Universiti Sains Malaysia |
publishDate |
2005 |
url |
http://eprints.usm.my/34322/1/JPP10rashid_%28153-167%29B.pdf http://eprints.usm.my/34322/ http://apjee.usm.my/APJEE_20_2005/JPP10rashid%20(153-167)B.pdf |
_version_ |
1643708174789771264 |
score |
13.160551 |