Trends in Formal Assessment

Kebangkitan minat terhadap perkembangan kurikulum yang bermula pada tahun 1960-an di beberapa buah negara diiringi dengan pergerakan yang sama kuatnya terhadap pembaharuan penilaian dan teknik-teknik penaksiran yang sedang digunakan. Perubahan-perubahan yang berikutan ini menitikberatkan dua bidan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: M. McGrath, Dennis
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1979
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33303/1/Jilid_01_Artikel_05.pdf
http://eprints.usm.my/33303/
http://apjee.usm.my/JPP_01_1979/Jilid%2001%20Artikel%2005.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.33303
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.33303 http://eprints.usm.my/33303/ Trends in Formal Assessment M. McGrath, Dennis LB2300 Higher Education Kebangkitan minat terhadap perkembangan kurikulum yang bermula pada tahun 1960-an di beberapa buah negara diiringi dengan pergerakan yang sama kuatnya terhadap pembaharuan penilaian dan teknik-teknik penaksiran yang sedang digunakan. Perubahan-perubahan yang berikutan ini menitikberatkan dua bidang yang utama: pertamanya, bahan-bahan kurikulum diuji di sekolah-sekolah dan penilaian formatif dilakukan semasa bahan-bahan diperkembangkan; dan, keduanya, pengembang-pengembang kurikulum, .Quru-guru dan pemeriksa-pemeriksa melaungkan perubahan-perubahan tentang cara-cara mengukur pencapaian pelajar di akhir kursus. Pelajaranpelajaran yal,g diperolehi akibat dari perubahan-perubahan di dalam prosedur-prosedur penilaian dan penaksiran amatlah bermanfaat bukan saja untuk pengembang-pengembang kurikulum dan pemeriksa-pemeriksa tetapi juga untuk guru-guru. Kertas ini cuba menunjukkan sebahagian dari perubahan-perubahan ini terutamanya di bidang penaksiran formal, iaitu ujian-ujian dan peperiksaan-peperiksaan yang digunakan di dalam pengukuran perubahan-perubahan terhadap kemah irankemahiran dan sikap-sikap pelajar. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1979-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33303/1/Jilid_01_Artikel_05.pdf M. McGrath, Dennis (1979) Trends in Formal Assessment. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 1 (1). pp. 1-7. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_01_1979/Jilid%2001%20Artikel%2005.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
M. McGrath, Dennis
Trends in Formal Assessment
description Kebangkitan minat terhadap perkembangan kurikulum yang bermula pada tahun 1960-an di beberapa buah negara diiringi dengan pergerakan yang sama kuatnya terhadap pembaharuan penilaian dan teknik-teknik penaksiran yang sedang digunakan. Perubahan-perubahan yang berikutan ini menitikberatkan dua bidang yang utama: pertamanya, bahan-bahan kurikulum diuji di sekolah-sekolah dan penilaian formatif dilakukan semasa bahan-bahan diperkembangkan; dan, keduanya, pengembang-pengembang kurikulum, .Quru-guru dan pemeriksa-pemeriksa melaungkan perubahan-perubahan tentang cara-cara mengukur pencapaian pelajar di akhir kursus. Pelajaranpelajaran yal,g diperolehi akibat dari perubahan-perubahan di dalam prosedur-prosedur penilaian dan penaksiran amatlah bermanfaat bukan saja untuk pengembang-pengembang kurikulum dan pemeriksa-pemeriksa tetapi juga untuk guru-guru. Kertas ini cuba menunjukkan sebahagian dari perubahan-perubahan ini terutamanya di bidang penaksiran formal, iaitu ujian-ujian dan peperiksaan-peperiksaan yang digunakan di dalam pengukuran perubahan-perubahan terhadap kemah irankemahiran dan sikap-sikap pelajar.
format Article
author M. McGrath, Dennis
author_facet M. McGrath, Dennis
author_sort M. McGrath, Dennis
title Trends in Formal Assessment
title_short Trends in Formal Assessment
title_full Trends in Formal Assessment
title_fullStr Trends in Formal Assessment
title_full_unstemmed Trends in Formal Assessment
title_sort trends in formal assessment
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 1979
url http://eprints.usm.my/33303/1/Jilid_01_Artikel_05.pdf
http://eprints.usm.my/33303/
http://apjee.usm.my/JPP_01_1979/Jilid%2001%20Artikel%2005.pdf
_version_ 1643707884679200768
score 13.18916