The Learning Approach Of Pre University Students And Its Relationship With Their Performance In Mendelian Genetics

Semakin ramai ahli pendidik serta pengkaji menganjur penggunaan secara meluas pelbagai strategi kognitif serta metakognitif dalam usaha untuk meningkatkan pembelajaran dan pemikiran pelajar. Efikasi pembelajaran pelajar sebahagiannya ditentukan oleh kebolehan mereka dalam menangani tuntutan kogni...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Syed Idros, Sharifah Norhaidah, Abdul Rahim, Mardiana
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/34220/1/Jilid_19_Artikel_05.pdf
http://eprints.usm.my/34220/
http://apjee.usm.my/JPP_19_2004/Jilid%2019%20Artikel%2005.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Semakin ramai ahli pendidik serta pengkaji menganjur penggunaan secara meluas pelbagai strategi kognitif serta metakognitif dalam usaha untuk meningkatkan pembelajaran dan pemikiran pelajar. Efikasi pembelajaran pelajar sebahagiannya ditentukan oleh kebolehan mereka dalam menangani tuntutan kognitif serta konteks pembelajaran (Shuell 1986; Snowman 1986). Pelajar-pelajar yang boleh mengenal pasti secara jelas gol pembelajaran mereka lebih berkebolehan untuk mencapai kejayaan dan juga lebih berupaya untuk memantau kemajuan sendiri, dan dengan ini menjadi lebih berefikasi jika dibandingkan dengan rakan mereka yang tiada kebolehan tersebut.