Agamic Pscyhology, Social Interaction and Learning.*

Dalam rencana ini ada diteranglcan suatu teori pembelajaran baru yang dibentuk dengan menggunakan idea-idea psikologi negara-negara Asia. Ada ditafsirkan bahawa pembelajaran ialah jenis tingkahlaku atau tindakan untuk mengurangkan kejahilan. Proses pembelajaran juga dibahagikan kepada tiga jenis:...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: K. Loganathan, K. Loganathan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1985
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33597/1/jilid_07_artikel_04.pdf
http://eprints.usm.my/33597/
http://apjee.usm.my/JPP_07_1985/jilid%2007%20artikel%2004.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Dalam rencana ini ada diteranglcan suatu teori pembelajaran baru yang dibentuk dengan menggunakan idea-idea psikologi negara-negara Asia. Ada ditafsirkan bahawa pembelajaran ialah jenis tingkahlaku atau tindakan untuk mengurangkan kejahilan. Proses pembelajaran juga dibahagikan kepada tiga jenis: pembelajaran <:>(' ~ dan -~ . Pembelajaran ~ ialah hampir sama dengan pembelajaran instrumental yang telah dikaji oleh ahli-ahli psikologi behaviorisma. Pembelajaran {3 ialah pembelajaran mengenai diri sendiri, di mana beberapa tindakan dilakukan untuk mendapat kefahaman mendalam mengenai diri sendiri. Pembelajaran ·(l ialah pembelajaran jenis berbentuk ugama atau falsafah. Teori pembelajaran ini juga dikaitkan kepada suatu teori penanggapan yang hampir sama dengan teori penanggapan Ciestalt. Tetapi dalam teori ini, penanggapan menyeluruh mengenai dunia, kehidupan dan sebagainya (dipanggil T-URU) ditekanKan kerana 1nilah yang menentukan sikap-sikap 'moral' seseorang dalam kehidupan seharian.