Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*

Dalam rencana ini ada diteranglcan suatu teori pembelajaran baru yang dibentuk dengan menggunakan idea-idea psikologi negara-negara Asia. Ada ditafsirkan bahawa pembelajaran ialah jenis tingkahlaku atau tindakan untuk mengurangkan kejahilan. Proses pembelajaran juga dibahagikan kepada tiga jenis:...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: K. Loganathan, K. Loganathan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1985
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33597/1/jilid_07_artikel_04.pdf
http://eprints.usm.my/33597/
http://apjee.usm.my/JPP_07_1985/jilid%2007%20artikel%2004.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.33597
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.33597 http://eprints.usm.my/33597/ Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.* K. Loganathan, K. Loganathan LB2300 Higher Education Dalam rencana ini ada diteranglcan suatu teori pembelajaran baru yang dibentuk dengan menggunakan idea-idea psikologi negara-negara Asia. Ada ditafsirkan bahawa pembelajaran ialah jenis tingkahlaku atau tindakan untuk mengurangkan kejahilan. Proses pembelajaran juga dibahagikan kepada tiga jenis: pembelajaran <:>(' ~ dan -~ . Pembelajaran ~ ialah hampir sama dengan pembelajaran instrumental yang telah dikaji oleh ahli-ahli psikologi behaviorisma. Pembelajaran {3 ialah pembelajaran mengenai diri sendiri, di mana beberapa tindakan dilakukan untuk mendapat kefahaman mendalam mengenai diri sendiri. Pembelajaran ·(l ialah pembelajaran jenis berbentuk ugama atau falsafah. Teori pembelajaran ini juga dikaitkan kepada suatu teori penanggapan yang hampir sama dengan teori penanggapan Ciestalt. Tetapi dalam teori ini, penanggapan menyeluruh mengenai dunia, kehidupan dan sebagainya (dipanggil T-URU) ditekanKan kerana 1nilah yang menentukan sikap-sikap 'moral' seseorang dalam kehidupan seharian. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1985 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33597/1/jilid_07_artikel_04.pdf K. Loganathan, K. Loganathan (1985) Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 7 (1). pp. 1-7. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_07_1985/jilid%2007%20artikel%2004.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
K. Loganathan, K. Loganathan
Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*
description Dalam rencana ini ada diteranglcan suatu teori pembelajaran baru yang dibentuk dengan menggunakan idea-idea psikologi negara-negara Asia. Ada ditafsirkan bahawa pembelajaran ialah jenis tingkahlaku atau tindakan untuk mengurangkan kejahilan. Proses pembelajaran juga dibahagikan kepada tiga jenis: pembelajaran <:>(' ~ dan -~ . Pembelajaran ~ ialah hampir sama dengan pembelajaran instrumental yang telah dikaji oleh ahli-ahli psikologi behaviorisma. Pembelajaran {3 ialah pembelajaran mengenai diri sendiri, di mana beberapa tindakan dilakukan untuk mendapat kefahaman mendalam mengenai diri sendiri. Pembelajaran ·(l ialah pembelajaran jenis berbentuk ugama atau falsafah. Teori pembelajaran ini juga dikaitkan kepada suatu teori penanggapan yang hampir sama dengan teori penanggapan Ciestalt. Tetapi dalam teori ini, penanggapan menyeluruh mengenai dunia, kehidupan dan sebagainya (dipanggil T-URU) ditekanKan kerana 1nilah yang menentukan sikap-sikap 'moral' seseorang dalam kehidupan seharian.
format Article
author K. Loganathan, K. Loganathan
author_facet K. Loganathan, K. Loganathan
author_sort K. Loganathan, K. Loganathan
title Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*
title_short Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*
title_full Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*
title_fullStr Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*
title_full_unstemmed Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*
title_sort agamic pscyhology, social interaction and learning.*
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 1985
url http://eprints.usm.my/33597/1/jilid_07_artikel_04.pdf
http://eprints.usm.my/33597/
http://apjee.usm.my/JPP_07_1985/jilid%2007%20artikel%2004.pdf
_version_ 1643707969301381120
score 13.209306