Pembelajaran Sejarah Di Institusi Pengajian Tinggi

Bilangan pelajar yang bermajor dan berminor dalam Sejarah di peringkat pengajian tinggi kian meningkat tahun demi tahun. Ramai di antara mereka masih terbawa bawa dengan cara pentbelajaran sejarah di peringkat sekolah, yang menekankan pembelajaran dan jawapan kepada soalan-soalan sejarah secara s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salleh, Badriyah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1989
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33741/1/Jilid_10_Artikel_02.pdf
http://eprints.usm.my/33741/
http://apjee.usm.my/JPP_10_1989/Jilid%2010%20Artikel%2002.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Bilangan pelajar yang bermajor dan berminor dalam Sejarah di peringkat pengajian tinggi kian meningkat tahun demi tahun. Ramai di antara mereka masih terbawa bawa dengan cara pentbelajaran sejarah di peringkat sekolah, yang menekankan pembelajaran dan jawapan kepada soalan-soalan sejarah secara streotype. Mereka masih mengharapkan supaya pensyarah-pensyarah menyuapkan segala-segalanya termasuklah nota-nota kuliah. Mereka masih terpengaruh dengan orientasi peperiksaan di sekolah-sekolah, iaitu mengenalpasti soalan- soalan yang popular dan menyediakan jawapan-jawapan yang khusus