Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*
Dalam rencana ini ada diteranglcan suatu teori pembelajaran baru yang dibentuk dengan menggunakan idea-idea psikologi negara-negara Asia. Ada ditafsirkan bahawa pembelajaran ialah jenis tingkahlaku atau tindakan untuk mengurangkan kejahilan. Proses pembelajaran juga dibahagikan kepada tiga jenis:...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1985
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33597/1/jilid_07_artikel_04.pdf http://eprints.usm.my/33597/ http://apjee.usm.my/JPP_07_1985/jilid%2007%20artikel%2004.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usm.eprints.33597 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.33597 http://eprints.usm.my/33597/ Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.* K. Loganathan, K. Loganathan LB2300 Higher Education Dalam rencana ini ada diteranglcan suatu teori pembelajaran baru yang dibentuk dengan menggunakan idea-idea psikologi negara-negara Asia. Ada ditafsirkan bahawa pembelajaran ialah jenis tingkahlaku atau tindakan untuk mengurangkan kejahilan. Proses pembelajaran juga dibahagikan kepada tiga jenis: pembelajaran <:>(' ~ dan -~ . Pembelajaran ~ ialah hampir sama dengan pembelajaran instrumental yang telah dikaji oleh ahli-ahli psikologi behaviorisma. Pembelajaran {3 ialah pembelajaran mengenai diri sendiri, di mana beberapa tindakan dilakukan untuk mendapat kefahaman mendalam mengenai diri sendiri. Pembelajaran ·(l ialah pembelajaran jenis berbentuk ugama atau falsafah. Teori pembelajaran ini juga dikaitkan kepada suatu teori penanggapan yang hampir sama dengan teori penanggapan Ciestalt. Tetapi dalam teori ini, penanggapan menyeluruh mengenai dunia, kehidupan dan sebagainya (dipanggil T-URU) ditekanKan kerana 1nilah yang menentukan sikap-sikap 'moral' seseorang dalam kehidupan seharian. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1985 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33597/1/jilid_07_artikel_04.pdf K. Loganathan, K. Loganathan (1985) Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 7 (1). pp. 1-7. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_07_1985/jilid%2007%20artikel%2004.pdf |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
LB2300 Higher Education |
spellingShingle |
LB2300 Higher Education K. Loganathan, K. Loganathan Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.* |
description |
Dalam rencana ini ada diteranglcan suatu teori pembelajaran baru yang dibentuk dengan menggunakan idea-idea psikologi negara-negara Asia. Ada ditafsirkan bahawa pembelajaran ialah jenis
tingkahlaku atau tindakan untuk mengurangkan kejahilan. Proses pembelajaran juga dibahagikan
kepada tiga jenis: pembelajaran <:>(' ~ dan -~ . Pembelajaran ~ ialah hampir sama dengan pembelajaran instrumental yang telah dikaji oleh ahli-ahli psikologi behaviorisma. Pembelajaran {3 ialah
pembelajaran mengenai diri sendiri, di mana beberapa tindakan dilakukan untuk mendapat
kefahaman mendalam mengenai diri sendiri. Pembelajaran ·(l ialah pembelajaran jenis berbentuk
ugama atau falsafah. Teori pembelajaran ini juga dikaitkan kepada suatu teori penanggapan yang
hampir sama dengan teori penanggapan Ciestalt. Tetapi dalam teori ini, penanggapan menyeluruh
mengenai dunia, kehidupan dan sebagainya (dipanggil T-URU) ditekanKan kerana 1nilah yang
menentukan sikap-sikap 'moral' seseorang dalam kehidupan seharian. |
format |
Article |
author |
K. Loganathan, K. Loganathan |
author_facet |
K. Loganathan, K. Loganathan |
author_sort |
K. Loganathan, K. Loganathan |
title |
Agamic Pscyhology, Social Interaction and
Learning.* |
title_short |
Agamic Pscyhology, Social Interaction and
Learning.* |
title_full |
Agamic Pscyhology, Social Interaction and
Learning.* |
title_fullStr |
Agamic Pscyhology, Social Interaction and
Learning.* |
title_full_unstemmed |
Agamic Pscyhology, Social Interaction and
Learning.* |
title_sort |
agamic pscyhology, social interaction and
learning.* |
publisher |
Penerbit Universiti Sains Malaysia |
publishDate |
1985 |
url |
http://eprints.usm.my/33597/1/jilid_07_artikel_04.pdf http://eprints.usm.my/33597/ http://apjee.usm.my/JPP_07_1985/jilid%2007%20artikel%2004.pdf |
_version_ |
1643707969301381120 |
score |
13.209306 |